Aangenaam: stuuraandeverkeerdekant met een V70 2.4!

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 10-07-2016 10:48:26

Vorige topic - Volgende topic

stuuraandeverkeerdekant

Hallo allemaal,

Sinds twee weken ben ik de eigenaar van een heuse Volvo! Nooit gedacht een auto te kopen maar met een 9 maanden oude tweeling toch wel heel errug handig. In eerste instantie vooral gekeken naar heeeele kleine auto's (omdat ik nog moest wennen aan het idee) maar na een tijdje was ik helemaal om en wilde iets waar ik ook maar meteen in kon wonen... Zie daar de V70. En dan is t ook nog eens een hele mooie auto ;D

Ik woon in Londen, maar heb na bijna 10 jaar plannen om weer richting Nederland te vertrekken (Brexit viel precies samen met mijn wens om richting NL te gaan). Vandaar dat ik ook een Nederlandse Volvo V70 heb gekocht (idd, stuuraandeverkeerdekant). Het is een classic uit het jaar 2000 met een 2.4 motor en 140pk. Gekocht bij Marius van Gessel in Ede met een kilometerstand van 341.748 op de teller. Distributieriem was vorig jaar vervangen, zaten 4 nieuwe banden op en zag er verder goed verzorgd uit.

Aangezien dit mijn eerste auto is heb ik weinig ervaring met klussen. De motivatie en energie om ermee aan de slag te gaan heb ik gelukkig wel! Afgelopen week al de motorolie en filter vervangen. Ik heb er nieuwe lucht- en pollenfilter ingezet + nieuwe bougies. Ben nog van plan om de koelvloeistof te vervangen, en ook de remvloeistof te vernieuwen.

Verder zijn er nog wat zaken waar ik verder naar wil kijken.

- Zo is er een klein piepje in de vering van alle vier de wielen als ik over een hobbel of door een kuil rijd. Nog geen idee waar het precies vandaan komt en of ik er wat aan kan doen.
- Daarnaast klinkt er een schurend geluid wanneer ik bij het inparkeren het stuur helemaal naar rechts draai. Ik heb zo'n vermoeden dat dit komt door de iets grotere banden die erop zitten (205/55R16), maar wellicht denkt iemand met meer ervaring hier iets anders van?
- Toen ik de bougies ging vervangen zag ik een klein beetje olie liggen. Ik vroeg me af of dit een dichtslippende carterventilatie kan zijn. Toen ik een test deed met een handschoen om de motoroliedop (met dank aan RobertDIY) werd deze naar binnen gezogen, maar als ik gas geef gaat de handschoen een beetje flapperen (voor de geinteresseerden, zie: https://www.youtube.com/watch?v=WNf2Hz_SRT8). Ik weet niet of dit flapperen hoort, of dat het een teken is van een dichtgeslipt systeem.
- Ook zag ik dat het plastic omhulsel van de bougie kabels helemaal uitgedroogd was en aan het afbladderen is (zie foto). Ik weet niet of dit erg slecht is voor de onderliggende kabeltjes, maar leek me een goed idee dit in de nabije toekomst ook eens te vervangen.

Zo, dat was het wel weer even. Ik laat wel weer van me horen als ik prangende vragen heb en ben me ondertussen aan het inlezen op dit forum, YouTube aan het afstruinen en de Haynes manual aan het doorbladeren.

Opmerking en suggesties altijd welkom!

Hartelijke groet,
Thijs

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

henry classic v70

Welkom op 't forum Thijs,
Dat zijn kabels die naar de bobines gaan, kun je volgens mij zo nieuwe kabelgoten voor halen bij een automaterialen zaak (wel de kabels goed aftapen waar de kabelgoot eindigt, deze willen nog wel eens scherp zijn) Ik denk dat ik die wagen wel eens heb gezien, zie regelmatig wagens voorbij komen van Marius, uit Epe trouwens  ;) mijn kameraad keurt de wagens voor Marius.
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Thunderstruck

Welkom, forum en youtube afstruinen doet vaak wonderen! De filmpjes van RobertDIY zijn vermakelijk en leerzaam ;)

classicT5

Pas wel beetje op met die filmpjes van robertdyi, zijn methodes zijn niet altijde de beste ( nogal hoge beunfactor m.i.). Maar wel nuttig om te kijken hoe eea in elkaar zit.

UserID6342

Als je je auto heel wilt houden, kijk je er überhaupt niet na.  Prutsert van een vent....

arjen850

Citaat van: Dirk342 op 10-07-2016 16:26:08
Als je je auto heel wilt houden, kijk je er überhaupt niet na.  Prutsert van een vent....

Gaan wij een you tube kanaal opzetten? ;D ;D

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: arjen850 op 10-07-2016 16:59:26

Gaan wij een you tube kanaal opzetten? ;D ;D

Daar abboneer ik me graag op, laat maar weten als het zover is!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: henry classic v70 op 10-07-2016 11:26:10
Dat zijn kabels die naar de bobines gaan, kun je volgens mij zo nieuwe kabelgoten voor halen bij een automaterialen zaak (wel de kabels goed aftapen waar de kabelgoot eindigt, deze willen nog wel eens scherp zijn) Ik denk dat ik die wagen wel eens heb gezien, zie regelmatig wagens voorbij komen van Marius, uit Epe trouwens  ;) mijn kameraad keurt de wagens voor Marius.

Wat grappig dat je de wagen al kent. Volgens mij heeft ie ongeveer een maand in Epe gestaan. Daarvoor van een particuliere eigenaar die ikzelf niet ken. Aardige gast die Marius.
Jouw kameraad doet APK keuringen voor meerdere garagehouders?
Online zag ik ook al wat kabelgoten langskomen (met de juiste benaming is het een stuk makkelijker zoeken  ;D). Dank voor de tip van het afplakken ook. Gewoon een stukje duck-tape neem ik aan?

stuuraandeverkeerdekant

Welke youtube kanalen zijn wél aan te raden? Welke websites? Hoor het graag! Ben ook benieuwd naar classicT5's gedachten hierover.

stuuraandeverkeerdekant

Bedankt voor het welkom ook Thunderstruck en )()()sT (mooie kleur is die station wagon van je trouwens).

classicT5

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 10-07-2016 17:22:26

Welke youtube kanalen zijn wél aan te raden? Welke websites? Hoor het graag! Ben ook benieuwd naar classicT5's gedachten hierover.

Ipd is wel ok. Die robertdyi is niet af te raden, alleen klakkeloos doen zoals hij raad ik niet aan.

Zoekfunctie hier op het forum. Hier kun je zoveel vinden, mits je wat moeite doet en zoekt.

Vriendjes worden met Dirk342, dan heb je ook een goede bron van info (wandelend volvo vraagbaak) :)

henry classic v70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 10-07-2016 17:19:17
Citaat van: henry classic v70 op 10-07-2016 11:26:10
Dat zijn kabels die naar de bobines gaan, kun je volgens mij zo nieuwe kabelgoten voor halen bij een automaterialen zaak (wel de kabels goed aftapen waar de kabelgoot eindigt, deze willen nog wel eens scherp zijn) Ik denk dat ik die wagen wel eens heb gezien, zie regelmatig wagens voorbij komen van Marius, uit Epe trouwens  ;) mijn kameraad keurt de wagens voor Marius.

Wat grappig dat je de wagen al kent. Volgens mij heeft ie ongeveer een maand in Epe gestaan. Daarvoor van een particuliere eigenaar die ikzelf niet ken. Aardige gast die Marius.
Jouw kameraad doet APK keuringen voor meerdere garagehouders?
Online zag ik ook al wat kabelgoten langskomen (met de juiste benaming is het een stuk makkelijker zoeken  ;D). Dank voor de tip van het afplakken ook. Gewoon een stukje duck-tape neem ik aan?

Ruim isolatietape zou ik gebruiken, ducktape kan wel maar is lastiger "te bewerken"..
En mijn kameraad doet inderdaad APK's voor meerdere garagehouders, maar ook reparaties aan diverse merken
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

stuuraandeverkeerdekant

Dank! Al wat buiswerk besteld. Geen noodzakelijke reparatie natuurlijk, maar wel goed om zo wat vaker onder de motorkap te zitten en bekend te worden met alles wat daar woont.

Toevallig ook enig idee of er nog meer redenen kunnen zijn waarom er wat olie bij de bobine kabels lag? De O-ring van de motorolie deksel was oud (en heb ik vervangen) maar ik weet niet of het zo kan gaan 'klotsen' dat het omhoog komt? Ik heb een videootje gemaakt van de handschoentest over het vulgat, want ik weet niet honderd % hoe deze goed te lezen (is het flapperen van de handschoen bij een hoger toerental een bijv probleem of volkomen normaal?).

Wederom bedankt!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: classicT5 op 10-07-2016 19:20:28
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 10-07-2016 17:22:26
Als je je auto heel wilt houden, kijk je er überhaupt niet na.  Prutsert van een vent....

Ipd is wel ok. Die robertdyi is niet af te raden, alleen klakkeloos doen zoals hij raad ik niet aan.

Zoekfunctie hier op het forum. Hier kun je zoveel vinden, mits je wat moeite doet en zoekt.

Vriendjes worden met Dirk342, dan heb je ook een goede bron van info (wandelend volvo vraagbaak) :)

IPD heb ik ook wel eens van zien voorbij komen. Zal er eens bewust naar gaan zoeken. RobertDIY heeft inderdaad nogal een nonchalante manier van doen. Kan me voorstellen dat sommige reparaties wat meer preciesie vergen. For entertainment purposes en met een korreltje zout dan maar.

Ook al even gezocht naar een aantal bijdragen van Dirk342 op dit forum. Good stuff, en veel ook! Jij ook trouwens!  Hou t zeker in de gaten en wacht met spanning op jullie YouTube kanaal  ;)