Fluitende airco

Gestart door LeslieB, 25-06-2016 09:49:38

Vorige topic - Volgende topic

LeslieB

Na de montage in mei jl. van een nieuwe verdamper en droger en aanverwante werkzaamheden aan mijn V70 van 1997 heb ik een blokfluittoon als de ECC ingeschakeld is.
Het geluid komt uit de middelste luchtvantilator en doet zich alleen voor als ik gas geef. Het is geen aanhoudend geluid, maar met veel of weinig gasgeven is het te horen.
Ook bij een constante snelheid hoor je het geluid met tussenpozen. Heel irritant!
Tevens merk ik, dat de airco minder koelt in vergelijking met de eerste periode na de bovengenoemde werkzaamheden.
Iemand een idee waar dat gefluit vandaan komt en wat de oplossing kan zijn? Uit de zoekfunctie ben ik niet wijs van geworden.

razorx

Ik zou eens onder de kap gaan luisteren. In de buurt van de compressor en multiriem.

volvlo

Is het een fluittoon of meer een pieptoon?

LeslieB

Citaat van: volvlo op 25-06-2016 13:05:17
Is het een fluittoon of meer een pieptoon?
Het is een fluittoon en het lijkt op het geluid van een blokfluit.

volvlo

Ja daar leek het bij mij ook op.
Het niveau van de aircovulling bij mijn airco was te laag geworden en dat veroorzaakte het geluid.(ik hoorde het voor mijn gevoel rechtsonder het dashboard)
Wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is maar ik herinnerde me dat je het binnen tijdens het rijden zo goed kon horen.
Misschien verklaart het ook waarom de airco ook minder goed werkt.
Heb je de mogelijkheid om dit te checken dan zou ik het zeker doen,dan kan je weer iets uitsluiten .
Wel is er dan mogelijk ook een lek,want hij is pas afgevuld zei je nog.
Ook zou ik om die reden vragen of ze er bij het afvullen contrastvloeistof bij doen.
Blijkt het iets anders te zijn dan horen we het ook graag,want in het verleden is dit ook al voorbij gekomen.

LeslieB

Citaat van: volvlo op 26-06-2016 11:26:14

Ja daar leek het bij mij ook op.
Het niveau van de aircovulling bij mijn airco was te laag geworden en dat veroorzaakte het geluid.(ik hoorde het voor mijn gevoel rechtsonder het dashboard)
Wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is maar ik herinnerde me dat je het binnen tijdens het rijden zo goed kon horen.
Misschien verklaart het ook waarom de airco ook minder goed werkt.
Heb je de mogelijkheid om dit te checken dan zou ik het zeker doen,dan kan je weer iets uitsluiten .
Wel is er dan mogelijk ook een lek,want hij is pas afgevuld zei je nog.
Ook zou ik om die reden vragen of ze er bij het afvullen contrastvloeistof bij doen.
Blijkt het iets anders te zijn dan horen we het ook graag,want in het verleden is dit ook al voorbij gekomen.

Na de montage van verdamper en droger is het systeem uiteraard ook afgevuld. Daarna is de fluittoon begonnen. Na een poosje nam de koeling af en de fluittoon was weg.
Terug bij de airco boer bleek, dat er een paar O ringen lekten! Is onder garantie vervangen en wederom is het systeem afgevuld.
Hierna was de fluittoon ook weer terug!
Dus een te laag koelvloeistof niveau veroorzaakt niet de fluittoon, eerder een laag niveau.
Ik heb zoals razorx voorstelde nog niet onder de motorkap geluisterd, aangezien de fluittoon bij gasgeven hoorbaar is. Ga het echter wel nog uit proberen.
Wordt vervolgt. 

glenfiddich1983

Heeft het systeem vóór de montage van nieuwe verdamper en droger zonder fluittoon gewerkt?

Wat heeft de airco-monteur precies gedaan? is het nieuwe spul gewoonweg gemonteerd, systeem leeg getrokken, hoeveelheid olie volgens een tabel bijgevoegd en vervolgens gevuld, of is er ook netjes gespoeld en zo ja op de juiste manier (ZONDER orifice!), is de orifice ook vervangen? Systeem getest op lekken?

Gezien het feit dat de oude O-ringen in eerste instantie doodleuk opnieuw gemonteerd zijn heb ik mijn twijfels over eea. Is er een certificaat opgemaakt waaruit blijkt welke werkzaamheden zijn verricht, welke hoeveelheden koudemiddel en olie zijn toegevoegd, en hoe de lekdichtheid en werking van het systeem naderhand getest is?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

LeslieB

Citaat van: glenfiddich1983 op 27-06-2016 15:49:03
Heeft het systeem vóór de montage van nieuwe verdamper en droger zonder fluittoon gewerkt?

Wat heeft de airco-monteur precies gedaan? is het nieuwe spul gewoonweg gemonteerd, systeem leeg getrokken, hoeveelheid olie volgens een tabel bijgevoegd en vervolgens gevuld, of is er ook netjes gespoeld en zo ja op de juiste manier (ZONDER orifice!), is de orifice ook vervangen? Systeem getest op lekken?

Gezien het feit dat de oude O-ringen in eerste instantie doodleuk opnieuw gemonteerd zijn heb ik mijn twijfels over eea. Is er een certificaat opgemaakt waaruit blijkt welke werkzaamheden zijn verricht, welke hoeveelheden koudemiddel en olie zijn toegevoegd, en hoe de lekdichtheid en werking van het systeem naderhand getest is?
Voorheen nooit gefloten.
Na montage is het systeem afgevuld en verder niets voor zover ik het hebben kunnen zien.
De orifice is niet vervangen en heb ook geen certificaat ontvangen.
Ga nu a.s. Vrijdag terug naar airco boer, want het systeem is weer dermate leeg, dat er niet meer gekoeld wordt.
Ik heb eigenlijk 2 problemen, het gefluit en het tot nu toe leeglopen van het koelsysteem. Begin er behoorlijk van te balen!

Sbv

Leeglopen zal betekenen dat er ergens nog een lekkage zit. Als het enkel bij warm weer is dan zou het nog speling op de magneetkoppeling kunnen zijn

LeslieB

Aan de mageneet koppeling heb ik ook gedacht, laat daar as vrijdag ook naarkijken.
Maar nu het systeem leeg is gelopen, is het gefluit ook weg.
Zou er tussen het gefluit en leeglopen systeem een verband kunnen zijn?

leons850

Dat is waarschijnlijk je orifrice.
Nadat ik die heb vervangen is het gefluit bij mij ook weg.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

Citaat van: LeslieB op 11-07-2016 12:18:51
Aan de mageneet koppeling heb ik ook gedacht, laat daar as vrijdag ook naarkijken.
Maar nu het systeem leeg is gelopen, is het gefluit ook weg.
Zou er tussen het gefluit en leeglopen systeem een verband kunnen zijn?

Ik vermoed ook lekkage.

Het AC systeem, mits alle losse onderdelen nieuw zijn. Kan alleen maar lekken op de aansluitingen zelf en als daar geen nieuwe O-ringen ingegaan zijn en iemand is een beetje lomp met terug plaatsen kun je snel een klein lekje hebben. En als er dan druk op komt kan dat gaan fluiten. 

Het orifice zit in je hogedruk leiding en daar zitten veel O-ringen op. Als ze niet los gehaald hebben lijkt me dat nog goed moet zitten maar de O-ringen zijn wel erg oud allemaal natuurlijk.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

volvobug

Is er bij het vullen van het systeem na vervanging van verdamper en droger weer aantoonbaar olie aangevuld? er blijft zo'n 30% olie achter in de oude verdamper en droger, dus moet er zo'n 57 ml aangevuld worden.
Daarbij vermoed ik dat het fluiten komt door te lage vullingsgraad a.g.v. lekkage. Condensor is dan verdacht als die op deze leeftijd nog niet eerder vervangen is.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

LeslieB

Is het vervangen van de orifrice een tijd rovende operatie? Ik wil dit evt. as vrijdag laten vervangen.
Heren tot zover bedankt voor alle nuttige info.

RoelNL

Citaat van: LeslieB op 12-07-2016 14:31:07
Is het vervangen van de orifrice een tijd rovende operatie? Ik wil dit evt. as vrijdag laten vervangen.
Heren tot zover bedankt voor alle nuttige info.

Het is priegelen als je leiding laat zitten en je kan ook niet met alle gereedschap daar sleutelen ivm weinig ruimte. Zelf had ik heel de leiding eruit gehaald, daarna was het een stuk makkelijker om de Orifice te vervangen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023