aansluiten gadgets op een veilige manier

Gestart door volvo4fun, 14-06-2016 19:57:40

Vorige topic - Volgende topic

volvo4fun

Voor de trip die we gepland hebben willen we wat zaken aansluiten. Allemaal niet heel spannend, maar ik wil het graag op een goede manier doen. Bijvoorbeeld zaken achter een schakelaar, relais en zekering bouwen.

Waar we mee bezig zijn is:
12v aansluiting in de kofferbak voor de koelbox
usb poorten inbouwen
een bull horn (manual bull) onder de motorkap

De vraag is: wie heeft hier ervaring mee en hoe heb je dit gedaan? (heb even gezocht op toeter en horn, maar kon zo snel niet iets vinden, misschien verkeerde woorden). Uiteraard willen we dit een beetje netjes en uit het zicht doen onder de bekleding door etc.
Volvo 850 2,5i 10v << Golf7 1.6tdi, 3d << Polo Bluemotion 1.2tdi, 6R, 3d << Polo Bluemotion 1.2tdi, 9N3, 3d << Veelal MB 200D kms werk en privé << Civic 1.5s, 3d
BMW r1100gs << Yamaha FZ750

francois

12 volt plug in koffer gemaakt via constante spanning achter wel met een zekering er tussen

frgr

maruska

er is een kit uitgebracht vroegah die je aansloot op je gevoede trekhaak-lijn.. 9184607.
heel spannend is het niet, maar je hebt een extra stekker verloop, met een 12v contact en een relais. als je handig bent met bedradingsschema's is het ook makkelijk zelf uit te zoeken (beslis even of je hem continue of geschakeld met je contact wilt laten lopen, die koelbox).

usb poorten zou ik een 12v- verloop doos aanschaffen, dat is het makkelijkst.

bull horn aansluiten via je toeter contact in de motorruimte, en aftappen met een zekering van de accu bijv ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

volvo4fun

Francois, welke constante spanning achter heb je gebruikt, of heb je die zelf aangelegd?

Maruska, top, goed idee om de bestaande 12v van de trekhaak even na te lopen. Ik heb inmiddels een plaatje van de 7 polige stekker en zal nog even nagaan of dit al dan niet geschakeld is. Zo niet, dan bouw ik er zelf een schakelaar tussen.

Voor de USB poorten heb ik inmiddels van die dingen die je in je dashboard kan verwerken, vraag is alleen even welke 12v aansluiting ik hier het beste voor kan hergebruiken. Mijn wagen is bijna kaal qua opties. Ik las ergens dat ik wat loze zekering aansluitingen misschien kan inzetten hiervoor. Ook even nagaan.

Andere suggestie die ik las is hergebruik van mistlampbedrading voor het aansluiten van de toeter, gezien deze er ook al liggen. Daar wordt je toch blij van zo'n forum. Een schat aan informatie!

Nu nog even op zoek naar een bedradingschema, ik heb de haynes thuis liggen. Tips blijven welkom!
Volvo 850 2,5i 10v << Golf7 1.6tdi, 3d << Polo Bluemotion 1.2tdi, 6R, 3d << Polo Bluemotion 1.2tdi, 9N3, 3d << Veelal MB 200D kms werk en privé << Civic 1.5s, 3d

classicT5

Je hebt ook nog de gele accessoirestekker waar je eea op kunt aansluiten. In die stekker vind je zowel constante plus als geschakelde plus. Stekker zit linksonder bij je relaisblok.

maruska

inderdaad, een 8 polige gele stekker. kan zeker gebruikt worden voor de usb. extra 12v aansteker aansluiting erachter en voila.
T-5R

Thunderstruck

Mooi topic dit, ik volg het even, ik ben namelijk ook bezig om een 12volt aansluiting voor de koelbox te maken in de kofferbak!

maruska

ik heb de set even uit de opslag meegenomen en zal vandaag even wat foto's neerzetten hoe de originele set bedraad was/is.
T-5R

volvo4fun

ah super, 't is dat de werkweek weer begonnen is, maar kan bijna niet wachten om komend weekend de boel netjes aan te sluiten en te testen.

maruska

de electrische schakeling (relaisvoet zit een hella 4RA003510-64 in met zekering 25A)

de foto's :

de hele kabelboom

doorverbindstekkers 4-Polig

relais voet met relais (en zekering)

doorverbindstekker 14-Polig met geschakelde draad

12V voetje met contact

T-5R

Thunderstruck

Dat is wel een handige accessoire, toen ik gisteren de kofferbak open had viel mij de stekker naar de trekhaak ook op. even kijken of ik hier wat mee ga doen. Ondertussen ook het materiaal om rechtstreeks vanaf de accu een voeding te leggen voor in de kofferbak.

maruska

uiteraard kun je het ook zelf leggen, weinig spannends :)
T-5R

Thunderstruck

Morgen even de voeding achterin fixen, inmiddels zekering, 12v stekkerdoos, krimpkousen en dergelijke in huis. Ik ga aan de aftakking van de kabelboom voor de stekkerdoos van de aanhanger een aftakking maken, deze is mooi geschakeld met de verlichting dus ook niet het risico dat de accu leeg getrokken gaat worden.