Banden vullen met stikstof.

Gestart door Vulk, 06-04-2005 19:32:46

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

'k Las daarnet in een myreview op autoweek.nl dat uw autobanden vullen met stikstof beter zou zijn.
'k Heb ff wat gegoogled, maar ik kom tegenstrijdige resultaten tegen.
Het zou beter zijn voor uw banden & verbruik.

Kan er iemand mij hierover de waarheid vertellen?

BenC70ES

Klopt als je te lui bent om af en toe je bandenspanning na te kijken en op peil te houden...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

speedyT5

Theoretisch zou je inderdaad minder vaak de bandenspanning hoeven bij vullen, de stikstofmolecuul is groter dan de zuurstofmolecuul en zal dus minder snel uit de band verdwijnen.
Maar er wordt ook gemeld dat stikstof temperatuur ongevoelig is waardoor bij extreme koude en extreme warmte de bandenspanning minder varieert en dat heeft dus een gunstiger effect op de wegligging en verbruik.

Iemand hier nog iets zinnigs aan toe te voegen?
Piet
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Vulk

'k Had inderdaad beter eerst's een search gedaan.
Mijn excuses.

Luc

Stikstof is NIET ongevoelig voor temperatuur, wel veel minder dan bijvoorbeeld gasmengsels zoals lucht.
Ik heb het geluk op een chemische fabriek te werken, en daar missen ze een paar liter stikstof echt niet. Ik vul ongeveer 1 keer per jaar een beetje bij. Controleer wel regelmatig, maar eigenlijk is het helemaal niet nodig.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

joep

Ik doe hetzelfde als rode raket (eerder topic) aan de pomp krijg je 80%  stikstof gratis en voor niets.
Bij motoren ging het verhaal ook rond en de conclussie is dat het amper zinvol is alleen voor diegene die zelden hun banden controleren en/ of oppompen kan het een miniem voordeel hebben.

tackle

Kweenie....Er zit al 80% stikstof in de lucht, dus als je je banden vult met 100% stikstof zit er zowiezo al een groot deel lucht in, omdat je banden nu eenmaal niet vacuum kunt trekken bij montage. Bovendien als je dan een keer moet bijvullen spuit je weer lucht bij je stikstof?
Ik denk dat het  een leuke manier is om dure lucht te verkopen, ik bedoel 3,75 euri per band is niet echt goedkoop

octaaf

oud topic vanonder 't stof...
mijn ervaring met stikstof:
met lucht moet je af en toe de druk controleren. op zich geen probleem maar dit doe je beter in gelijkaardige omstandigheden (dus niet na 100 km rijden of ene keer met lege wagen, en andere keer met zware lading).
met stikstof laat je na vulling nog 1 keer de spanning nazien, en voor de rest ben je op 't gemak. bij je volgende motor-onderhoud (mogelijks na een jaar) vraag je nog eens te controleren maar normaliter blijkt dit dan ok te zijn.
stikstof voor 4 banden: 10 euro en zolang je dezelfde banden gebruikt kun je ze gratis controleren of bijvullen (of compleet hervullen als je wilt). voor dit geld wil ik me al rijdend niet moeten afvragen hoe het met de druk in mijn banden is.

-D©©©L-

Citaat van: octaaf op 11-03-2007 18:36:50voor dit geld wil ik me al rijdend niet moeten afvragen hoe het met de druk in mijn banden is.

Daar zal je je toch wel mee bezig moeten houden als je af en toe zware lading of veel passagiers hebt en een lange rit voor de boeg. Een onbedoeld stoeprandje of miniscuul lekje (spijkertje ofzo) trekt zich ook weinig aan van stiktstof vulling. Controleren blijft dus.

bij vullen met lucht:

1e vulling = 80% stikstof
1e keer bijtappen => 96% stikstof
2e keer bijtappen => 99,2% stikstof

Laserblue

Voordeel is dat als je een wratje heb je deze ter plaatse heel makkelijk kunt aanstippen, slangetje naar je band en voila ;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Joachim1

Volgens  mij worden banden met stikstof minder snel warm, bij extreem gebruik en hoge snelheden zal het wel werken en mischien dat je velg en remmen hierdoor ook iets minder warm worden?

Misha

Zoals al gemeld, is het onzin en oplichterij.
Lucht is idd al 80% stikstof.
als d overige 20% 'verdwijnt' , en je vult weer bij, dan zit je dus al op over de 95% stikstof...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Frans 50

Citaat van: Misha op 25-04-2007 21:53:41
Zoals al gemeld, is het onzin en oplichterij.
Lucht is idd al 80% stikstof.
als d overige 20% 'verdwijnt' , en je vult weer bij, dan zit je dus al op over de 95% stikstof...

Ja ja... wratjes ... ook sperma kun je uitstekend in stikstof bewaren... gaat jaren goed...  ;D  Het is wel een uitdaging deze in je wiel te krijgen...  :D (By the way... ze gebruiken vloeibare stikstof voor wratjes en andere conserverings zaken)
Maarrrrrrrrrrr alle gekheid.. stikstof word gebruikt in de vliegerij.. oa omdat bij het vastlopen van een wiel tijdens de landing je band (als ie in de hens staat) dan geen bom is. stikstof brand niet... waar tegen een band gevuld met lucht dat wel doet.
Verder is volgens mij het uitzettings Coëfficiënt lager, dus wat minder gevoelig voor temperatuur variaties..  ;).

Misha

Citaat van: Frans  50 op 27-04-2007 00:10:40
stikstof word gebruikt in de vliegerij.. oa omdat bij het vastlopen van een wiel tijdens de landing je band (als ie in de hens staat) dan geen bom is. stikstof brand niet... waar tegen een band gevuld met lucht dat wel doet.
Verder is volgens mij het uitzettings Coëfficiënt lager, dus wat minder gevoelig voor temperatuur variaties..  ;).
Ja, maar na 1 keer is het dus al bijna volledig stikstof...
Bovendien: een vliegtuigband is wel efkes iets anders he... komt van -30 of zo in een korte tijd naar +30... moet dan vanuit stilstand in 1 keer naar 300 km/uur om dan vervolgens maximaal in de ankers naar 0 te gaan.. en dat dan een paar keer per week..

Kan aan mij liggen, maar is toch anders...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Rudy-M

Citaat van: Frans  50 op 27-04-2007 00:10:40
Maarrrrrrrrrrr alle gekheid.. stikstof word gebruikt in de vliegerij.. oa omdat bij het vastlopen van een wiel tijdens de landing je band (als ie in de hens staat) dan geen bom is. stikstof brand niet... waar tegen een band gevuld met lucht dat wel doet.

??? ::) :eusa_doh: :eusa_snooty: