(Voorlopig) afscheid, maar nu alweer bijna onderweg terug...

Gestart door Midicijnman, 01-07-2016 23:29:19

Vorige topic - Volgende topic

Midicijnman

Na zes jaar en zo'n 180.000 km is er vandaag een einde gekomen aan mijn Roffeltijd. Tenminste, voor wat betreft de V70. Het Volvo-virus is natuurlijk niet te genezen, dus er wordt inmiddels redelijk serieus gekeken naar een waardige Zweedse opvolger. Een S80 zespitter? Een S60 2.5T AWD? Wie zal het zeggen...

Zes jaar geleden kwam ik op dit forum terecht als een complete nitwit op het gebied van de 850-familie. En in de loop van de jaren heb ik, dankzij dit geweldige forum, heel veel geleerd over het onderhouden en repareren van mijn auto's. Er was altijd wel iemand bereid om te helpen. Veel dank daarvoor!

Ik blijf natuurlijk wél forumlid en er zal waarschijnlijk ooit wel een C70 cabrio oversteken die ik niet kan laten staan. Dus er is geen sprake van een definitief einde.

Voorlopig gaan we de vakantie beleven met een Peugeot 306 cabrio. Even een retourtje Spanje met een 22 jaar oude Fransoos. Je moet nu eenmaal af en toe op het randje leven!

Na de vakantie ga ik op zoek naar een opvolger voor Rudolf, het roodgeneusde rendier. En misschien wordt het wel weer gewoon een V70.

Hans Duiven

elianmars

Ik durf het niet eens aan om met de C70 naar Frankrijk te gaan en jij gaat naar Spanje met een 306.... :eusa_shifty: ;D

Heb je airco in de cabrio?
Een van de redenen om niet met de C70 naar Frankrijk te gaan is dat het gewoon te warm is om met de kap open te rijden.

maruska

tuurlijk kom je hier terug Gert-Jan ! have fun, en we zien elkaar bij een klusmeeting weer ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

KIM

Citaat van: elianmars op 01-07-2016 23:46:36
Ik durf het niet eens aan om met de C70 naar Frankrijk te gaan en jij gaat naar Spanje met een 306.... :eusa_shifty: ;D

Een van de redenen om niet met de C70 naar Frankrijk te gaan is dat het gewoon te warm is om met de kap open te rijden.

Ach ik ben met de TR7 een keer naar Lissabon geweest en een keer naar Florence. Vooral de laatste was voor mij een onvergetelijke vakantie.
In de 306 zit redelijk onverwoestbare techniek en anders is er nog zat verkrijgbaar. Met de staat waarin jij inmiddels de C hebt gebracht zou ik het prima aandurven.

Warmte wen je aan maar het verbranden is een wat groter probleem. Neem een goede hoeveelheid long-sleeve shirts mee en een pet en het is goed te doen.

En Gert-Jan er zijn nog steeds hele mooie en betrouwbare V70's te koop; de auto's die je noemt zijn beiden minder problematisch dan een 10- of 20 kleppertje. Bovendien; waar ga je je instumenten dan laten? Fijne vakantie!

Midicijnman

Citaat van: KIM op 02-07-2016 11:37:22

Ach ik ben met de TR7 een keer naar Lissabon geweest en een keer naar Florence. Vooral de laatste was voor mij een onvergetelijke vakantie.
In de 306 zit redelijk onverwoestbare techniek en anders is er nog zat verkrijgbaar. Met de staat waarin jij inmiddels de C hebt gebracht zou ik het prima aandurven.

Warmte wen je aan maar het verbranden is een wat groter probleem. Neem een goede hoeveelheid long-sleeve shirts mee en een pet en het is goed te doen.

En Gert-Jan er zijn nog steeds hele mooie en betrouwbare V70's te koop; de auto's die je noemt zijn beiden minder problematisch dan een 10- of 20 kleppertje. Bovendien; waar ga je je instumenten dan laten? Fijne vakantie!

Nee, geen airco. Het is de oude 306 van Jan-Willem te Meij. Vorig jaar hebben we het ook gedaan. Tijdens de hittegolf brak, vrijdag's middags om kwart voor vijf, de koppelingskabel. Op dat moment was het 42 graden...
Uiteindelijk de hele vakantie geëtter gehad met die zelfstellende kabel omdat hij tot twee keer toe fout was gemonteerd. Nota bene door een Peugeot-dealer! Eenmaal thuis heb ik er zelf een universele ingegooid in tien minuten. Daar rijdt hij nu nog mee.
De warmte kunnen we dus goed hebben. We zijn niet van die 'verbranderige' types gelukkig. Op het heetst van de dag ga je gewoon ergens lekker onder de bomen zitten lunchen. Of je zorgt dat je dan alweer op de volgende plek bent. We doen zo'n 300 à 400 kilometer per dag over de binnenwegen.
De grote droom is natuurlijk een C70. Ik zie ze af en toe voorbijkomen maar de prijzen zijn helaas (nog) buiten mijn budget. De muziekspullen passen er wel in. Met mijn 'Lego-verleden' (een hele toetsen-rig in een eerste serie Ford Fiësta) lukt het mij ook om alles in de Française te krijgen; standaards en monitors in de kofferbak, kabeltas op de achterbank en de keyboards languit op de bijrijdersstoel. Een C70 lijkt me een stuk ruimer, dus dat moet wel lukken.
Zoals het er nu naar uitziet gok ik op een vijf- of zespitter S80 zonder turbo. In principe zijn dat toch redelijk betrouwbare bakken. Het enige échte probleem is het gasklephuis. Maar daar hebben de X70's vanaf half '98 toch ook last van? Ik heb er al een paar bekeken; bij het openen van de motorkap viel ik niet direct om van verbazing. Redelijk bekend allemaal...

We zullen het zien! En ik kom het resultaat wel een keertje showen bij een klusmeeting.

Midicijnman

Ja, je kon er natuurlijk op wachten... Loop ik vandaag zomaar tegen een S70 20-klepper automaat uit 1997 aan. Hij heeft 280k gelopen en ziet er, op een paar dingetjes na, netjes uit. Ik moet er nog even in gaan rijden om te kijken of het écht wat is, maar zo te zien moet dat lukken. Maar nu het volgende:
- Hij heeft geen cruisecontrol. Hoe lastig is dat in te bouwen?
- Hetzelfde geldt voor een trekhaak; heeft ie niet, wil ik wel.
- De historie is een vaag. Hij is zeker niet verwaarloosd, maar er is geen papierwerk om het te staven. Waar moet ik op letten?
- De vraagprijs is €1200. Ik heb een budget van €2000. Verder zoeken? Of gewoon wat reserveren om de carterventilatie, de distributie en een bak-flush te doen? En waarschijnlijk ook wel wat rubbers.
Graag jullie input...

Sbv

cruise control in wel in te bouwen.
trekhaak zelfde verhaal

distributie gedaan ?
Zit er werkende airco op ?
werken alle opties ?

Een S70 zie je vrij weinig en daardoor liggen de prijzen ook een stuk lager dan van een V70. afhankelijk van kleur en opties denk ik da de prijs wel iets omlaag kan
Als het deze is http://link.marktplaats.nl/m1066697818
er zit een deukje nabij de achterklep links achter aan zijkant.

lijkt wat olie rondom vuldop te zitten

Midicijnman

Ja, dat is 'em. Ik ging even een schakelaartje halen voor zoonlief's S40...

Dan laat ik het niet zitten op de cruisecontrol en de trekhaak. Al is dat wel leuk 'wisselgeld' natuurlijk.

Het is een redelijk eenvoudige uitvoering inderdaad. Daar moet dus de prijs ook wel naar zijn. En het deukje had ik gezien. Lastige plek. Maar volgens mij is dat door een handige jongen wel netjes weg te werken.

Op de foto had ik die olie inderdaad ook al gezien. Het kan de carterventilatie zijn, of misschien gewoon een slordige bijvulactie. Er was vanochtend niemand aanwezig daar, dus ik heb niet onder de kap kunnen kijken. Ik ga proberen of ik een proefritje kan maken deze week.

Sbv

cruise control heb ik denk ik nog wel compleet liggen. Trekhaak niet meer zo. Mocht je een vaste haak zoeken dan weet ik mogelijk nog wel iemand die er 1 heeft

ga alle opties even testen in ieder geval en ook de airco. Mooi afdingpunt anders

elianmars

Ah, jij hebt de 306 van Jan Willem  ;D

Die zelfstellende koppelingskabel is een ramp. Ik heb uiteindelijk ook een gewone kabel gemonteerd. Dat werkte veel beter.

elianmars

Ik zie trouwens een grijze dop op koelvloeistofreservoir van de S70. Ik dacht dat die enkel op de 850 zaten  :eusa_think:

Midicijnman

Citaat van: elianmars op 04-07-2016 23:59:17
Ik zie trouwens een grijze dop op koelvloeistofreservoir van de S70. Ik dacht dat die enkel op de 850 zaten  :eusa_think:

Misschien een domme vraag, maar is dat erg?

Sbv

als het ding niet lekt verder. Is zo te vervangen door een groene

Hengeveld

Veerpootrubbers (vooral de rechter, dus links op de foto) lijkt op de foto wel z'n beste tijd gehad te hebben.
De S70 is zeker in meer luxe uitvoeringen te krijgen en kosten niks meer tegenwoordig. Onderhoud des te meer. Kies dus degene waar je de kosten van onderhoud in wilt gaan steken.