De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Eindelijk nog eens een update! De laatste tijd ben ik heel druk met twee opleidingen die ik aan het volgen ben en we zijn eindelijk aan de tuin begonnen. Tegen eind april zou het meeste werk gedaan moeten zijn, de planten zijn dan voor het najaar. Sfeerbeeld:

De 850 deed het prima op het olieverbruik en de airco na. Gisteren ben ik naar Arjen geweest met het idee om de aircoleidingen en de condensor te vervangen. Echter zijn we op de één of andere manier eerst begonnen met de turbo. Mijn 16T zorgde voor een gigantisch olieverbruik en dat irriteerde me toch.

Dus eerst even plaats gemaakt rond de auto:

En al gauw had Arjen de turbo uit de auto. Eens gedemonteerd bleek het turbinewiel tegen het huis aan te lopen.  :o Beoordeel zelf:

Toen we de 18T in het huis monteerden wilde deze zelfs niet ronddraaien. Zoveel aanslag zat er langs de ene kant van het huis. Arjen kan vast de details geven, maar we spreken hier nog van een Spaans restant aan prutswerk.

De turbo zelf was vrij snel weer gemonteerd. Daarna heeft Arjen nog de wideband sonde geïnstalleerd. We hebben ook een grotere luchtaanzuigbuis gemonteerd samen met een groter LMM-huis. Het verschil is best groot.

Nog de 18T:

Arjen heeft daarna een tune opgeladen en toen zijn we gaan rijden. Bij de eerste pull had ik het gevoel dat de auto trager was dan voorheen. Tot Arjen zei dat alle waarden heel slecht waren en dat er vast ergens een slang af lag. En inderdaad, een slang die ik had vastgezet was losgekomen.  :eusa_wall:

Poging twee ging al veel beter, de auto heeft merkbaar meer vermogen. Aangezien het al laat begon te worden ben ik rustigaan naar huis gereden. De bedoeling is nu dat ik zelf probeer te loggen en te flashen om de tune stilaan 100% te krijgen. Mijn auto rijdt nu op de wideband regeling en heeft ook de LPI-switcher er in zitten. Lambda op LPG is 1,09, op benzine rond de 1.

Het grote doel is dat ik stilaan ga begrijpen wat er in de motor gebeurt, en ik hoop dat op die manier te leren.

Arjen nog hartelijk bedankt voor het VELE werk, ikzelf was niet meer dan een toeschouwer in het hele gebeuren eigenlijk.

Marc O.

Mooi om te lezen, Thomas! Succes met aanpassen van de tune. Niet zover gaan als Arjen deed hè, voordat ie die drijfstang dubbel reed :P ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Kleine stapje Thomas, dan kom je er wel.

Ik ben ook nog steeds aan het groeien. Mijn stapjes hebben af en toe een pauze.

Vulk

Citaat van: KIM op 03-04-2018 18:35:12
Kleine stapje Thomas, dan kom je er wel.

Ik ben ook nog steeds aan het groeien. Mijn stapjes hebben af en toe een pauze.

Dat is ook mijn insteek. Rustig aan, beheerst. Ik wil landen op een veilige tune volledig naar mijn zin.
Topvermogen etc boeit me niet.

KIM

Hier hetzelfde.
Daarom gewoon lekker 15G. Heb ervaren in Freefalls auto wat je daarmee kunt  :eusa_clap:

classicT5

Leuk om te lezen en zien. Die arjen kan wel wat en dat voor een Zeeuw ;)

Rijdt die S90 al, of staat die maar te staan in de hoek?

Piet

Begin toch bijna spijt te krijgen dat ik hem weg heb gedaan die S90....
Ach nee toch niet, stond hier alleen maar stil.

Ja, niet te grote stappen nemen dat is het geheim van een goede tune.
Loggen => bin aanpassen => flashen => opnieuw => bin aanpassen loggen etc etc.
Laat dat maar aan Arjen over hoor.
Wat Arjen bij zijn eigen auto deed was eigenlijk meer experimenteren dan tunen.
Tja aan daar zit altijd een zeker risico aanvast, wat hij dan ook bewust nam.

KIM

Ach een kromme drijfstang valt dan toch nog mee. Het probleem van Sloeber is wat groter.

classicT5

Ik vind in vergelijking tussen een 15G 850 en een 16T V70, de 850 veel beter trekken op lagere toeren. Aangezien ik rijd als een opa, heb ik liever het karakter van de 15G. Boven de 3500 toeren mag ik toch niet van mijn vrouw :)

V70R^2

Hier ook de s90 net weg gedaan, net nu ik hem weer nodig heb

Citaat van: KIM op 03-04-2018 20:14:43
Ach een kromme drijfstang valt dan toch nog mee. Het probleem van Sloeber is wat groter.

Maarja, dat bleek dan uiteindelijk toch gewoon een domme menselijke fout, van mijzelf..

Mooi bezig ook hier, nog wat "Mañana Mañana Monteurskills" wegwerken en die CY gaat straks beter dan nieuw presteren :D

Vulk

Ik heb vandaag mijn eerste log gemaakt!  :eusa_dance:

Nu heb ik nog wel een vraag. Op de M44 wiki staat er dat je de laptop aan de ecu moet koppelen, dan de auto op contact zetten, laten connecteren en tijdens het zoeken naar een connectie moet je de auto starten. Dan zou je verbinding moeten hebben. In mijn geval zie ik dan op tunerpro al het toerental en de tps, maar kan ik nog niet loggen. Het vakje is dan grijs.

Van zodra ik de auto dan uitzet en terug weer aan, dan heb ik een verbinding en kan ik loggen. Is dit normaal en kan ik hier iets aan doen?

V70R^2

Apart, zoals je het verteld werkt het exact bij mij.

Stekkers erin, contact op twee, in tuner pro op connect drukken, starten, direct connected (groen), de rode rec. knop indrukken en het loggen start (altijd).

Vulk

Citaat van: V70R^2 op 07-04-2018 00:35:59
Apart, zoals je het verteld werkt het exact bij mij.

Stekkers erin, contact op twee, in tuner pro op connect drukken, starten, direct connected (groen), de rode rec. knop indrukken en het loggen start (altijd).

Gisterenavond nog eens geprobeerd en toen ging het direct.

BBS

Ik start de wagen altijd eerst, en druk dan de stekker van de laptop in de OBD poort. Tussen tijds iets gas geven om afslaan te voorkomen en dan kun je ook gelijk loggen....
Volvoloos....

Piet

Je kunt de OBD stekker er van te voren al insteken, dat maakt niks uit.

Beste is eerst te starten en zodra de motor loopt te connecten.
Alle bins zenden sowieso logframes uit als de motor loopt.
Tunerpro kan daar dan direct op inhaken.
In principe werkt het ook om te connecten en daarna te starten, tunerpro wacht dan tot hij logframes binnenkrijgt wat dus het geval is zodra de moter rond gaat.

Voor de onschuldige meelezende niet DIY tuners: dit geldt niet voor standaard bins.
Die zenden geen logframes.