Heb nu de befaamde groene dop ipv grijze, maar kvs wordt er nu uitgeperst (?)

Gestart door CharlieFox, 07-07-2016 13:16:11

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Nadat mijn radiateur enkele weken terug bol stond en begon te lekken,  heb ik het eea vernieuwd. Zie ook link hierna. Gehele distributie, waterpomp, radiateur en onlangs ook het expansievat en dop. En wel de groene ipv de grijze.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,80813.0.html

Echter sindsdien blijft mijn kvs maar zakken tot onder het minimum. Ik gooi 'm vol tot max, zorg dat de auto wat achterover helt (lucht naar hoogste punt) start de motor waardoor de boel ontlucht. Ga rijden, vul na een tijdje weer eens bij tot max (met koude motor) maar merk dan dat de kvs er zachtjes uit geperst wordt zodra de motor warm is.

Ik dacht, dat zal wel een keer stoppen zodra op niveau, maar het niveau zakt dus nu zo laag dat het low level warning light aan gaat. Kan nooit goed zijn dit.

Wat ook opvalt is dat de druk in het systeem minimaal lijkt (dikke slang eenvoudig in te knijpen) terwijl met de oude grijze dop de slang redelijk hard is en het niveau op max blijft. Beide doppen ontlasten met 1.5 bar.

Iemand een verklaring voor dit probleem?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

V70R^2

Het spul is natuurlijk flink te warm geworden, het kan zijn dat je cilinderkop krom is getrokken..

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

CharlieFox

Citaat van: V70R^2 op 07-07-2016 13:29:37
Het spul is natuurlijk flink te warm geworden, het kan zijn dat je cilinderkop krom is getrokken..

Dat heb ik tot in den treure onderzocht, zie ook de link, juist omdat ik daar ook voor vreesde. Weliswaar (nog) geen CO en/of viergastester boven het expansievat gehangen, omdat diverse garagisten daar niet veel voor voelden.

Wél een drukmeting gedaan van 1.5 bar op het kvs en die bleef goed op druk. Volgens kenners net zo betrouwbaar en als ik erover nadenk, geloof ik dat zelf ook. Ook overige lekke-koppakking symptomen heb ik niet. Vooralsnog moet ik dat dus uitsluiten.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Citaat van: Marc O. op 07-07-2016 13:42:10
Originele waterpomp of imitatie?

Aftermarket en wel van het merk Meyle. Gezegd wordt dat dat een goed merk is. In ieder geval met een metalen schoep, dat was mijn voorwaarde nadat ik de vorige plastic schoep in 4 stukken vond. Wat zou zo'n aftermarket voor invloed kunnen hebben? Andere opbrengst? Let wel, dat met de grijze dop er tot vorige week nog niets aan de hand was. Wél al met alle overige nieuwe spullen erop. Al schrijvende denk ik dat ik vanavond de grijze dop weer terug schroef, kijken wat dat doet.

glenfiddich1983

Citaat van: CharlieFox op 07-07-2016 14:53:53

(..) Weliswaar (nog) geen CO en/of viergastester boven het expansievat gehangen, omdat diverse garagisten daar niet veel voor voelden. (...)

Want?  ???
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

mehn

Hoeveel koelvloeistof heb je erin gedaan bij het vullen na het monteren van de nieuwe radiator?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

CharlieFox

Citaat van: glenfiddich1983 op 07-07-2016 15:05:43
Citaat van: CharlieFox op 07-07-2016 14:53:53

(..) Weliswaar (nog) geen CO en/of viergastester boven het expansievat gehangen, omdat diverse garagisten daar niet veel voor voelden. (...)

Want?  ???

Iets met druk zijn en zo (vakantietijd) en apparatuur niet geschikt voor en het nut er niet van inzien omdat er geen enkel symptoom is van een lekke koppakking ...

CharlieFox

Citaat van: mehn op 07-07-2016 15:12:30
Hoeveel koelvloeistof heb je erin gedaan bij het vullen na het monteren van de nieuwe radiator?

Ik had de 1L flesjes "blauw" genummerd naast me staan. Iets van 7L en nog wat. De laatste liter lukte me pas na even rijden, wat afkoelen, laten zakken en dop weer los. Inmiddels zit er alweer 1L extra bij, dus 8L nog wat. Die 8e liter is eruit geperst. En nu alweer onder minimum.

CharlieFox

Oh ja, en systeem was absoluut leeg van het tijdelijke water. Want ook de aftapplug 13 mm achterop het blok los gehad en even laten draaien (10 seconden) en daarna nog even blazen op het expansievat. Daarmee kwam er nog wat restant water uit.

V70R^2

Heb zelf ook een lekke koppakking gehad, geen symptomen, auto reed prima maar. 1x per maand een liter KVS erbij (drukte het bij de dop eronder vandaan) en reed verder oke..

Ik heb zelf ook die CO tester gekocht, altijd handig om op de plank te hebben. Belachelijk dat de garage (na jouw vragen?) het niet doet, is nog geen 10 seconden werk... Misschien voor jou wat te ver weg, maar als je wilt testen rij je maar langs Leerdam, zo getest. ;D

CharlieFox

Hmmm, begin toch wel wat benauwd te worden na jouw verhaal. Dat dat kan, geen overige symptomen. Bij mijn vorige Volvo al eens een doorgeslagen koppakking gehad en daar zag ik toch echt belletjes in het expansietankje. Plus veel druk op de slangen. En witte damp uit de uitlaat. Leerdam is niet zo ver. Dank voor je aanbod. Misschien maak ik er gebruik van, want wil het uiteindelijk toch zeker weten. Hoewel garagist van Vliet in Amsterdam Watergraafsmeer met die druktest ook al zekerheid had, zei hij. Koppakking okay.

volvobug

Hoe gedraagt de temperatuurmeter op het dashboard zich, geeft die normale waarden aan? En heb je het idee dat de thermostaat OK is?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

classicT5

petrolhead2.5

Klinkt misschien raar maar ik zal met kvs peil op minimum een tijdje blijven rijden. Ik heb ooit mijn reservoir + dop vervangen door een nieuw reservoir van estate services als ik alles mbt kvs op max vul gooit ie er altijd wat uit tot alles op minimum staat dan blijft alles netjes op peil dwz bij koude motor rond de min bij warme motor tussen min en max in. Ik rij er nu 2 jaar mee en hoef niet tot nauwelijks bij te vullen.