Wat voor type bajonet-fitting hoort er nu precies in de achterverlichting?

Gestart door CharlieFox, 16-07-2016 20:41:43

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Ik had namelijk een onbetrouwbaar lampje linksonder. Met klap op de unit deed ie het vaak spontaan weer. Vandaag eens alle lampjes achter bekeken.

Het gaat met name over die 2 uitstekende puntjes die op de zijkant van de fitting zitten. Op de foto zit het rechter puntje op 3 uur en het linkerpuntje op 8 uur. Na bestudering blijkt dat die puntjes op enkele verschillende plekken kunnen zitten.

1) Precies tegenover elkaar. Dus 3 uur en 9 uur.
2) Als 1  maar de een iets hoger dan de ander
3) Een aantal graden verdraaid ten opzichte van elkaar. Zoals op de foto.

Beetje cryptisch omschreven misschien, maar lastig uit te leggen. Ik heb nu verschillende types geprobeerd. Nr 1 krijg ik er niet in. Nr 2 past bij één van de achterlicht units wel, maar bij de ander niet. En nr 3 past het best, maar zit wat los in de unit, reden waarom ik die storing heb.

Viel me ook op dat de linker unit, onderste fitting, 2 koperen contact-lipjes heeft en de rechter unit, onderste fitting, slechts één contact-lip. Maar op de lampjes zitten wel allemaal 2 contactvlakken en 2 gloeidraden.

Nou, het mag duidelijk zijn dat ik niet echt een elektroman ben, maar heb het in ieder geval wel bestudeerd vanmiddag.

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

haasje

indien er 2 gloeidraden in zitten zal er een manier gebruikt worden om te zorgen dat de lamp maar op 1 manier past. dat kan gedaan worden door de pinnen zodanig te plaatsen dat ze maar op 1 manier passen (2 en 3 in je verhaal)

Kijk naar de fitting:
Bij 1 lip: lampje met 1 gloeidraad, alleen kijken of het een 5 Watt of een 21 Watt lamp moet zijn.
Bij 2 lippen : Er zijn nu 2 opties een 21/4 Watt of een 21/5 Watt lamp, het verschil zit in de positie van de pinnetjes aan de zijkant. Kijk even naar de houder, dan zie je wel welke je nodig hebt, pinnen tegenover elkaar of versprongen.

Bij de meeste merken staat er op de houders welk wattage lamp er in moet, anders in het boekje kijken.

CharlieFox

Ha, dankjewel. Die waardes van 21/4 en 21/5 en zo heb ik vanmiddag wel voorbij zien komen ja. Morgen nog eens kijken met deze nieuwe informatie.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...