The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

TonV70R

Citaat van: Paulsson op 06-11-2016 11:42:49
Citaat van: TonV70R op 06-11-2016 11:38:48
Altijd eerst de massa loshalen. Deze ook altijd als laatste vastzetten. Dit ivm evt sluiting maken van de plus tegen de carroserie met loshalen

Ik ben een complete leek, dus weet niet wat de massa is :(

Maar je bedoelt dus wel beide polen loshalen? Misschien is alleen de minpool eraf halen al genoeg?

Met massa bedoel ik de - pool. Alleen deze eraf is al voldoende om de auto van de accu te ontkoppelen.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

Paulsson

Citaat van: BBS op 06-11-2016 11:39:01
Met alle respect, met alleen de accupolen loshalen, reset je de storingen niet....
Dat is geen probleemoplossing maar symptoon bestrijding ;)

Helemaal waar, maar in combinatie met het contact herstellen naar de SIPS passagierairbag dan heb ik en het probleem verholpen én stopt het SRS lampje met branden want dan ziet de computer geen foutcode meer (hopelijk)

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Paulsson

Citaat van: TonV70R op 06-11-2016 11:49:01
Citaat van: Paulsson op 06-11-2016 11:42:49
Citaat van: TonV70R op 06-11-2016 11:38:48
Altijd eerst de massa loshalen. Deze ook altijd als laatste vastzetten. Dit ivm evt sluiting maken van de plus tegen de carroserie met loshalen

Ik ben een complete leek, dus weet niet wat de massa is :(

Maar je bedoelt dus wel beide polen loshalen? Misschien is alleen de minpool eraf halen al genoeg?

Met massa bedoel ik de - pool. Alleen deze eraf is al voldoende om de auto van de accu te ontkoppelen.

Dankjewel TonV70R!

Piet

Citaat van: Paulsson op 06-11-2016 11:52:12
Met alle respect, met alleen de accupolen loshalen, reset je de storingen niet....

Helemaal waar, maar in combinatie met het contact herstellen naar de SIPS passagierairbag dan heb ik en het probleem verholpen én stopt het SRS lampje met branden want dan ziet de computer geen foutcode meer (hopelijk)

SRS foutcode wordt niet in de ECU opgeslagen helaas, maar in de SRS electronica zelf, resetten van de ECU zal dus niet gaan helpen.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: daanium op 06-11-2016 11:31:19
Ik heb even bijgelezen vanaf je accukabel vernieuwing, goed bezig hiero ;D
Leuk om te lezen hoe je steeds 'eigener' wordt in het Volvo sleutelen.
Ook dapper dat je je gaat verdiepen in het ECU stuk! Ik lees op de achtergrond lekker mee, erg interessant.
Dank! Interessant om er steeds dieper in te duiken ja. Langzaam maar zeker...

En goed wat je zegt over de klemmen niet tegen elkaar houden. Volgens mij heb ik dit een keer van jouw blog gehaald (toen je op vakantie was en om de zoveel tijd even de lampjes moest resetten?), maar dan heb ik de latere updates over hoe het eigenlijk wel moet dus niet gelezen. Goed om te weten dit!

En dit klopt ook helemaal. Noemde ik ook al maar wellicht als oplossing om te kijken of het lampje weer terugkomt. Maar als het SRS lampje vanzelf moet uitgaan nadat het probleem verholpen is (weet alleen dat dit bij mij en leons850 gebeurde) dan is het wellicht niet zo'n nuttige stap. Want áls het opgelost is zie je het lampje vanzelf wel uitgaan   ;D

UPDATE:

Citaat van: Piet op 06-11-2016 15:40:58
SRS foutcode wordt niet in de ECU opgeslagen helaas, maar in de SRS electronica zelf, resetten van de ECU zal dus niet gaan helpen.
Kijk! Dat is handige info. Accukabels dus lekker laten zitten en net zolang zoeken tot je het euvel verholpen hebt   ;)

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Klopt helemaal wat Piet zegt, want de SRS heeft een eigen computert.  Die zit in je middenconsole achter je handrem.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 06-11-2016 15:44:34
Klopt helemaal wat Piet zegt, want de SRS heeft een eigen computert.  Die zit in je middenconsole achter je handrem.
Dan hebben die wagens toch meer electronica dan ik dacht!

razorx

Het zou me niets verbazen als die SRS computer toen al een soort van black box functie had.
Hierbij denk ik aan het opslaan van de snelheid bij een ongeval en meer.

Paulsson

Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid kennis op dit forum. Goed om te weten dat batterij loskoppelen geen zin heeft, ga ik dat niet doen! Zal binnenkort even wat verder zoeken/rommelen.

Veel dank, leer elke dag meer hier  :eusa_clap:

stuuraandeverkeerdekant

Optische verbeteringen...

Na de accukabels zat ik even zonder klusjes. Goed, ik wil de carterventilatie gaan aanpakken (daarover later meer - o.a. wat aanvullende vragen over mijn boodschappenlijstje), maar tot en met januari zal ik niet heel veel aan de auto klussen...

Nu kwam ik gister in de Halfords om twee kinderstoeltjes te halen. Mijn meisjes zijn uit hun de babykuipjes gegroeid en ik was dus op zoek naar iets nieuws. De isofix posts op dit forum al doorgelezen en een beetje onder mijn achterbank gesnuffeld om te zien of ik wat aansluitingen kon vinden, maar die zaten er dus niet. Dit overzichtje bevestigde mijn vermoeden en laat mooi zien dat Isofix pas in 2001 in de Volvo's geintroduceerd was. Mooie info, maar voor mij dus een beetje te laat. Dus dan maar in de riemen! Halfords had de Joie Stages in de aanbieding. Daar moeten ze nog flink wat jaren mee vooruit komen en voelt ook lekker stevig aan. Goeie reviews, een paar awards gewonnen dus ik ben blij.

Maar nu kwam ik dus ook een busje siliconen spray tegen... Die meteen erbij gehaald en gister het rubber en plastic aan de buitenkant even bewerkt. Het spuitstukje is niet erg handig want erg breed en dan komt er ook veel op de lak (en dat niet zo fijn is mocht je je wagen ooit willen overspuiten las ik) maar als je het op een doekje spuit kun je er heel mooi het rubber en plastic mee behandelen.

Hieronder een fotootje van een hoekje dat ik gisteravond gedaan had, en een onbewerkt gedeelte deze ochtend (wilde even kijken hoe het er na een nachtje uit zou zien).

Wordt erg mooi donker dus! Meteen de hele buitenkant en deurrubbers aangepakt en dat ziet er nu allemaal weer fris en fruitig uit!

PS: Nee, ik ben niet per ongeluk een van mijn kindjes in de auto vergeten, dat is de afschuwelijk grote box waarin de stoeltjes kwamen... Kan mooi als verhuisdoos dienen binnenkort   :P

EDIT: Even een linkje naar de blog van Yits waar hij zijn rubbers met 'W5 Rubberverzorging' behandeld heeft. Zodat ik later niet eindeloos hoef te zoeken naar die pagina en als vergelijkend warenonderzoek. Eens kijken welke rubbers langer mooi blijven   ;D

stuuraandeverkeerdekant

Aansuitend op alle info over SRS en het loskoppelen van de accu: mijn MAP verhaal had ook nog een heel klein staartje. Ik had het Check Engine lampje niet gereset omdat ik wilde kijken of hij zelf zou herkennen dat het allemaal weer klopte en om te zien of lampje dan vanzelf uitging.

Gistermiddag dus in de auto naar de Halfords (eerste ritje na het opnieuw aansluiten van het MAP slangetje) en hij sloeg meteen af. Nog een paar keer heel lelijk starten en daarna niet dat je zegt, nou die loopt lekker zeg! Dus toch de accukabels maar even los (voortaan niet meer tegen elkaar aantikken die klemmen dus, heb het genoteerd!) en daarna deed ie het weer prima. Nog drie keer afgeslaan tijdens het eerste half uur rijden en de ECU wist weer wat ie moest doen.

Lijkt erop dat de foutcodes die in de ECU opgeslagen worden wel degelijk gereset moeten worden, en dat alleen de SRS een ander verhaal (met eigen mini black box in de middenconsole) is.

Wel fijn om dit langzaam allemaal een beetje beter te gaan begrijpen   :)

UserID6342

Zodra je de ECU zonder stroom zet (accukabels eraf) zal hij ook al zijn fueltrims, etc. weer terug op fabriekswaarde zetten.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 06-11-2016 18:22:07
Zodra je de ECU zonder stroom zet (accukabels eraf) zal hij ook al zijn fueltrims, etc. weer terug op fabriekswaarde zetten.
Dat was mijn vermoeden ja. Het leek me eerst leuk om te kijken hoelang het duurt voordat de STFT en dan de LTFT zichzelf gaan corrigeren en het lampje weer uitging, maar als dat gepaard gaat met een hoop onhandig starten en afslaan dan maar even de kabels los  ;)

jkV70

Citaat van: razorx op 06-11-2016 15:50:02
Het zou me niets verbazen als die SRS computer toen al een soort van black box functie had.
Hierbij denk ik aan het opslaan van de snelheid bij een ongeval en meer.

Is die uit te lezen, en zo ja, hoe?
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

UserID6342

Is gewoon uit te lezen, bij de oudere auto's gewoon met VolFCR en Brickdiag, bij de auto's zoals Thijs heeft gewoon met Vida