De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Goed, statusupdate! Gisteren tot bij Thuur gebold en eerst deze fijne foto genomen!

Na 9 jaar 850 rijden word ik nog steeds warm als ik er ééntje zie. Die zwarte van Thuur rijdt ook heerlijk trouwens, al vind ik het spartaanse van de 850 leuker!

Goed, de airco. Terug vanaf nul begonnen en al snel bleek dat de stekker op de hogedruksensor nu toch verkeerd zit. Juist aangesloten EN de stekker een stipje gegeven. Foutcode 225 blijft weg, maar de compressor slaat niet in, tenzij je de lagedruksensor overbrugt. Even de hogedruksensor verwijderd en op het ventieltje gedrukt... Systeem leeg!
Eén dezer maar eens de diagnose laten stellen waar het systeem nu lekt. Hopelijk ergens een O-ring en geen condensor (of erger, de verdamper.  :eusa_sick:) Van zodra dat lek hersteld is zal ik weten of de elektrische problemen nu (definitief) van de baan zijn.

Daarna zijn de benzine-injectoren losgenomen en alle O-ringen vernieuwd.

De injectoren hebben ook een ultrasoonbad gekregen. Daar kwam toch best weer wat viezigheid vanaf, de vorige reinigingsbeurt was amper 3 jaar geleden. Zouden benzine-injectoren sneller vervuilen als je op gas rijdt (de benzine blijft immers staan in de injector)?

Aangezien de auto niet altijd even vrolijk start zijn ook de LPI-injectoren gecontroleerd op lekkage. Op deze foto kan je een belletje zien komen.

Dit is hoeveel ze lekken:

Injector 1: 1 bel per minuut
Injector 2: 10 bellen per minuut
Injector 3: 2 bellen per minuut
Injector 4: droog
Injector 5:1 bel per minuut

Ik weet niet wat aanvaardbaar is, maar ik ga eens overleggen met de Limbrugse LPG-technieken. 4 injectoren gaan vervangen is een zeer dure zaak en misschien is het probleem opgelost met het vervangen van 1 injector. De auto rijdt er sowieso niet minder om dus hier ga ik even over nadenken. Injectoren zijn ook amper 3 jaar oud. (45.000km)

Tijdens het tunen deze winter gaf Schutten aan dat mijn lambdasonde traag regelde. De sonde had 110.000km ervaring, waarvan 30.000km met een olieverbruik van 1:1000. Een nieuwe sonde kost de wereld niet en verdien je vrij gemakkelijk terug. Dus even een verse Bosch-sonde gemonteerd!

En dan nog het leukste klusje van de dag, de pedalen vervangen. De 'oude' pedalen waren gebroken (steun tegen het schutbord). Dus heb ik een frisse set op de kop getikt en deze is gemonteerd. Een gelegen moment om de pedaalrubbers te vernieuwen en alles wat niet 100% meer was van de cruise control mee te nemen. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het is gelukt.

Het was weer een fijne dag!

)()()sT

Ik weet niet hoeveel bubbels mijn injectoren deden, maar ik vond het opmerkelijk dat met maar één lekkende de auto al lang door moest starten.
Lekker bezig geweest weer! Nu ook nog eens naar CCS ?

Vulk

Citaat van: )()()sT op 09-07-2017 09:23:12
Ik weet niet hoeveel bubbels mijn injectoren deden, maar ik vond het opmerkelijk dat met maar één lekkende de auto al lang door moest starten.
Lekker bezig geweest weer! Nu ook nog eens naar CCS ?

Ik heb de vraag gesteld aan de Limburgse LPG-technieken. Ik weet ook niet wat normaal is.

Ik heb gemaild naar CCS en gevraagd naar een afspraak voor volgende week, MAAR.... Ik ben al enkele weken aan het sukkelen met mijn tenen (pijn, ontsteken, ...).  Er is al een echo en foto's genomen, maar daarop is niets gezien. Komende week moet ik onder de botscanner, mijn arts verwacht toch ergens een breuk te zien. En als dat het geval is,dan vlieg ik voor 4 weken in het gips...
Maar voorlopig ga ik er van uit dat ik CCS nog eens de boel laat nakijken. Ik hoop op ergens een montage fout in de buurt van de pomp.

NinaPaul

Ik heb vorige keer bij mesman 5 nieuwe lpg injectoren gehaald (wel witte) inc. alle ringetjes voor € 600,- (stuk goedkoper dan andere aanbieders toen).

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Citaat van: NinaPaul op 09-07-2017 09:44:34
Ik heb vorige keer bij mesman 5 nieuwe lpg injectoren gehaald (wel witte) inc. alle ringetjes voor € 600,- (stuk goedkoper dan andere aanbieders toen).

Zoiets heb ik ook betaald 3 jaar terug geloof ik. Als ik ze natuurlijk elke 3 jaar moet vervangen, dan kan ik misschien beter op benzine rijden.

NinaPaul

3 jaar is natuurlijk erg kort, hoeveel km's heb je gereden in die tijd? Je kan namelijk garantie claimen indien ze minder dan 100dkm gebruikt zijn (hoop gedoe en gezeur).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Citaat van: NinaPaul op 09-07-2017 10:17:19
3 jaar is natuurlijk erg kort, hoeveel km's heb je gereden in die tijd? Je kan namelijk garantie claimen indien ze minder dan 100dkm gebruikt zijn (hoop gedoe en gezeur).

47.000km heb ik gereden, ga zien wat ze zeggen bij de Limburgse LPG-technieken.

MrCain

Citaat van: Vulk op 09-07-2017 09:25:50

Ik heb de vraag gesteld aan de Limburgse LPG-technieken. Ik weet ook niet wat normaal is.

De injectoren moeten geheel afdichten.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

peteRRR

Citaat van: Vulk op 09-07-2017 08:26:33
Zouden benzine-injectoren sneller vervuilen als je op gas rijdt (de benzine blijft immers staan in de injector)?

In het algemeen is een injector zelf bevuilend en steeds met het uitzetten van de motor komt er een micro/micro opgedroogd benzine laagje
in de injector te zitten er zijn ook injectoren die warmer worden dan andere injectoren en dan droogt het nog sneller aan en dus sneller bevuilend
door die warmte en bevuilen dus sneller,...zo eens gehoord dat dat kan.

Stel mezelf voor dat de benzine injector enkel gebruikt word om te starten en dan weer uitgeschakeld wordt er er ook steeds een laagje vuil wordt
achter gelaten inwendig,..waar het normaal rijden op benzine de start en stop tijd langer is en daardoor misschien nog enige spoeling ontstaat
in de injector ipv kortstondig aan en uit.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

arjenT5R

Airco is rap leeg als ie in april voor t laatst gevuld is. En ze hebben er fluor in gedaan dus die moet je ook zonder bril en lamp wel kunnen vinden.  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Citaat van: arjenT5R op 09-07-2017 19:19:14
Airco is rap leeg als ie in april voor t laatst gevuld is. En ze hebben er fluor in gedaan dus die moet je ook zonder bril en lamp wel kunnen vinden.  ;D

Dat verdwijnt na verloop van tijd. Bij mijn 850 was alles groen/geel onder de kap, nadat de leidingen waren losgeschoten. Toen ik een aantal dagen later de boel wilde reinigen, was er niks meer van te vinden  :eusa_think:

Vulk

Citaat van: elianmars op 11-07-2017 18:56:19
Citaat van: arjenT5R op 09-07-2017 19:19:14

Dat verdwijnt na verloop van tijd. Bij mijn 850 was alles groen/geel onder de kap, nadat de leidingen waren losgeschoten. Toen ik een aantal dagen later de boel wilde reinigen, was er niks meer van te vinden  :eusa_think:

Zal vast wel nog te zien zijn met een UV-lamp. Hoop dat het iets is rond de compressor wat car cool snel kan fixen onder garantie. Ik wil hen nog steeds de kans geven om het te fixen. Consensor zou ik ook nog daar laten doen, verdamper is meer iets voor mezelf/Thuur.

Fingers crossed...

leons850

Citaat van: peteRRR op 09-07-2017 17:57:37
Citaat van: Vulk op 09-07-2017 08:26:33
Zouden benzine-injectoren sneller vervuilen als je op gas rijdt (de benzine blijft immers staan in de injector)?

knip
Stel mezelf voor dat de benzine injector enkel gebruikt word om te starten en dan weer uitgeschakeld wordt er er ook steeds een laagje vuil wordt
achter gelaten inwendig,..waar het normaal rijden op benzine de start en stop tijd langer is en daardoor misschien nog enige spoeling ontstaat
in de injector ipv kortstondig aan en uit.

Groet

Kleine side note. ;)
Op LPI rijdt je wel een minuut tot 2 minuten op benzine, tevens met de dikke koud-start verrijking van M4.4 heeft het dan wel eventjes de kans om te spoelen.

@Vulk, je benzine pomp blijft gewoon draaien, dus echt stilstaan doet het volgens mij niet.
Verder zou ik mij om de benzine injectoren nog niet zo druk maken, de LPI injectoren lijken mij een hogere prio te hebben.

Dat ze nu al bij je lekken is mijn inziens raar. Mijn LPI-installatie zit er al zo'n 180dkm in en ik heb (nog) geen lekkende injectoren gehad. mijn auto start meestal wel met de befaamde "knal" echter moet ik dan wel de keer er voor een echt stuk hebben gereden. Even een rondje door de wijk resulteert de dag er op in wat minder enthousiast starten. Nu wordt er bij mij doorgaans op benzine en gas wel wat meer liters verpompt dan bij jou maar wilde het toch even mee geven.

Hopelijk valt het mee met je airco, je was zo blij na de airco meeting.

En Dirk van Limburgse LPG technieken kan je vast verder helpen met de injectoren.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

yannickdv

1 bel per minuut is aanvaardbaar.

10 bellen niet, injector 2 is duidelijk je bron van problemen.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

)()()sT

Citaat van: leons850 op 12-07-2017 13:47:39
Dat ze nu al bij je lekken is mijn inziens raar. Mijn LPI-installatie zit er al zo'n 180dkm in en ik heb (nog) geen lekkende injectoren gehad. mijn auto start meestal wel met de befaamde "knal" echter moet ik dan wel de keer er voor een echt stuk hebben gereden. Even een rondje door de wijk resulteert de dag er op in wat minder enthousiast starten. Nu wordt er bij mij doorgaans op benzine en gas wel wat meer liters verpompt dan bij jou maar wilde het toch even mee geven.

Ik kijk er niet meer van op. Na inbouw met een van de eersten die de bruine injectoren kreeg in mijn blauwe V70R (kent u hem nog? :)) heb ik 10 injectoren versleten, aangezien ik zeker 4 keer terug ben geweest voor steeds een of een paar lekkende.
Vorig jaar met de saffron ook weer; daar zat/zit de set van de 850 trapgeit in, die toen ca. 80k. gedraaid hadden. Uiteindelijk eentje van de set van de blauwe R gepakt, scheelde weer (ik heb dus nog een streng bruine op reserve (met nu 1 kapotte)).

Dat starten merk ik ook; als ik mijn V70 koud start en eventjes een rondje door de wijk doe en hem eventjes laat lopen merk ik tóch dat ie de dag erna minder gretig aanspringt.

Thomas: hoe was het vandaag?