kopbout in tweeën, upgrade naar 2.3t

Gestart door freefall, 06-07-2016 18:02:23

Vorige topic - Volgende topic

freefall

Van de week koppakking(waarschijnlijk) eruit. Twijfel twijfel...het is een 2.5T, en we kennen allemaal de verhalen. Dus dan maar aan de slag, kop eraf...breekt me vandaag @$#&@@#$ een kopbout af. Diep in het blok. Iemand enig idee hoe die eruit te krijgen? Mocht dat niet lukken ben ik toch toe aan een ander torretje...dan haat mn voorkeur uit naar een 2.3 ipv een 2.5T...als iemand die nog een heeft staan, redelijk plug and play, zou dat ook nog kunnen. Ik denk dat dan ook de computer overgezet moet worden?

Alle hulp is welkom
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

twotone

Vraag je nou hulp bij die kopbout, of 't wisselen naar een 2.3? gezien je advertentie..
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

Lunadust

Hoi,

Een in het blok afgebroken kopbout is heel goed te verwijderen en zeker niet een reden om een blok te vervangen.
2,5t motoren kunnen ook probleemloos erg hoge km standen halen, ligt er maar net hoe er mee omgegaan word.

Is de kop er al af? Zo ja, neem een nieuwe scherpe en dunne boor, doe daar een stukje slang omheen zodat je wel in het gat van de kopbout kan en ook de boor kunt laten draaien, zo kan je redelijk in het midden van de bout een gat boren.
Leg het afgebroken stuk naast een hele bout en kijk hoe lang het stuk in het blok is.
Zorg dat je niet door het stuk heen boort, dan krijg je boorslijpsel in je koelsysteem.
Als je een mm of 7 diep in de bout zit (ik denk dat je dat wel haalt) blaas je het gat schoon.
Nu neb je een mooi gaatje in het midden van de bout.
Als je hier nu een torx dopje of schroevendraaierin slaat kun je waarschijnlijk het afgebroken stukje er zo uitdraaien.

Nieuwe koppakking en keerringen en distrisetje erop,en njeuwe kopbouten en weer lekker rijden.

Succes.
Techneut, geen dichter.

freefall

Allen dank voor de input. Bout is schuin afgebroken helaas. Heb geprobeerd met  boor voor hard staal maar kan er met heen mogelijkheid recht op blijven. Vrees dat marco dat t-shirt mag gaan doorgeven.  Dan mag het groot op je rug getattoeerd worden :P We proberen het nog 1x met een kotterfrees om de bout vlak te krijgen. Kop moet ook nog gecontroleerd worden....dus waarom dan niet meteen een 2.3 erin?

@twotone...inderdaad, een beetje verholen vraag. Maar daar kom ik op terug als het echt niet wil en er daadwerkelijk een ander blok in komt.

Word dus vervolgt
i beun, therefore i am

freefall

Kogel is door de kerk. Er komt een nieuw blok. Deze keer een 2.3T...lijkt me beter. Het nieuwe blok krijgt een goede nulbeurt, distributie en zo. Nu zijn er 2 types spanner, hydraulisch en mechanisch. Zijn deze onderling uitwisselbaar en welke heeft de voorkeur?
i beun, therefore i am

UserID6342

Waar komt dat blok uit ?  Als het 850 is, dan heeft het altijd een hydraulische spanner. Is het een N blok dan heeft het altijd een mechanische spanner.  Maar ik neem aan dat je het blok toch kunt zien, dan zie je ook zo wat voor spanner erop zit...

freefall

Dat blok ga ik vanmiddag halen, wilde graag alvast een heule berg onderdelen bestellen, nou het hart er toch uit is. Geloof dat ie uit een 96er 850 komt.
i beun, therefore i am

UserID6342

Als het idd uit een 850 komt heeft het dus altijd een hydraulische spanner.

nieuwe_arjan

Citaat van: freefall op 07-07-2016 14:20:57
Allen dank voor de input. Bout is schuin afgebroken helaas. Heb geprobeerd met  boor voor hard staal maar kan er met heen mogelijkheid recht op blijven. Vrees dat marco dat t-shirt mag gaan doorgeven.  Dan mag het groot op je rug getattoeerd worden :P We proberen het nog 1x met een kotterfrees om de bout vlak te krijgen.

Neem een bout (m12?) of een stuk oude kopbout, boor een gat in het midden, maak het einde schuin (ongeveer de zelfde hoek als de afgebroken bout), draai de bout in het blok vast en boor een gat.....

Een draaibank is wel een handig hulpmiddel.

maar ...... een ander blok is ook een oplossing

freefall

Citaat van: nieuwe_arjan op 09-07-2016 17:52:42
Citaat van: freefall op 07-07-2016 14:20:57
Allen dank voor de input. Bout is schuin afgebroken helaas. Heb geprobeerd met  boor voor hard staal maar kan er met heen mogelijkheid recht op blijven. Vrees dat marco dat t-shirt mag gaan doorgeven.  Dan mag het groot op je rug getattoeerd worden :P We proberen het nog 1x met een kotterfrees om de bout vlak te krijgen.

Neem een bout (m12?) of een stuk oude kopbout, boor een gat in het midden, maak het einde schuin (ongeveer de zelfde hoek als de afgebroken bout), draai de bout in het blok vast en boor een gat.....

Een draaibank is wel een handig hulpmiddel.

maar ...... een ander blok is ook een oplossing

Dat is het dus geworden. Net het blok opgehaald. Leuk klusje voor de boeg dus. Allemaal nieuwe deeltjes gaan monteren en net doen of ze geen geld gekost hebben. Nou zit ik nog met wat vraagjes. De meer ervaren jongens zullen me voor gek verklaren maar beter een keer teveel gevraagd als helemaal niet.
Ik ga dus van een 2.5T naar een 2.3T, nou is mijn vraag wat wijsheid is met de ecu en de turbo. Wat gebeurt er als ik de 2.3 laat lopen met de ecu van een 2.5? Kan dat überhaupt?Of gaan er dan rare dingen gebeuren? Anderzijds, kan ik ongestraft de ecu van de 2.3 erin pluggen?

tot zover deze vragenronde, er komen er ongetwijfeld meer
i beun, therefore i am

The Demon

Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al, als je een 2.3 erin frummelt is het verstandig om de bijbehorende ECU te gebruiken.
Of het zo 1 op 1 over te zetten is weet ik eerlijk gezegd niet, volgens mij moeten er wat aanpassingen aan de kabelboom worden gemaakt.  :eusa_think:

freefall

Ik heb het blok compleet met turbo en allebei de ecus...voor de bak en de motor. Dan gaan die 2 erin.

Die startonderbreker is wel een goede om te onthouden. Dat zou dus herprogramerwn van startonderbreker en alarm inhouden...?
i beun, therefore i am

KIM

Alarm niet; dat is gekoppeld aan je handzenders. Maar in de ECU van de motor zit een stukje software dat communiceert met de immobiliser module. Dat maakt het dat de motor alleen toestemming krijgt om aan te slaan indien de sleutels en de immobiliser module op elkaar geprogrammeerd zijn.
De enige methode (ik weet niet wat de dealer kan) methode om dit op te lossen is door dat stukje software uit de motor ECU te verwijderen.

)()()sT

Citaat van: The Demon op 09-07-2016 19:33:48
Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al, als je een 2.3 erin frummelt is het verstandig om de bijbehorende ECU te gebruiken.
Of het zo 1 op 1 over te zetten is weet ik eerlijk gezegd niet, volgens mij moeten er wat aanpassingen aan de kabelboom worden gemaakt.  :eusa_think:

De motor (en ecu neem ik aan) komen uit een 850. Die gaat sowieso niet passen in een S70, al hadden sommige vroege *70's ook motronic 4.3.
Ik zou je eigen ecu behouden, en mocht je naar een T5 setup gaan met injectoren en turbo, dan kun je je ecu toch gewoon laten aanpassen/chippen?

Maarten-t5

Citaat van: KIM op 10-07-2016 10:40:45
Alarm niet; dat is gekoppeld aan je handzenders. Maar in de ECU van de motor zit een stukje software dat communiceert met de immobiliser module. Dat maakt het dat de motor alleen toestemming krijgt om aan te slaan indien de sleutels en de immobiliser module op elkaar geprogrammeerd zijn.
De enige methode (ik weet niet wat de dealer kan) methode om dit op te lossen is door dat stukje software uit de motor ECU te verwijderen.

Of de immo kopiëren natuurlijk.
Een 2.3t blok kan draaien op 2.5t software, maar flashen van 2.3t sofware is mooier.
Uit welk jaar is de auto? Is ie uit 1998 dan is het vrij eenvoudig (m44).
Is ie uit n later jaar is het iets lastiger (me7) maar nog steeds prima te doen.