Saab betrouwbaar ?

Gestart door rifwachter, 08-07-2016 22:50:03

Vorige topic - Volgende topic

rifwachter

Heeft iemand ervaring met Saab?

En dan te denken aan een Saab 9-3 cabrio uit ongeveer 2001.

Net zo betrouwbaar als Volvo, of laten staan?
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

petrolhead2.5

Altijd black sludge in de gaten houden (bij turbo modellen) 2.0t iets betrouwbaarder als 2.3t. Zeer soepele motor loopt heel erg mooi, geen 5 cil roffel natuurlijk. 2 balansassen + alles dus ook distributie is kettingaangedreven. Ketting kan slijten/ uitrekken, vaak als je dan echt goed doet beter de motor demonteren. Thuis hebben mn oudere meerdere saabs gehad allen zeer betrouwbaar maar achterststallig onderhoud kan zeker een begin zonder eind betekenen. Google maar ff op black sludge. Blokken zijn sterk verwant alleen heb je nog T5 motormanagent of T7 de T5 is ouder maar deze blokken hebben nog hardere klepzittingen. Ik heb destijds de carterpan gedmonteerd en gereinig om zeker te zijn dat iig smering gewaarborgd is echter de korrelachtige substantie die de sludge achterlaat kan zich door hele blok verdelen en dst blijft altijd een risicotje dat er ergens smeergebrek is geweest al dan niet is. Een volvo niet turbo is in mijn optiek degelijker en risicolozer de turbo modellen volvo saab zie ik gelijkwaardig, ik denk alleen onderaan de streep volvo blok degelijker is, al lees je her en der bij saab ook km standen van 4ton of meer, daardoor vind ik ondergewaardeerde auto. De laatste 9-3 is wel heel erg opel allemaal, verl plastic, gepoedercoat sybframe dat roest, alles wat minder. Mn ouders hebben nu een 2007 c70 T5 is minder snel als saab (lomer/ gevoelsmatig trager) mooier motorgeluid 5 pitter, meer kleine electronica ergernissen als bij saab.

Succes. Oh ja een 2001 9-3 zal ik zker niet laten staan ik zal wel voor een turbo gaan. Torsiestijfheid is geen top maar de bouwkwaliteit hoger als latere model van het nieuwe type. 5 jaar bij ons thus een 99 er 2.0t aut. Gehad heerlijke auto (de fijnste eraf), enige wat stuk ging was hydropomp dak. Verder niets niemenwaardigs.

UserID6342

Ik weet van sludge problemen bij deze motoren (vaak dezelfde als een Opel).  Dit schrijft de ANWB er over:

http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/SAAB/9-3/2002-09-01/2006-07-01/1372

Verder geen ervaring mee, alleen met de oudere Saabs (heerlijke auto's)

widebody

Sven(blastaway) eens vragen. Heeft een cabrio.

Marc O.

Grappig, ben mezelf ook aan het oriënteren op een Saab Cabrio. Had ook al gelezen van de black sludge problemen, maar ook de hydraulische cilinders van het cabriodak kunnen na verloop van tijd problemen veroorzaken (lekken) wat een reparatie betekent van minimaal 800,-.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ibanez

Ik heb zelf een 9-3 HPT (185pk) uit '98 gehad. De wagen reed op lpg en deed dat uitstekend met het T5-blok, herkenbaar aan de rode DI-cassette. De T5 had ook geen last van black sludge. Zowel het 2.0i blok, als de lpt en hpt zijn stuk voor stuk prima blokken. De eerste heb ik ook nog gehad (een van de laatste 900s), het meest betrouwbare blok, maar ontbeert echt koppel bij lagere toerentallen.

De modellen vanaf 99 met het T7-blok (zwarte DI-cassette) zijn op zich ook prima, maar lenen zich iets minder voor het rijden op lpg. Black sludge kwam bij deze motoren nog wel eens voor, maar Saab heeft daar destijds een modificatie voor ontwikkeld die bij veel exemplaren bij het reguliere onderhoud zijn aangebracht. Altijd checken of dit gebeurd is bij interesse in een van deze modellen.

Beide 9-3s die ik heb gehad waren redelijk probleemloos. Zwak punt is ook het display van zowel boordcomputer als climate control (Nokia). Pixels die massaal uitvallen. Was van begin af aan een drama (productiefout), maar Saab heeft daar nooit een oplossing voor geboden. Niet het einde van de wereld; op eBay vind je diverse aanbieders die het display blijvend kunnen repareren tegen een redelijke prijs. Daarna ook nooit meer last van gehad. Verder hebben de handbakken van de 9-3s nog wel eens een ratel, maar dat schijnt vaker voor te komen. De mijne had het ook, maar een ton verder was er nog steeds geen probleem, dus daar hoef je je niet direct zorgen om te maken.

Constructie van de cabriokap is redelijk degelijk, maar net als bij een C70 wel goed kijken naar de staat ervan. Een nieuwe kap kost toch goed geld. Torsiestijfheid is al een stuk beter dan bij de 900, maar haalt het niet bij de C70.

Daarnaast heb ik wel de ervaring dat een Saab kopen met achterstallig onderhoud een slechte zet is. Al met al veel plezier van gehad, maar Volvo blijft toch nog wat degelijker, vind ik. Verbruik is redelijk vergelijkbaar met onze Volvo's.

Ook een interessant en compleet forum voor meer achtergrondinfo: www.saabforum.nl

Piet

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is maar zo'n 25 jaar geleden, toen ik er eentje had, betaalde je je blauw aan de fors dure onderdelen.

)()()sT

Citaat van: widebody op 08-07-2016 23:09:14
Sven(blastaway) eens vragen. Heeft een cabrio.

Had; Caab + VAG weg en nu een dikke Volvo 8)
Vriend van me heeft ook een 2001 9-3 gehad, en daar jaren probleemloos mee gereden. Die auto was echt ontzettend snel (2.0t). Sinds vorig jaar heeft ie een 900 cabrio, voor een appel en ei gekocht en afgezien van wat (achterstallig) onderhoud een leuk ding. Hij is degene die mij heeft aangestoken met het cabrio-virus :)

Hoe zit het tegenwoordig met onderdelen-beschikbaarheid?

elianmars

Citaat van: Marc O. op 08-07-2016 23:16:23
Grappig, ben mezelf ook aan het oriënteren op een Saab Cabrio. Had ook al gelezen van de black sludge problemen, maar ook de hydraulische cilinders van het cabriodak kunnen na verloop van tijd problemen veroorzaken (lekken) wat een reparatie betekent van minimaal 800,-.

Wat dat betreft ben ik blij met de elektrische motoren van de C. Bij de 306 die ik heb gehad waren problemen met het hydraulische systeem algemeen bekend. Moest ook regelmatig olie bijvullen (32 euro per halve liter....). Kap wilde niet altijd lekker open gaan.
Tot nu toe nog geen problemen met de kap van de C gehad.

Marc O.

Saab heeft tot de 93 ook electromotoren gebruikt, maar het hydraulische systeem schijnt bedrijfszekerder te zijn. Helaas zijn die hydraulische cilinders maar berekend op zo'n 4000x op en dicht maken van de cabrio kap. Daarna gaan ze lekken. Maar goed, een (weliswaar dure) reparatie maakt ze geschikt voor een auto-leven-lang goed functioneren.
...The Nile isn't just a river in Africa...

jkV70

Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ibanez

petrolhead2.5

Weinig aan toe te voegen, ware het niet schietvme nog te binnen...check ff de achterschermen roest is gee grootprobleem maar op de plaats tussen wiel binnenkuip en carrosserie/ wielkast schuurt lak af en gaat soms roesten.