De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjen850

De dealer is duurder, zal ik zeker niet bestrijden. Maar toch haal ik zoveel mogelijk bij de dealer, om een aantal redenen, past perfect, altijd juiste onderdelen, kwalitatief toch het beste, en bv met distributies hangt mijn naamkaartje eraan, Dan wil ik gewoon dat het goed is.

Vulk

Citaat van: de Boeing op 06-05-2018 12:13:40

Wel beangstigend dat dit met een 4jaar oude originele remklauw gebeurd (die onderhand ook niet meer nieuw is maar gereviseerd door Volvo). Heb je deze oude nog? en al opengemaakt om te zien waar het aan lag? roest op zuiger door (te) weinig gebruik?


De klauw ligt hier in de garage, ik ga deze week wel eens kijken.

Citaat van: arjen850 op 06-05-2018 17:46:21
De dealer is duurder, zal ik zeker niet bestrijden. Maar toch haal ik zoveel mogelijk bij de dealer, om een aantal redenen, past perfect, altijd juiste onderdelen, kwalitatief toch het beste, en bv met distributies hangt mijn naamkaartje eraan, Dan wil ik gewoon dat het goed is.

Normaal redeneer ik ook zo, maar nu voor die klauwen... Ze zijn net geen 4 jaar oud en hebben er amper 60.000km opzitten. Toen ik ze de klauwen kocht hadden beide klauwen een verschillend kleur, wat ik ook al raar vond. Bij Volvo is het ook revisie geloof ik.

De draagarmen zijn nu ook op. Deze zijn origineel Volvo en hebben het toch 140.000km uitgehouden.
Niet slecht, maar ze kosten wel 170 euro per kant. Meyle HD is 120 euro voor twee, als die het dan pakweg 60 of 70.00km uithouden.
Ok je moet twee keer uitlijnen, maar dat doe ik toch ongeveer tweejaarlijks. Twijfels, twijfels.

Ik heb intussen vandaag ook al revisie 3 van mijn tune geflasht. De auto gaat steeds beter lopen.
In de logs viel he wel op dat de koelwatertemperatuur 104°C was. De fan doet gewoon zijn werk, het koelsysteem is recent 3x gespoeld, de radiator is vrij nieuw, de waterpomp is een originele, er zit een gates 87°C thermostaat in die een half jaar oud is ...
Zijn er nog mensen die dit fenomeen zien?

KIM

Ja hoor de XC draait zelfs in de winter boven de 100 graden Celsius.
Heb je een AT of MT? Ik ben het even vergeten...

Vulk

Citaat van: KIM op 06-05-2018 19:41:11
Ja hoor de XC draait zelfs in de winter boven de 100 graden Celsius.
Heb je een AT of MT? Ik ben het even vergeten...

Handbak!

mehn

Citaat van: Vulk op 06-05-2018 07:37:48
Maar of dat "nodig" is twee zo'n auto's...

Ik heb er 3... Dat is ook niet nodig, maar het kán ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

NinaPaul

Klauwen die je online koopt bij mister-auto, autodoc, etc. zijn allemaal ATÉ klauwen, enkel de revisie is dan ergens anders gedaan.
Je kan dus met een gerust hart de goedkoopste nemen. (Al slijpen/vijlen sommige bedrijven de oude logo's weg)

Zie ook b.v. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1768712.html#msg1768712
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

gero

Citaat van: Vulk op 06-05-2018 19:32:38
Citaat van: de Boeing op 06-05-2018 12:13:40

Wel beangstigend dat dit met een 4jaar oude originele remklauw gebeurd (die onderhand ook niet meer nieuw is maar gereviseerd door Volvo). Heb je deze oude nog? en al opengemaakt om te zien waar het aan lag? roest op zuiger door (te) weinig gebruik?


De klauw ligt hier in de garage, ik ga deze week wel eens kijken.

Citaat van: arjen850 op 06-05-2018 17:46:21
De dealer is duurder, zal ik zeker niet bestrijden. Maar toch haal ik zoveel mogelijk bij de dealer, om een aantal redenen, past perfect, altijd juiste onderdelen, kwalitatief toch het beste, en bv met distributies hangt mijn naamkaartje eraan, Dan wil ik gewoon dat het goed is.

Normaal redeneer ik ook zo, maar nu voor die klauwen... Ze zijn net geen 4 jaar oud en hebben er amper 60.000km opzitten. Toen ik ze de klauwen kocht hadden beide klauwen een verschillend kleur, wat ik ook al raar vond. Bij Volvo is het ook revisie geloof ik.

De draagarmen zijn nu ook op. Deze zijn origineel Volvo en hebben het toch 140.000km uitgehouden.
Niet slecht, maar ze kosten wel 170 euro per kant. Meyle HD is 120 euro voor twee, als die het dan pakweg 60 of 70.00km uithouden.
Ok je moet twee keer uitlijnen, maar dat doe ik toch ongeveer tweejaarlijks. Twijfels, twijfels.

Ik heb intussen vandaag ook al revisie 3 van mijn tune geflasht. De auto gaat steeds beter lopen.
In de logs viel he wel op dat de koelwatertemperatuur 104°C was. De fan doet gewoon zijn werk, het koelsysteem is recent 3x gespoeld, de radiator is vrij nieuw, de waterpomp is een originele, er zit een gates 87°C thermostaat in die een half jaar oud is ...
Zijn er nog mensen die dit fenomeen zien?
De  olie temperatuur van mijn Volvo  10-klepper gaat bij een buitentemperatuur van 27 graden naar de  120 graden als ik constant tussen de 140 en 150 km/h  rijdt , op 80 km/h   wegen  bij een slakkegangetje van   80   zakt  ie  weer naar een kleine   100 graden,
ik gebruik Arceda 5W 40  doubble  esters motorolie, trouwens  bij de  300V Motul  deed de temperatuur hetzelfde,  bij  Action olie weet ik niet (nooit erin gehad) maar dat is een andere discussie.

gero

Citaat van: arjen850 op 06-05-2018 17:46:21
De dealer is duurder, zal ik zeker niet bestrijden. Maar toch haal ik zoveel mogelijk bij de dealer, om een aantal redenen, past perfect, altijd juiste onderdelen, kwalitatief toch het beste, en bv met distributies hangt mijn naamkaartje eraan, Dan wil ik gewoon dat het goed is.

kan ik over meepraten, afgelopen winter benzinepomp naar de klote, afgesleept naar  Bluekens, met nieuwe benzinefilter, relais  103, uitlezen etc, was ik ruim 700,00  kwijt, maar de service was geweldig , ik kwam er nooit , werd gelijk geholpen en dat stukje service is mij al  veel geld waard.

Vulk

#998
Gisteren samen met Timo en zijn vader naar een Taxatiebedrijf in het Antwerpse gereden. Wat is het fijn om met 3 cream yellows op pad te gaan...  :eusa_dance:



Een beetje zoals te verwachten was vooral de technische staat en het interieur zeer goed van mijn auto. Het spuitwerk is minder. (understatement van het jaar) Ik ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke taxatiewaarde. Alles boven de 1.000 euro is meegenomen, ik taxeer de auto omdat ik bij een kleine aanrijding een total loss wil vermijden (en ook omdat het leuk is eigenlijk).

Daarna, uiteraard, doorgereden naar Thuur. Als eerste is de bedrading rond het fanrelais aangemaakt. Bij carcool was al gebleken dat deze niet goed meer was. De airco doet het overigens nog steeds prima! Thuur heeft er een volledig nieuw stuk kabelboom aan gemaakt en heeft ervoor gezorgd dat het er weer 25 jaar tegen kan! :eusa_dance:





Daarna hebben we de koppeling nog even bekeken naar aanleiding van dit probleem:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,87254.0.html

Na een inspectie bleek de hulpcylinder serieus wat speling te hebben in het klemmetje. De oude klem bleek schuin. Een nieuwe klem zorgde ervoor dat de cylinder terug stevig vast zit en het pedaal voelt terug goed aan. Als het probleem terugkomt wordt het tijd om te ontluchten.

Daarna nieuwe draagarmen en remklauwen voor gemonteerd. De draagarmen zijn eens geen originele maar Meyle HD's, het zal me benieuwen. Sowieso wil ik binnen +- 50k nieuwe schokdempers, veerschotels etc... gaan monteren dus uitlijnen moet dan terug. Als de Meyles tegen dan alweer moeten vervangen worden komen er originele voor terug. We gaan het meemaken. De originele hebben het 140k uitgehouden, deze waren wel nog keuringswaardig. Omdat de remschijf linksvoor toch goed heet is geweest heb ik toch de remschijven laten controleren op rechtheid. Ze bleken absoluut niet krom dus dat is een meevaller!





Uiteraard eerst monteren, dan de armen belasten en vastzetten.



En dan nog een zoveelste poging gedaan om het windgeruis te tackelen. Eerst gaan rijden, dan in de auto gaan zitten met de persluchtslang erop, alles nogmaals nagelopen en geïnspecteerd... Tot we ontdekten dat de bestuurdersdeur verticale speling had als ze open stond. Er bleken shimms tussen de deur en de koets gemonteerd te zitten. Dus de enige oplossing was de deur er even afnemen, shimms verwijderen en fatsoenlijke stellen.





Het stellen ging bijzonder vlot omdat de fabrieksafdruk nog ietwat zichtbaar was.

Bij het buitenrijden voelden de remmen niet super, maar na enkele keren remmen beter. Ik dacht dat de blokken nog niet helemaal tegen de schijf gedrukt werden, maar het euvel is nog niet volledig weg na 200km rijden. Ik denk dat ik de boel nog eens moet extra ontluchten. De auto remt goed, alleen moet ik het pedaal iets dieper indrukken alvorens hij begint te remmen.

En het windgeruis?
Volledig weg!  :eusa_dance:
Op naar de volgende!

arjenT5R

Nou moe! Wat een mazzel! Fijn dat je eindelijk van de windruis af bent joh!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Werkende airco en geen windgeruis meer?!

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: De aanhouder wint!   :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Meyle HD gaat bevallen (mits nog dezelfde kwaliteit als aantal jaar terug) want de mijne zitten er 7j (>100k) onder en zijn nog steeds mooi stug...  Wat voor remklauwen zijn er onder gekomen?

classicT5

Wow, dat is serieus goed onderhoud wat jij doet aan je auto. Zal wel stukje meer dan 1000 aan taxatiewaarde zijn. Of was dat een typefout een bedoel je 10k?

elianmars

Mooi dat het windgeruis eindelijk weg is. En jouw CY is uiteraard echt wel (veel) meer dan 1000 euro waard.

arjenT5R

Citaat van: classicT5 op 20-05-2018 12:07:16
Wow, dat is serieus goed onderhoud wat jij doet aan je auto. Zal wel stukje meer dan 1000 aan taxatiewaarde zijn. Of was dat een typefout een bedoel je 10k?

Thomas is geen opschepper denk dat ie idd gewoon 1000 euro bedoelt ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Citaat van: de Boeing op 20-05-2018 11:15:42
Werkende airco en geen windgeruis meer?!

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: De aanhouder wint!   :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Meyle HD gaat bevallen (mits nog dezelfde kwaliteit als aantal jaar terug) want de mijne zitten er 7j (>100k) onder en zijn nog steeds mooi stug...  Wat voor remklauwen zijn er onder gekomen?

Jazeker, werkende airco en geen windgeruis meer! Uiteraard gaan nu de remmen lastig doen. ;D

Heb naar het voorbeeld van Yits TRW klauwen besteld en heb zoals verwacht gereviseerde ATE-volvo gekregen.
Als die Meyle HD's het 100k uithouden, dan is dat een mirakel. Deze kosten 120 euro voor 2 (inclusief verzending), originele draagarmen zijn 203 euro per kant.

Citaat van: classicT5 op 20-05-2018 12:07:16
Wow, dat is serieus goed onderhoud wat jij doet aan je auto. Zal wel stukje meer dan 1000 aan taxatiewaarde zijn. Of was dat een typefout een bedoel je 10k?

Het was geen typfout. Stel dat ik nu een aanrijding heb en er is 1500 euro schade aan mijn auto. Dan zullen verzekeraars al gauw zeggen dat een 850 (max.) nog 1.000 euro waard is. Met een taxatierapport hoop ik toch te kunnen aantonen dat hij meer waard is en op die manier hersteld kan worden in plaats van gesloopt. Al hoop ik dat het nooit nodig is.