De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Taranis

Citaat van: elianmars op 15-12-2017 19:24:33
Is zo'n houten stuur niet glad?

Nee, wel irritant koud. Ik heb nooit behoefte gehad aan stuurwielverwarming maar ik begrijp inmiddels waarom mensen het bestellen  :-X

Vulk

Vorige week heb ik de 850 naar Eksel gebracht. Ik rijd bijna 10 jaar op LPG en mijn gastank moest gekeurd worden!
Als vervangwagen kreeg ik een S70 2.0 10V uit 1997 mee. Viel me al bij al niet tegen. Lekker onthaasten en verbazend comfortabel. Ik heb de auto nog kunnen gebruiken voor een forumtransport voor onze forumarchitect.

Gisteren dan terug de 850 gaan ophalen. Daar krijg je te horen dat de auto de hele week heeft mogen binnen staan!  :eusa_dance:

De tank is goedgekeurd en ik mag terug 10 jaar rijden! Al moet ik eerst nog even langs de keuring met de papieren. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de olie van de LPI-pomp nog eens te laten verversen. Was ook alweer 45.000km geleden. Ik heb het overwogen om een grotere tank te monteren, maar ik vond de kosten te hoog. De software is nu wel aangepast zodat hij niet automatisch overschakelt op benzine bij bijna lege tank.

De lekkende LPI-injector bleek niet meer te lekken. Dirk denkt aan vervuiling. Ik kijk er even tegen aan, de auto start sowieso al terug een half jaar zonder hikken of stoten. Achteraf is het wel fijn om terug in de 850 te stappen. Lekker veel vermogen, terug een soepele koppeling, strak onderstel en een heel mooi geluidje uit de uitlaat... Al zou ik wel aan zo'n 10V kunnen wennen voor dagelijks gebruik.

Daarna doorgereden tot bij Thuur. Dat was ook alweer een half jaar geleden.  :o
Daar heb ik de diagnose laten stellen van het olieverbruik/lekkage. Thuur heeft enkele zaken nagelopen, speling turbo gecontroleerd, leidingen geïnspecteerd, ... etc. Conclusie: lekkage/verbruik komt van de turbo.

Enige foto die ik heb gemaakt is die van de vrije PTC-nippel.

Wat betreft de turbo ga ik mij even bezinnen. Ik heb nu een 16T met rechte flens. Een 18T zou 1 op 1 passen, maar dan heb ik ook weer grotere injectoren nodig, aanpassing gasinstallatie, software... Sowieso vind ik de auto super rijden met de 16T dus ik denk dat ik daar gewoon bij blijf.

Super dringend is het niet, maar ik weet nog niet wanneer ik het laat doen. Ik weet ook nog niet of ik voor een nieuwe, een gereviseerde of een tweedehandse ga... Sowieso is het plan om de oliegevulde motorsteunen mee te vervangen met de turbowissel.

Veel food for thought dus.

Reminder voor mezelf: nooit meer door het centrum van Brussel rijden om een file te vermijden. Hoewel het veel sneller is had ik continu het gevoel dat ik elk moment een molotovcoctail in mijn nek kon krijgen.

knoertS70

Ze hadden hem alvast bij het afval gezet zie ik.  ;D
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

Vulk

Beter binnen bij het afval dan buiten te staan rotten. :)

)()()sT

Citaat van: knoertS70 op 23-12-2017 09:21:53
Ze hadden hem alvast bij het afval gezet zie ik.  ;D

;D

Dank voor het forumtransport, eindelijk een reservewiel voor m'n V60 gevonden :)

elianmars

Citaat van: Vulk op 23-12-2017 09:23:11
Beter binnen bij het afval dan buiten te staan rotten. :)

Ach welnee, man. Dat ding is niet van suiker gebouwd. Had-ie maar geen auto moeten worden :P

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 23-12-2017 14:36:34
ze hoe oud is die'n turbo?

Dat weet ik niet. Is ooit vervangen geweest. Toen ik de auto in 2014 kocht zag hij er quasi nieuw uit.
Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat hij ooit op zijn Spaans gereviseerd is geweest.

arjenT5R

Hoe is da nu mogelijk ze 2014 en nu die'n turbo al aan friet'n

Toevallig de dp er ook af gehad? Misschien ook wat scheurtjes in t huis?

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 23-12-2017 14:42:21

Heb de DP al vaker af gehad ja.

arjenT5R

Citaat van: Vulk op 23-12-2017 14:43:21

Sorry ik bedoel heb je in t uitlaathuis gekeken? Voor scheurtjes?

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 23-12-2017 14:52:55
Citaat van: Vulk op 23-12-2017 14:43:21

Sorry ik bedoel heb je in t uitlaathuis gekeken? Voor scheurtjes?

Nope niet gedaan.

classicT5

Je kunt ook alleen de cartridge vervangen, scheelt stuk in de kosten

arjenT5R

Revisie is ongeveer 150 a 180 mits de huizen nog goed zijn, nieuwe cartridge als er teveel slijtage is €350.