De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Citaat van: Dirk342 op 22-10-2017 09:06:02
Persoonlijk vind ik het een grote miskleun van Volvo om dit zo te doen, maar goed.  Sterker nog, volgens mij ook met foto's ergens in mijn blogje, kun je het verschil zien tussen 87 en 115 graden (expres op laten lopen) zowel digitaal als op het dash.  De meter op het dash verroert totaal niet.  En je praat toch over een tempverschil van bijna 30 (!!) graden.

Ik vind het een grotere miskleun dat ze in de nieuwere wagens die meter helemaal weg gelaten hebben  :eusa_eh:

Taranis

Precies ;D

Het gekke is dat ie bij de latere modeljaren (ruwweg MY12-MY16) wel weer aanwezig is in het digitale display maar ik kon 'm laatst in de V90 niet vinden. Blijkbaar is ie nu weer weg gelaten.

arjenT5R

Tsja de vraag is ook of mensen er nog wat mee doen of ze uberhaupt weten wat t betekend. Zat gisteren weer naast zo'n druif die ff de ijskoude 2.4 uit z'n outlander tegen de toerenbegrenzing aan joeg.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

kulk

Ooit een Clio 16 kleppertje gehad waar een olietemperatuurmeter in zat, dat vond ik ook wel handig en zou ook standaard in elke auto moeten zitten.

UserID6342

Citaat van: )()()sT op 24-10-2017 10:01:44
Citaat van: Dirk342 op 22-10-2017 09:06:02
Persoonlijk vind ik het een grote miskleun van Volvo om dit zo te doen, maar goed.  Sterker nog, volgens mij ook met foto's ergens in mijn blogje, kun je het verschil zien tussen 87 en 115 graden (expres op laten lopen) zowel digitaal als op het dash.  De meter op het dash verroert totaal niet.  En je praat toch over een tempverschil van bijna 30 (!!) graden.

Ik vind het een grotere miskleun dat ze in de nieuwere wagens die meter helemaal weg gelaten hebben  :eusa_eh:
Ook helemaal mee eens, maar dat was vroeger bij sommige merken ook al.  Denk bijvoorbeeld aan Peugeot en Citroën die geen temp meter hadden maar een lampje ??? En als dat lampje al aan ging, dan was je al te laat en had je de koppakking er al uit liggen bij die hokken....

yannickdv

Citaat van: kulk op 24-10-2017 10:29:14
Ooit een Clio 16 kleppertje gehad waar een olietemperatuurmeter in zat, dat vond ik ook wel handig en zou ook standaard in elke auto moeten zitten.

Dat of een oliedrukmeter. Geweldig.

Net zoiets als een (automatische) baktemp meter... Hebben veel Amerikaanse auto's. Ook top.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

yannickdv

Citaat van: arjenT5R op 24-10-2017 10:27:24
Tsja de vraag is ook of mensen er nog wat mee doen of ze uberhaupt weten wat t betekend. Zat gisteren weer naast zo'n druif die ff de ijskoude 2.4 uit z'n outlander tegen de toerenbegrenzing aan joeg.

Lekker he komt er zo'n joekel van een blauwe walm uit ghehehehe. Dat ze snel sterven. Helemaal mooi.
Groet, Yannick

Vulk

Citaat van: NinaPaul op 24-10-2017 02:18:52
Citaat van: KIM op 24-10-2017 00:02:59
In de bocht toch ook wel?
Ik verbaas me altijd over de angst van bestuurders in bochten.

Kennis van me heeft ook een baby porsche ('09 cayman, met "maar" 265pk) en die deed niet veel onder voor de '17 440i van mijn zusje.
Met een 850 hoef je minder bang te zijn (fwd), maar met dezelfde rijder zal je toch echt niet winnen (standaard; niet in een lijn, niet in de bocht en niet op top).

Mijn opmerking was eerder preventief bedoeld. Als je aangeeft dat je mee kan met een "basis"-Porsche, dan is er altijd iemand die roept "tot aan de eerste bocht". :) In de praktijk komt er op neer dat ik het leuk vind om even te spelen, maar dat mijn verstand al snel terug het stuur overneemt.

Overigens blijft de 850 het goed doen na de interventie van vorige week. Ik rapporteerde een maandje terug dat ik af en toe een kraakje hoorde uit het onderstel. Ik kan dat nu niet meer reproduceren. Bij stevig doorrijden voel ik wel het motorblok wat kantelen, dus ik ga vandaag de endlinks en motorsteunen eens kritisch nalopen.

Als ik de leeftijd van de onderdelen opzoek in de historie vind ik het volgende:
- reactiearm versnellingsbak 50.000km
- schutbordsteun 160.000km
- Distributiesteun 180.000km
- bovenste motorrubber: 50.000kkm
- endlinks: 180.000km

Ik dacht dat ze minder oud waren, time flies when your having fun...

Vulk

Wat mij betreft zien de stabilisatorstangetjes er nog goed uit. Er stevig aan trekkken of stevig belasten met behulp van het breekijzer in alle richtingen geeft geen overmatige spelingen of geluidjes.

De stabilisatorstang maar wat schoongemaakt en een klein laagje zink over een roestplekje gedaan.

Dan de motorsteun aan distributiezijde, mijn hoofdverdachte.

Deze is niet gescheurd. Ook met het breekijzer wat aan gewrikt en geen scheuren waarneembaar. Wel wat soepel, maar niets schokwekkend. Misschien binnenkort maar vervangen want het beste is er sowieso wel af.

De reactiearm van de versnellingsbak is het jongst, maar die lijkt wel 10 jaar oud. De rubbers zelf zijn niet gescheurd, maar ik kan de steun vrij gemakkelijk kantelen met de hand. Niet rampzalig, maar ook weer niet geweldig.

De schutbordsteun, één van de oudste, is nog in super staat.

En dan het bovenste motorrubber, deze heeft de bekende gescheurde vliesjes en begint in te scheuren. Zit ook niet helemaal correct gemonteerd.

Verder zag ik aan de distributiekant dat de veer tegen de auto aankomt. (of kwam). Misschien is dat mijn rammel wel.
Heb de plek gelijk even behandeld.

Alles bij elkaar niets schokkends. De achterste motorsteunen heb ik niet gecontroleerd, sowieso is dat een klusje waar ik niet zelf aan begin.

arjenT5R

De distributiesteun is bijna altijd verrot, de vulkanisatielaag laat los als ie wat vettig wordt.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Mee eens, plus ze zakken heel snel in.  Wat ik op de foto zie, is dat de steun al ruim 1 cm naar beneden is gezakt.....

yannickdv

Idd die metalen pal zal wel op de grond liggen. Mooi vervangen.

Die schutbord steunen van het nieuwe type zijn bijzonder stevig inderdaad. Laatst een gemonteerd als upgrade van de oude in mijn T5, en die was eigenlijk niet heel veel minder stevig dat de nieuwe die Koen besteld had, nieuw is wel mooier natuurlijk :D

Overigens, wat een lekker topic is dit. Zou willen dat ik m'n blog zo kon vullen :)
Groet, Yannick

Emiel

En de twee hydro steunen?
Als die twee inzakken dan slijten de andere steunen extra snel.

Vulk

Citaat van: Emiel op 30-10-2017 10:41:03
En de twee hydro steunen?
Als die twee inzakken dan slijten de andere steunen extra snel.

Tijdens de motorwisel, waren die nog goed, maar wil ze wel eens vervangen. Moet het subframe hier voor los? Ofwel: moet ik uitlijnen hierna? Indien ja, dan kijk ik om de stabilisatorstangen (niet de Endlinks) mee te nemen.

Distributiesteun zal ik bestellen. Origineel of Febi is nog steeds the way to go?
Heb een auto uit 1994, maar het subframe is van 1996 dus ik bestel een steun voor een exemplaar uit 1996!

Edit:  de febi kost overal rond de 100 euro.
Bij autodoc amper 24 en het nr is identiek. Waar zit het addertje?

https://www.autodoc.be/febi-bilstein/1882805

Emiel

Subframe hoeft er niet voor los Thomas.