Meedenkers gevraagd voor aandrijfprobleem van de XC

Gestart door KIM, 30-06-2016 17:22:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIM

Gisteravond ben ik stilgevallen met de XC: Geen aandrijving meer. Ik reed de file in en zou langzaam optrekken en kwam er achter dat de volledige aandrijving weg was. Eerste check: olie peilen; dat was oke.
Ik heb daarop de motor uitgeschakeld om de hulpdiensten te appen/bellen. Daarna de auto weer gestart en plots had ik weer aandrijving. Ik heb daarna zeker nog 75 kilometer gereden toen vlakbij huis, net na een rotonde opnieuw de aandrijving wegviel. Nu kwam de aandrijving niet meer terug.

Mijn vermoeden was dat een van de aandrijfassen los in de bak zat, dus vanmiddag even geprobeerd om met 1 wieltje helemaal van de vloer en de andere bijna. Uit deze proef bleek dat de kracht via het differentieel gewoon naar het andere wiel kwam, ergo: Aandrijfassen zitten nog in de bak.

Nu zit ik alleen wel met het dilemma wat het wel kan zijn. Ik verwacht niet dat de bak kapot is want de aandrijving heeft na de aanvankelijke storing weer goed gefunctioneerd. Er moet iets losgeschoten zijn in de bocht maar ik kan me zo niet bedenken wat.

Zijn er mensen die dit al eens hebben ervaren of weten waardoor deze vreemde storing zich voor kan doen? Zie ik iets over het hoofd?

Sbv

Controle is beter denk ik om echt zeker te zijn dat de assen goed in de bak zitten.
Foutcodes uitlezen al zal je die waarschijnlijk niet hebben.
andere versnellingen testen. handmatig schakelen dus. in L optrekken en dan bochten maken.
Boutjes op uiteinde van de assen zitten er nog goed op ?
pnp storing ? al zal je dan waarschijnlijk wel foutmelding krijgen

KIM

Net even getest.
Toch weer aandrijving dus ik ben mooi op het verkeerde been gezet.
HO maakt geluid.

Geen relevante foutcodes, as links zit goed; boutjes zitten er nog in aan het uiteinde.

Ga de rechter as en HO maar eens verwijderen.

UserID6342

Zou idd de H.O als eerste verdenken nu...  En is ook logisch gezien het storingspatroon, je eigen omschrijving...

classicT5

Wat een rare storing. Zit de HO dan tussen de aandrving v+A in? Oftewel, geen ho is ook geen aandrijving op voorwielen?

UserID6342

De H.O. zit op de rechterzijde van de bak geschroefd (waar normaal de steekas in valt), dan loopt er een as naar het rechter voorwiel en de cardanas naar achteren toe.  Beide zitten op de H.O. geschroefd.  Als de H.O. de aandrijving vanuit de rechterzijde van de bak niet goed doorgeeft naar of de rechtervoorwiel cq cardanas, sta je dus gewoon stil...  De H.O. zit ook na het diff in de bak geschroeft, echt in plaats van de rechteraandrijfas.  Daarom is de RV aandrijfas van een AWD altijd korter als een normale aandrijfas.

Sbv

Een eventueel probleem in de ho dan? Of toch bak gerelateerd?

classicT5

Duidelijke uitleg dirk, bedankt. Lijkt me dat ook de meest logische plek waar iets niet pluis zit. Kan alleen zo 123 niet beredeneren waarom het tijdelijk optreedt en niet permanent?

Sterkte kornelis, jammer zoiets nadat je hem net mooi op orde had.

UserID6342

Wat ik verwacht (puur nu even zonder de auto te zien, etc) is dat de vertanding van de bus compleet weg is of half weggesleten is.  Dat is dus de bus die vanuit de bak de H.O. aandrijft en los vervangbaar is.

Sbv

Volgens Kornelis niet wat ik op de app begreep

KIM

De rechter aandrijfas gaat door de HO heen het diff van de bak in. De HO zelf wordt aangedreven vanuit de bak dmv een holle bus met binnenvertanding. Door die bus loopt dus de rechter aandrijfas maar is daar niet mee verbonden.

De HO ligt nu los en ik heb zowel de as als de bus er uit. Tot nu toe is er aan de vertanding niets te zien dat wijst op ernstige slijtage. Ik begin dus een beetje te vrezen voor het diff in de bak of de koppelomvormer.

Op het werk heb ik een open gemaakte bak liggen. Daar ga ik maar eens kijken hoe het diff in elkaar steekt.

Gelukkig ligt de bak van drakie op zolder inclusief koppelomvormer dus zal het wel weer goedkomen. Ik had alleen gehoopt dat het eens wat minder werk zou zijn.

Helaas is alles bij een AWD veel werk; om de HO er uit te krijgen moet ik ook het subframe laten zakken...

classicT5

#11
Sterkte. Het goede nieuws, je hebt wel een goede werkplek met een brug. Zonder dat lijkt het me helemaal een takke job.

Btw, zonder persoonlijke  ervaring bij een volvo, denk ik dat het eerder in je koppelomvormer dan diff zit. Een diff dat # gaat of is, maakt meestal toch aardig wat herrie. Vroeger een diff aan # gehad bij een iveco en dat was meteen einde oefening, niet zo aan/uit als jij het beschrijft.

Ben benieuwd wat de oorzaak is.

850 T5 Freak

Subframe laten zakken? Neejoh 30 minuutjes ligtie eraf   ;D maar Kornelis het zit hem hoogstwaarschijnlijk in de bak! Ik heb 1 keer meegemaakt dat een homokineet inwendig los ligt, buitenkant bijna niet te zien. Mare zaterdag is wel je brug vrij voor Bouke he?  :P
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

KIM

Ik ben bang dat jullie daarvoor de XC er af zullen moeten duwen (en er later weer opzetten).
Ik heb vanmiddag met mijn rug gespeeld door de auto op de brug te krijgen...

Ik weet niet waar jij de ruimte voor die HO vandaan haalt.

KIM

Een ding zit me nog wel dwars: Volgens mij levert een defecte koppelomvormer wel aandrijving maar met heel veel slip op. Ik krijg 0 aandrijving.
Wat me ook bevreemd is dat ik nog zo'n 75 km heb kunnen rijden en dat de boel uitval net na een korte bocht.