Meedenkers gevraagd voor aandrijfprobleem van de XC

Gestart door KIM, 30-06-2016 17:22:23

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Je houdt ook wel van dingen uitzoeken mario :) lang leve de slijptol.

Kon je ook zien hoe de verbinding tussen koppelomvormer en bak is qua oliedoorvoer? Zou daar nog iets mis mee kunnen gaan?

KIM

850-R

Ik heb hier ook nog een defecte automaat bak liggen van mijn vorige T-5... Die had nog wel andrijving wanneer hij koud was maar toen hij warmer was (+-2 straten) dreef hij niets meer aan en leek hij in z'n vrij te staan!

1 week voordat hij helemaal defect was had ik al last van "geen aandrijving" en toen ging het weer een aantal dagen goed...

Klinkt vrijwel als hetzelfde probleem, ik weet zelf niet wat de oorzaak was bij mijn bak.
Daily: Volvo 855 R blackstone 360.000 km
Project: Volvo 855 T-5 silversand 190.000 km
Project: Volvo 855 T-5 nautic blue pearl 270.000 km

leons850

Citaat van: leons850 op 05-07-2016 18:59:18
Citaat van: mario850 op 05-07-2016 18:41:48
Heb vanmiddag ook de koppelomvormer open geslepen.

Daar zit niet veel bijzonders in dan schoepen en onderin een
Plaat met veren. Dacht dat het spannender zal zijn.

Foto's? :angel:

Citaat van: mario850 op 05-07-2016 19:06:20
App ze morgen kan jij ze hier neer zetten😀

Zoals beloofd:

Foto's zijn dus van Mario.
Ere wie ere toe komt. ;)

wel gaaf om te zien, ik ken een koppelomvormer alleen in theorie.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70geRwin

Zeker gaaf om te zien en dan te bedenken dat het rendement van de vloeistofkoppeling ook nog vrij hoog is  :eusa_clap:

UserID25761

ik ben toch eigenlijk wel benieuwd hoe de Lock-up word aangestuurd.
Er zit niet iets van elektronica in die koppelomvormer  :eusa_think:

KIM

Hydraulisch.

Er zitten verscheidene toevoerkanalen in de koppelomvormer vanuit de bak.

KIM

Ik verdenk dit component. Dit heet de stator en kan 1 kant opdraaien; de andere richting blokkeert deze. Het blokkeren is nodig om de juiste richting te krijgen in de vloeistofstroom. Op deze manier ontstaat koppelvergroting. Het freewheelen is nodig om op de motor af te kunnen remmen.

Als de stator niet meer vast blijft staan, kan de koppelomvormer geen kracht ontwikkelen.

maruska

wellicht heeft boeing nog zo'n geval liggen, voor meer kracht ;D

is dit je eigen foto/component ? en wat verdenk je ? blades kapot ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

KIM

Nee, foto is gejat van Mario (zie plaatjes boven).
Ik denk dat het lager in deze stator bij mij wellicht niet meer blokkeert.

Rvd

Ik denk dat het antwoord van de bakproblemen in het brein zitten van de bak.
Het blok waar de solenoids op zitten is vaak de boosdoener. Door het schakelen van de solenoids slijt uiteindelijk de passing uit waar deze inzitten.
Wanneer de olie in de bak warmer word (dus ook dunner) kan dat langs de passing van het kleppenblok gaan lekken. Hierdoor kan de bak moeilijker of niet meer schakelen waardoor de aandrijving weg valt.
Kan ook zo ernstig zijn dat je niet genoeg oliedruk meer opbouwt in de bak, waardoor de koppelomvormer niet meer oppakt.
Vroeg of laat is iedereen met een automaatbak een keer aan de beurt met deze grap.

leons850

Even nog meer plaatjes van Mario.

De lockup:

En de stater in delen:

Kornelis, het is jammer dat je dit probleem hebt en erg vervelend.
Daarom ook mijn hulp aangeboden.
Maar wat heerlijk dat er weer eens een topic is die zo informatief en leerzaam is.
Al die standaard problemen zijn ook maar zo saai, en ipv gewoonweg vervangen word hier weer eens onderzocht. Heerlijk!  :eusa_clap:

"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

KIM

Even de foto opgezocht van een diff van een FWD:

Zoek de verschillen:

En voor de geintresseerden:

- Het filter van de bak zit in dat zwarte kunststof deel bovenaan op foto 1
- De P-stand wordt verkregen mbv de haak en het tandwiel onderaan foto 1

V70R^2

Interessant om die koppelomvormer open te zien.

P.s. niet alle FWD's hebben dat diff, de FWD R met M59 bak heef ook die tanden op het diff, maar dan zit er een visco koppeling op voor de sperwerking ipv de HO.

KIM