De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Piepen zijn toch meestal de achterremmen of ben ik mis?

Vulk

Bij mij was het deze keer onmiskenbaar voor. :)

Maestro12

Anti-piep deden wij bij motorfietsen even met een ijzerzaag een willekeurig kruis (ongeveer 1mm diep) in de remvoering zetten, gepiep was geheid over.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

de Boeing

Mooi verslag! Hopen dat trillen/piepen nu weg blijft.

Ate is toch duidelijk niet hetzelfde als origineel blijkt uit foto's!

V70geRwin

Mooi verslag, alles weer vers.
Heb ook een keer alles vers incl nieuwe klauwen  origineel volvo 302 er onder gezet maar evengoed weer trillen.

Pas toen ik aan de bbk ging werdt het probleemloos eigenlijk.
Het zijn ook gewoon zware auto's.

KIM

Citaat van: de Boeing op 04-07-2020 20:42:46
Mooi verslag! Hopen dat trillen/piepen nu weg blijft.

Ate is toch duidelijk niet hetzelfde als origineel blijkt uit foto's!

Ik heb dat al menigmaal geroepen hier maar er zijn weinigen die dat horen kennelijk...

Sinds ik origineel Volvo monteer heb ik nooit meer problemen. Op de XC 302mm en op de R 320mm.

arjenT5R

Citaat van: KIM op 05-07-2020 10:07:50
Ik heb dat al menigmaal geroepen hier maar er zijn weinigen die dat horen kennelijk...

Sinds ik origineel Volvo monteer heb ik nooit meer problemen. Op de XC 302mm en op de R 320mm.

Meermaals ja, ik ook namelijk  ;D

Maar ik denk dat het eerder iets met willen horen is...

Hetzelfde merk als origineel voor minder dan de helft van het geld...  :eusa_think:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Was mij ook al paar jaar duidelijk hoor  ;D Wel handig om ze zo op de foto nog eens naast elkaar te zien liggen...

Na eerder opmerking van KIM begin ik me ook af te vragen of het niet verstandig is om preventief wat dingen op voorraad te leggen, denk aan nieuwe LMM/lambda/sensors van Bosch/origineel,... Want onze wagens worden er idd niet jonger en op een gegeven moment is de voorraad aan nieuw op.

V70geRwin

Citaat van: KIM op 05-07-2020 10:07:50

Gelukkig maar, vond het al raar dat er zoveel rondrijden met origineel.
Die zullen ook niet allemaal klachten hebben.

Vulk

Hmz, het probleem is nog aanwezig. Deze morgen een normaal ritje gemaakt, het viel me op dat de rechtervelg merkbaar warmer was dan links). Niet heet, gewoon warmer.

Daarna heb ik de rechterkant gedemonteerd, de klauw goed geïnspecteerd en de glijpennen heringevet. Alles is goed gangbaar.

Terug gaan rijden op een stukje "proefweg." 2km rijden aan 80-90km/u en dan de auto laten uitbollen zorgt er niet voor dat de wielen gloeiend heet worden. Je voelt aan beide heel licht dat ze warm zijn, rechts iets warmer dan links.

Daarna op dezelfde weg enkele keren van 100 naar 50km/u geremd. Toen ik de auto aan de kant zat zag ik langs beide kanten rook vanaf de remschijf komen. Is dat normaal kort na het vervangen van de schijven? Rechts voelde toen merkbaar warmer aan dan links.

Ook begon de boel terug te piepen. Het remmen voelt perfect aan en de ganse boel is trillingsvrij.

Linkerklauw: 2 jaar oud - 20.000Km
Rechterklauw: 1 jaar oud 6.000km

Ik zag wat olieplekjes op de garagevloer verschijnen ook, maar dat moet ik nog eens rustig bekijken. :)

de Boeing

Verdorie!

Heb je toevallig geen IR thermometer om temp verschil links en recht te meten? Klauwen zouden toch nog goed moeten zijn lijkt me. Kan je door defecte abs of rembekrachtiger verschillende lijndrukken krijgen links en recht? en op keuring al eens meegekeken als ie op de remmenbank staat? (of testen ze daar enkel per as en niet links/rechts, ik zal volgende week, als ik weer eens mag, goed opletten  ;D)

Mijn kromme ATE's piepen overigens niet...

Vulk

Nee IR-thermometer heb ik niet. Ik check dat elk jaar op de keuring, is normaal spot-on.
Volgende keuring is vanaf eind deze maand.

de Boeing

Remmenbanktest zou verschil toch moeten kunnen laten zien, indien aanwezig. Of 1 schokdemper slecht, zou ook nog eens verschil in remdruk kunnen geven bedenk ik me net (al testen ze die ook op keuring).

KIM

Bij de XC heb ik ook rechts meer ingebrand remslijpsel in de velgen. Het lijkt vergelijkbaar met jouw constatering, ik heb echter nooit de temperatuur geprobeerd te voelen. Blokken slijten links en recht even hard.
Ik zou me er dus niet te veel zorgen over maken; er zal altijd een licht verschil zijn, al was het maar om het verschil in remleiding lengte.

NinaPaul

Rook is een teken van verbranden van de blokken (blokken verglazen en gaan dan piepen, schuurpapier op tafel en opschuren). Zeker de eerste honderden km's moeten de blokken en schijven op elkaar in remmen, het loeihard remmen is dan niet aanbevolen.

Wat kan er nog aan de hand zijn:
-Bracket scheef/krom (ja dit gebeurd, vaak door over ijverig schoonmaken met een vijl)
-Klauwen binnenin vervuild/remdruk verschil in de klauwen
-klauwen ondanks rebuild niet goed, zuiger blijft licht hangen
-Wiellager met speling/schijf niet recht tussen de blokken
-Schijf krom bij levering
-etc.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz