The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: )()()sT op 01-11-2016 18:12:37
Leuke en duidelijke beschrijving! Hulde daardoor :)
Slaat dit op mijn hypothese van hierboven? If so dan heb ik de filmpjes goed begrepen en ben ik blij  :D

(Je doet nog eens wat hè, zo tijdens een treinritje naar de day care  ;))
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

elianmars

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-11-2016 15:15:13
En Elian, ik las ergens dat jij ook een tweeling hebt... Nog advies qua kinderstoeltjes? Wellicht al lang geleden deze fase. 

De mijne zijn nu nét 1 jaar en te groot voor de bakjes waar ze nu in liggen. We zoeken naar stoeltjes die naar achteren gericht zijn ivm veiligheid. Nog tips op dit gebied??   ;D

Wij hebben de Maxi Cosi Priori gehad. Blauwe, omdat die zo mooi bij onze toenmalige blauwe auto pasten ;D

Stonden trouwens wel gewoon naar voren gericht. We hebben er een aanrijding mee gehad. Werden van achteren geramd. Dus toen kwam het goed uit dat ze naar voren gericht stonden ;D

razorx

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-11-2016 18:00:23
Afslaan van motor en check engine lampje, een hypothese

Na het zien van beide filmpjes (uit mijn vorige berichtje) heb ik het idee dat dit de reden is van het check engine lampje en het afslaan:

Door het loshalen van de MAP sensor slang creeer je een lek in de motor. Hierdoor komt er meer lucht binnen dan de computer doorheeft en de motor loopt dus 'leaner'. De Short Term Fuel Trim gaat compenseren door meer benzine toe te voegen. Bij een hogere RPM is het lek minder een probleem want de gasklep is dan open en het lek is percentueel gezien kleiner (grootste gedeelte is dan lucht dat binnenkomt via de gasklep). Wanneer je de RPM abrupt laat zakken wordt het lek percentueel gezien weer groter en gaat de motor dus heel plotseling veels te 'lean' lopen waardoor ie afslaat.

Na een tijdje zo rijden gaat de Long Term Fuel Trim de waarden van de STFT overnemen en wanneer deze boven de 25% komt gaat het check engine lampje aan.

Nu het slangetje erweer in zit zal de STFT en later ook de LTFT ondercompenseren en het euvel (en dus het lampje) uiteindelijk weer corrigeren.

De reden van het vertraagd reageren op het intrappen van het gaspedaal heeft natuurlijk ook te maken met het 'lek' omdat er lucht kan ontsnappen en er dus geen 'directe' link is tussen gaspedaal en motor.

De reden dat hij soms ook afsloeg tijdens het gasgeven komt dan ook omdat de motor al heel erg 'lean' liep en er plotseling teveel lucht bijkreeg waardoor ie weer afsloeg.

Klopt dit een beetje?

Het is natuurlijk allemaal al opgelost, maar ik vind het leuk om te begrijpen wat er nou precies gebeurde.
Bijna.

Bij een N/A is dat lek an sich niet zo interessant. Goed er komt een heel klein beetje meer lucht in de motor dan gemeten, maar dat gebeurt via de stationair regelaar ook. De MAP sensor meet de absolute onderdruk in de inlaat. Lagere druk is meer luchtverplaatsing en vraagt om hogere hoeveelheid brandstofinjectie.

Is dat slangetje los, dan ziet de MAP sensor geen onderdruk van -0,x Bar maar ziet de omgevingsdruk. Bij een NA motor betekent dat dat er letterlijk 0 onderdruk is dus 0 luchtverplaatsing. Daar hoort ook een 0 aan brandstof bij.

Hierdoor zal hij extreem arm lopen.

Nog leuker en belangrijker is dat je de werking van de fueling, de LTFT en de STFT begrijpt.  :eusa_clap:

stuuraandeverkeerdekant

Ah, dank voor je aanvulling! Was al bang dat ik het allemaal begon te snappen  ;)

Ik moet nog even nadenken over wat je schrijft hoor....

Paar simpele vraagjes: Wat is een N/A? Het type motor dat ik heb? En hoe zit het met het stationair regelaar. Daar wordt ook valse lucht naar binnen gezogen zeg je en dat is geen probleem?

De stukjes díe ik begrijp vind ik in ieder geval al erg leuk. Nu de rest nog  ;D

stefanhuijser

N/A is naturally aspirated.. Oftewel natuurlijk aangezogen (zonder turbo)
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Piet

De lucht die via de stationair regelaar de gasklep "bypasst" is wel degelijk gemeten :)

bebe66

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-11-2016 02:16:04
Accukabels plaatsen

Links en rechts zitten twee Torx 25 die je moet losdraaien.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_3217_zpsux2irenq.jpg

En precies onder de torx schroefjes zitten twee 8mm boutjes die losmoeten.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_3225_zpsuje6unlm.jpg

Mooi werk!

Die twee boutjes onder de torx boutjes missen bij mijn auto, waardoor de fan maar met twee boutjes bovenaan vastzit.
Wat voor boutjes moeten dit zijn?
Geen gewone M6 of M8 volgens mij?
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

stuuraandeverkeerdekant

Dat leken me hele normale 8mm boutjes. Redelijk kort, dat wel. Helaas geen foto van gemaakt.... Op zich klemt de fan zich stevig genoeg vast kreeg ik het idee, maar misschien toch wel fijn om die boutjes er ook weer een keer in te zetten, dan weet je zeker dat het allemaal blijft zitten  ;D

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: stefanhuijser op 01-11-2016 22:19:19
N/A is naturally aspirated.. Oftewel natuurlijk aangezogen (zonder turbo)
Ah, duidelijk. Begrijp ik het goed dat met een non-turbo model er minder druk op de ketel staat waardoor een klein lek een minder groot verschil maakt?

Citaat van: Piet op 01-11-2016 22:27:53
De lucht die via de stationair regelaar de gasklep "bypasst" is wel degelijk gemeten :)
Wordt dit dan door de oxygen sensor gemeten? De sensor die in principe ook een lek zou meten en daarvoor compenseert via een STFT?

Maar ik ga off topic. Kern hier was dus dat de MAP sensor die nul onderdruk meet.

Ik ga weer even wat googlen en youtuben en vind ik wellicht weer wat antwoorden (en nieuwe vragen uiteraard).

Maar ben alweer een klein stapje verder. Dank daarvoor!

Piet

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-11-2016 23:07:39
Citaat van: Piet op 01-11-2016 22:27:53
Wordt dit dan door de oxygen sensor gemeten? De sensor die in principe ook een lek zou meten en daarvoor compenseert via een STFT?

Nu ken ik het ECU systeem niet wat wat in een N/A V70 zit < is dat niet iets van Semens?)
Maar op je foto's meen ik een MAF te herkennem.

Bij Bosch M 43/M44 en ME7 zou het dsn als volgt zijn:
(ME7 heeft ook een map sensor)

De binnenkomende lucht wordt gemeten door de LMM (Lucht Massa Meter) ook wel MAF (Mass Air Flow sensor) genoemd. Dat is de sensor die tussen het luchtfilterdeksel en de slang naar je gasklep zit.
Aan de hand van die daar gemeten hoeveelheid lucht bepaalt de ECU de hoeveelheid te injecteren benzine.
De stationair regelaar takt zijn lucht af na die LMM en bypasst de gasklep. De lucht die daardoor gaat is dus ook door de LMM gemeten en is dus geen "valse lucht"
Als je je MAP sensor er uit trekt heb je een gat waardoor de motor lucht naar binnen kan trekken die dus niet eerst langs de LMM is gegaan : "valse lucht" dus.

Er komt dan dus meer lucht binnen dan waar de ECU via de LMM weet van heeft en gaat daardoor te weinig benzine injecteren, dat is de reden dat hij te arm gaat lopen.

Korrectie gaat dan inderdaad via de STFT die op den duur overgenomen/ bestendigd  wordt door de LTFT-I ( I van idle), Bosch noemt deze parameter dan ook de "Leckluft Korrectur".
Indien dit mechanisme van fuel trims te kort gaat schieten ( te groot lek) krijg je een foutmelding.
(LTFT-I groter 25 of kleiner -25)

Bij meer gas geven wordt de invloed van het lek relatief steeds kleiner, maar zal toch nog steeds invloed hebben op de fueltrims bestendigd dan in de LTFT-p (p van patial load)

Het is dan dus niet zozeer het 0 signaal van de map sensor maar meer het lek door het gat van uitgenomen map sensor die het arm gaan lopen en daarmee de compensatie van de fueltrims veroorzaakt.

UserID6342

Citaat van: bebe66 op 01-11-2016 22:36:43
Die twee boutjes onder de torx boutjes missen bij mijn auto, waardoor de fan maar met twee boutjes bovenaan vastzit.
Wat voor boutjes moeten dit zijn?
Geen gewone M6 of M8 volgens mij?
Zijn 2 kleine carosserieschroeven, vergelijkbaar met parkers. De klemmetje waar ze indraaien zitten over de radiateur heengeschoven, maar deze schroeven breken vaak af bij het losdraaien (vastgerot) en hoeven niet perse teruggezet te worden. Als de grote schroeven (of torx25 of SW10) maar goed erin zitten en daadwerkelijk ook vastzitten is er niets aan de hand verder.

Overigens is de auto van Thijs een ME7, met ETM

KIM

De MAP sensor is bij een N/A (Siemens) maatgevend voor het mengsel.
De brandstofhoeveelheid wordt bepaald adhv druk in het inlaatspruitstuk en motortoerental. Luchtvolume wordt als constante (cilinderinhoud) aangehouden.

In dat geval is een MAP sensor met storing dus een direct probleem voor de brandstofvoorziening (anders dan een systeem waar ook nog een LMM in zit en waar de sensor een correctieve functie heeft). Bij 1 bar (want MAP staat voor Manifold Absolute Pressure) geeft de sensor geen spanning af en naarmate de druk zakt gaat de spanning richting 5 V.

Bij een onlogisch signaal (0 V bij stationair kan niet want gasklep dicht leidt tot lage druk ofwel vacuum) zal het engine lampje gaan branden en wordt een storing gezet. Het systeem gaat dan de brandstofhoeveelheid bepalen op basis van de gasklepstand en motortoerental. Deze meting is natuurlijk veel onnauwkeuriger en zal leiden tot slecht lopen van de motor.

Piet

Ah, right.
Is het onstekingssysteem in de auto van stuuraandeverkeerdekant dan nu Siemens of ME7?

stuuraandeverkeerdekant

ME7. Ik weet niet hoe je dat kan zien, maar Dirk heeft de auto vorige week gezien en zegt t, dus daar ga ik dan maar van uit    ;D

Interessant leesvoer dit. Ik snap nu ook hoe de lucht voor het stationair lopen gemeten wordt. Snap ook nog wel wat meer dingetjes, maar nog lang niet alles! Ik ga het eerst allemaal nog eens nalezen en een beetje nadenken en dan reageer ik weer inhoudelijk.

Las op Wikipedia trouwens ook dat een NA auto normaal gezien óf een MAP heeft óf een MAF. Maar ik heb ze allebei. Wel maf eigenlijk.

Tot zover dank in ieder geval!

UserID6342

Idd dacht ik ME7, want ik dacht niet dat een auto met ETM een Siemens ECU heeft ???

Dit zijn ook die blokken die je zo van 140PK naar 170PK kunt zetten (via tune)