The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Citaat van: razorx op 14-07-2017 15:16:22
Je hebt je van niets tot een waardig sleutelaar opgewerkt en helpt nu ook anderen.  :eusa_clap:
Je weblog is een plezier om te lezen, dus ga door ;) .
+ 1

stuuraandeverkeerdekant

#886
Nokkenassensor test en verse vacuumslangetjes

Na een aantal avonden te bingewatchen op YouTube (voornamelijk ScannerDanner) was ik geinteresseerd geraakt in de werking van de nokkenas- en krukassensoren. Voor hen die ook wat bijscholingsmateriaal willen: hier zijn college over Hall Effect Sensoren, en in de playlist eronder kun je veel case studies bekijken. Als je de tijd hebt (en interesse) is het erg leuk om ze allemaal te bekijken. Erg mooi materiaal.

Ook op dit forum waren er al een aantal topics over deze sensoren en de werking ervan. Zo eindigde het topic 'Functie nokkenassensor' met den vraag of een auto nou wel of niet zou starten zonder nokkenassensor. Waarschijnlijk had iedereen hierna belangrijkere dingen te doen, want het antwoord werd niet gegeven. Ik was zelf ook wel benieuwd...

Omdat in de wiring diagram enkel staat dat alle draden naar de computer gaan, kom je er niet achter wat de functie van die draden dan is. Dus eerst (met de sleutel aan, motor uit) de sensor doorgemeten door hem te backproben (wat is hier een mooi Nederlands woord voor?).

Rood = 5 volt
Blauw = 0.097 volt
Zwart = 0.01 volt

Een Hall effect sensor heeft een voeding, een massa en een signaal draad. Blauw of zwart zullen de massa en het signaal zijn. Doordat ik weet dat deze sensor het goed doet (ik heb geen problemen) kon ik ook kijken hoe hij reageerde wanneer de motor liep. Blauw gaf in dit geval een voltage dat schommelde tussen de 2 en 3 volt. Een Hall effect sensor geeft een digitale square wave (0 volt, 5 volt, o volt, etc) maar omdat de voltmeter niet snel genoeg is om dit op te pikken krijg je een gemiddelde te zien. Op deze manier weet ik dus dat blauw het signaal is en zwart de massa.

Wat ik van de YouTube filmpjes had gezien en zelf wilde testen, was een simpele manier om te zien of een nokkenassensor probleem echt in de sensor ligt, of toch in de bedrading ernaar toe of in de computer.

Wanneer je de sensor nu loshaalt springt het voltage van signaalkabel (de naald zit hier in de blauwe draad) naar 5.



Dit geeft aan dat het een pull down design is (de kabel staat continue op 5 volt, maar door het passeren van de bladen van de nokkenas krijgt hij een massa waardoor het signaal naar 0 volt wordt getrokken). Met de sensor los kun je dit zelf met een testlampje (verbonden aan de minpool van de accu) simuleren. Wanneer je de signaal draad dan aanraakt zakt het voltage naar een paar honderd mV.



In weze ben je hier zelf een passerend blad van de nokkenas. Dit testje vertelt je dat je bedrading goed is, en ook de computer (maar misschien is daar de aanvullende test nog handig voor zou zijn door ook naar de scandata van de nokkenassensor te kijken - maar die krijg ik op mijn iphone app niet in beeld. Mocht je dit dus allemaal gedaan hebben omdat je écht een probleem hebt met de nokkenassensor (of een foutcode die in die richting wijst), dan weet je nu zeker dat het aan je sensor zelf ligt en kun je hem met een gerust hart vervangen.

En daarna de test om te zien wat er gebeurd als je de sensor er bij een draaiende motor uit haalt: die slaat dus meteen af. Starten lukt daarna ook niet meer.

Met de sensor er weer in deed alles het weer zoals van ouds  ;D

En omdat ik toch onder de motorkap was, ook maar meteen wat nuttigs gedaan: even de broos geworden vacuumslangetjes vervangen voor verse.




Zo, en nu ga ik zwemmen!

EDIT: net twee keer gestart om te zien wat de toerenteller doet. Bij losgehaalde nokkenassensor zit daar totaal geen beweging in. Bij het verwijderen van Relais 103 springt het toerental wel eventjes omhoog. Goeie indicator voor waar te zoeken voor een oplossing naar een 'niet start' probleem dus.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

Heerlijk van die extreem nieuwsgierige mensen!

UserID6342


stuuraandeverkeerdekant

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#890
Nootstralen

De 2CV, dus geen Volvo vandaag. En ook nog geen groot onderhoud, maar wat voorbereidend werk...

Omdat de motor dus nog steeds olie lekte, hebben we besloten om het dan maar ook echt goed te doen het blok compleet los te halen. Elke keer een stapje verder. En doordat het blok nu helemaal open lag, konden we meteen zien dat de nokkenas toe was aan vernieuwing. Deze heeft een heel dun laagje hard materiaal op de nokken, en daaronder is het zachter. Gaat het harde materiaal slijten, dan kan het snel gaan en heb je dus kans dat op den duur de kleppen niet meer helemaal open gaan.

Het is erg fijn om dicht bij een goede 2CV garage te wonen, want daar kunnen we dan mooi tercht voor advies en bijscholing. Voor de nokkenas, maar ook voor het schoonmaken... Toen we de vorige keer bezig waren met het schoonmaken stonk het schuurtje (en onze kleren) namelijk nogal naar diesel. En aangezien zij bij Burton mooie apparatuur hebben om alles te reinigen..... Meteen heel fijn dat je zelf niet al die troep af te voeren   :eusa_clap:

Naast het reinigen met chemicalien, nootstralen ze het blok ook. Dat is hetzelfde als zandstralen, maar dan met nootjes. Met als voordeel dat wanneer er per ongeluk toch iets achterblijft in het blok, het geen krassen in de zuigers of cilinders kan maken.



En omdat er dus toch al wel redelijke krassen in die zuigers en cilinders zaten, hebben we besloten die ook maar meteen te vernieuwen   ;D ;D





Geen big bore, maar wel een half maatje groter. Van 8.5 naar een compressieverhouding van 9 op 1. Toch nét een klein beetje meer   ;D

Komend weekend gaan we beginnen met het opbouwen. Er volgen ongetijfeld nog wel wat fotootjes op deze plek.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

hilko73

Leuk! Voor 2CV kun je tegenwoordig alles nieuw kopen.
En ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik ads voor Eendjes en Dyane's aan het zoeken ben ;D

Succes met de wederopbouw, maar dat komt vast goed.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Jans Duiven

Citaat van: hilko73 op 24-07-2017 19:39:12
Leuk! Voor 2CV kun je tegenwoordig alles nieuw kopen.
En ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik ads voor Eendjes en Dyane's aan het zoeken ben ;D

Succes met de wederopbouw, maar dat komt vast goed.

Geen Ami (Super) ? Dat vond ik ook van die mooie eigengereide auto's


hilko73

Nee, ik heb niet zoveel met Ami's. Een Dyane, liefst een Akadyane, heeft mijn voorkeur.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

stuuraandeverkeerdekant

#894
Ik vind de Dyane zelf ook erg mooi. Mijn ouders hadden er een, toen ze lang gelee in Portugal woonden. Heb er zelf nog in leren autorijden over Portugese bergweggetjes. Jammer genoeg hebben ze hem ooit weggedaan. Maar gelukkig is daar nu weer de Eend :)

Beschikbaarheid van onderdelen is fantastisch. Sommige ook van betere kwaliteit dan origineel. En de prijzen zijn ook allemaal zo fijn, dat sleutelt lekker door  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Heerlijk om weer te lezen.

Als student zijn we met zijn vieren in een Diane/2CV6 weet dat niet meer, naar Italië gegaan. Ding hield zich geweldig. Ik had nog geen rijbewijs. Twee jongens, twee meisjes. Oef wat was ik toen nog bleu. Eén van die twee meiden vond ik heel leuk. Zij mij ook, maar niets mee gedaan :eusa_wall:

Oh ja het ging over auto's  ;D.

Mooi hoor dat 2CV blok. En dat nootstralen is ook een mooi concept.
Het blijft een geweldig ontwerp, die 2CV. Comfortabel tot en met een open dak. Geschikt voor de gewone weg maar ook op het platte land. Dan die eigenwijze pook, geweldig.

Op de snelweg ben je vermoedelijk bijna even kwetsbaar als een motor rijder en moet je nog meer anticiperen.

Een heel enkele keer zie ik in de buurt nog wel eens een Mehari. Een soort van strand 2CV. Ook heel leuk.

UserID6342

Leuk, leuk, leuk  :eusa_clap: :eusa_dance: :eusa_dance:. Word hier iedere keer wee blij van als ik je verhalen met de 2CV lees ;D.  het spul is veel leuker als een Volvo en oh zo doordacht en tijdloos.

Persoonlijk vond ik alle Citroën modellen uit die jaren geweldig, eigenzinnig, technisch zeer doordacht en het reed ook gewoon goed.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 25-07-2017 00:26:46
Oef wat was ik toen nog bleu. Eén van die twee meiden vond ik heel leuk. Zij mij ook, maar niets mee gedaan :eusa_wall:
Verhalen over gemiste liefdes, och jee... Zou er zo een blog mee vol kunnen schrijven. Ik was zelf ook zo bleu als de Eend van mijn zusje  :-\   ;D ;D

Citaat van: razorx op 25-07-2017 00:26:46
Oh ja het ging over auto's  ;D.
Dat nootstralen vond ik ook echt super grappig om te horen. Ik zie dan voor me dat alle monteurs daar verplicht pinda's moeten eten in de pauze, en dat ze de doppen niet op de grond mogen laten vallen want die moeten nog in de nootstraal machine!  ;D ;D

Anticiperend rijden met de Eend is zeker goed, maar je hebt dan wel weer een grotere kreukelzone dan een motor, dus daar zit toch wel weer wat veiligheid in. Volgens mij ligt de onveiligheid vooral in het feit dat andere weggebruikers niet door hebben hoe langzaam zo'n ding optrekt, en daarom te snel achterop je zitten.

Er zijn trouwens leuke boeken over de 2CV. Het 'Handboek 2CV' van Jan van de Velde is een mooie. Een soort Haynes manual, maar dan met meer leuke weetjes (over veiligheid bijvoorbeeld, of het productieproces) en beter leesbaar dan dan de standaard technische handboeken. Echt een aanrader voor wanneer je geen ex-citroen monteur bent en er toch meer over wilt weten.

Citaat van: Dirk342 op 25-07-2017 07:17:04
Word hier iedere keer wee blij van als ik je verhalen met de 2CV lees ;D
More to come!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

bebe66

Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: bebe66 op 25-07-2017 22:06:49
Ook een mooi boek:
https://www.asnbooks.shop/how-to-restore-citroen-2cv-door-lindsay-porter.html
Ziet er van de cover heel mooi uit, maar wat een prijs! Ik zal eens gaan zoeken naar een tweedehands exemplaar. Dank voor de tip!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!