witte rookpluim bij starten 855 LPG

Gestart door Vliet1899, 29-06-2016 10:18:34

Vorige topic - Volgende topic

Vliet1899

Hallo allemaal,

Ik ben André en nieuw op deze site en ben de trotse bezitter van een 855 2.5 10V op LPG (292000 km). Ik heb een witte rookpluim als ik start, motor pruttelt een beetje en daarna is het over , op snelweg is er niks aan de hand. (logisch maar toch) Ik ben bang dat er koelmiddel lekt naar cilinders.  Het is niet veel want het niveau in koelreservoir blijft stabiel bij 10 minuten stationair draaien. Vermoedelijk dus lekke koppakking of erger scheur(tje) in blok maar wat voor tests kan ik nu doen om zeker te stellen wat probleem nu is.

Er is een middel in de handel en dat heet Toralin en die schijnt deze lekkages te kunnen stoppen zonder dat motor gedemonteerd hoeft te worden. Is dit wat? of kan ik beter een ander blok aanschaffen of motor openen, etc, etc....

Wie kan mij adviseren?

groeten en alvast bedankt,
Andr''e

RoelNL

Loop niet te hard van stapel.

Het is een 10v Klepper.

Naar mijn weten heb ik hier op het forum nog nooit een gescheurde 10v gezien. Koppakking is een mogelijkheid maar ga eerst een goede diagnose stellen voordat je je helemaal in allerlei bochten gaat wringen.

Of laat het doen als jezelf niet precies weet hoe je moet doen.

Die middeltjes moet je gewoon laten staan want die slaan helemaal nergens op.

Succes met je keuze.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

henry classic v70

Zo'n "lekkage" middel kan nadelige gevolgen hebben voor het koelsysteem: verstopping..
Je zou naar een garage kunnen gaan waar ze een 4 gassen test doen (zo'n slangetje wat in de uitlaat wordt gestopt)
met dat slangetje kun je eventueel uitlaatgas meten in het koelreservoir. Wordt er geen uitlaatgas gemeten is de kans op een lekke koppakking gering.
Wanneer onze wagens op lpg rijden komt er doorgaans wel een wit-doorzichtige rook uit de uitlaat, ik rijd ook op gas en weet niet beter  ;)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

joeryvaneck

Ik heb ook wel iets pruttelen en een beetje witte rook bij het starten maar ik heb er eigenlijk nooit op gelet. Het is de laatste tijd dan ook wel erg vochtig

Heb je toevallig last van andere symptomen van een lekke koppakking?
oplopen temperatuur?
Kachel die niet warm wordt?
Olie bij het water?
Verdwijnen koelvloeistof?
of andere rare dingen. Ik ben verder geen techneut maar volgens mij moet je wel meer symptomen hebben als een koppakking echt lek is. Correct me if i'm wrong

Anders zou ik me denk ik niet al te druk maken of iemand op het forum zoeken die een diagnose voor je kan stellen. Remeeus of Dirk kunnen je hier vast wel mee helpen. Ik weet niet wat dichterbij voor je is

glenfiddich1983

Ik weet niet beter dan dat onze roffels na het starten wat dampen en meuren. Volgens mij is een en ander gewoon wat condensvorming in de uitlaat en het wat rijkere mengsel bij het starten. Na een stukje rijden is het over :)
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70geRwin

Houd eerst maar eens de komende tijd het niveau van je koelvloeistof in de gaten.
Als dat niet zakt.....

Welkom en veel plezier met je wagen!

Vliet1899

Hallo allemaal,

bedankt voor de nuttige reacties.
zoals een aantal schrijven is het na een stukje rijden ook weer over en dan stampt ie lekker door. koelvloeistofniveau houd ik in de gaten. de enige symptomen die ik heb is de witte rookpluim en een beetje pruttelen. voor de rest loopt temperatuur niet op, ik heb geen 'mayo' de olie, die is zoals die moet zijn en kachel wordt ook warm. morgen ga ik bij een kennis langs die er meer ervaring mee heeft en dan zien wel verder.

houd jullie op de hoogte.....

razorx

Is de pluim echt wit of meer grijs? Dat maakt veel verschil ;) .

katuut

Op lpg wordt de boel wat warmer, wordt er meer condens de uitlaat uitgepruttelt.

Niet zo spannend volgend mij  ;)

Denk als je wat lange stukken rijdt, en de boel goed opwarmt het wel beter wordt
Chronisch last van detaildiarree

razorx

Ik neem aan dat de wagen niet op lpg start. ;)

rpakuypers

Zolang ze in Rome de klokken niet gaan luiden is er niets aan de hand. Mijn 850 10V op LPG doet dat ook en ik rij al meer dan 150.000 op LPG en als ik de straat uit ben dan is het alweer weg. Koelwater verbruikt hij nauwelijks .............

Groet,
Roger

Vliet1899

de rookpluim is niet echt wit idd. zit tussen wit en blauw in. en het ruikt niet echt zoetig voor zover ik het kan ruiken.
auto start eerst op benzine daarna neemt LPG-systeem het over. het is een Vialle LPi installatie uit 2012.

kan een defecte carterventielatie dit veroorzaken? als ik mijn peilstok trek dan komt er een pluim uit. hij bouwt dan ergens druk op vanwege verstopping. zo de condens dan neerslaan in cilinderkamers en onverbrand achterlaten wat er dus uitgeperst na starten.

wordt vervolgd.

BBS

Dan zou ik de carterventilatie wel op korte termijn aanpakken....
Anders kun je voor een pakking van pak-um-beet een paar tientjes de hele versnellingsbak er af pakken omdat je keeringen er dan uit liggen. Met olie lekkage tussen bak en motor als gevolg ;)
Volvoloos....

henry classic v70

Citaat van: Vliet1899 op 29-06-2016 10:18:34
Hallo allemaal,

Ik ben André en nieuw op deze site en ben de trotse bezitter van een 855 2.5 10V op LPG (292000 km). Ik heb een witte rookpluim als ik start

Citaat van: Vliet1899 op 30-06-2016 10:36:52
de rookpluim is niet echt wit idd. zit tussen wit en blauw in.

:eusa_think:  tja dan zal het waarschijnlijk de carterventilatie zijn....
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

hilko73

Rotte klepseals geven ook een blauwe pluim bij koud starten.

Maar zo te lezen is de carterventilatie wel dringend aan de beurt, inderdaad.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)