Upgrade 16T naar 18T met alleen een Cartridge?

Gestart door Miyel, 17-07-2016 14:32:38

Vorige topic - Volgende topic

leons850

@Henk, dat is aan Schutten zelf, maar hij zou ook persoonlijk benaderd kunnen worden.

@Arjen, ik heb niet gezegd een pak meer, maar ik verwacht wel meer koppel te hebben gehad ivm mt/at, maar dat doet er niet toe. Verder heb je volgens mij 2jaar lang rond gereden met die tune en heb je geen schade (buiten het ac gedeelte om). Als je tune zo slecht is dan had je in die tijd inmiddels echt je motor wel om zeep geholpen. Daarnaast doet Schutten dit al erg lang en Yits aanzienlijk minder lang, wat maakt het dan dat Yits z'n woorden meteen als waarheid worden gezien? Dat bedoel ik ook al de hele tijd met PMY begrijpt de tune van Schutten niet, Schutten niet van PMY. En Arjen, heb je Schutten zelf al wel eens benaderd gewoon via app of pb met dit hele verhaal? Dat had mij het meest netjes geleken.

@Piet, ik geloof je best, maar ik heb dit bekeken als zijnde: oliedruk word steeds minder omdat de pomp slecht is/word. Algeheel wegvallen van druk zal inderdaad in het hele blok zijn, maar wanneer je druk steeds minder word is het op een gegeven moment toch als eerste over in je kop, maar schade aan maar 1 drijfstang blijf ik vreemd vinden. Dat was mijn redenatie.
Op deze manier is overigens veel prettiger communiceren/discussiëren, dank daarvoor.

@Dirk, Over de schade in de kop heb je gelijk, excuus.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Sbv

De plaat blijft hangen volgens mij. Vecht het onderling uit buiten forum om. Het wordt er niet gezelliger door

Piet

Citaat van: leons850 op 31-10-2016 08:57:02
@Piet, ik geloof je best, maar ik heb dit bekeken als zijnde: oliedruk word steeds minder omdat de pomp slecht is/word. Algeheel wegvallen van druk zal inderdaad in het hele blok zijn, maar wanneer je druk steeds minder word is het op een gegeven moment toch als eerste over in je kop, maar schade aan maar 1 drijfstang blijf ik vreemd vinden. Dat was mijn redenatie.
Op deze manier is overigens veel prettiger communiceren/discussiëren, dank daarvoor.

Om deze discussie nu gewoon alleen als een technische discussie voort te zetten :):

Mja, een verlaagde druk zie je bij slijtage van de motor waarbij er toegenomen ruimte ontstaat in een of meer hoofdlagers of drijfstanglagers waardoor de maximaal haalbare  druk afneemt.
Daarbij gaat het dan in de hele motor op een gegeven moment mis en zal in de kop ook steeds meer schade ontstaan.
Het is bij een falende pomp toch een beetje alles of niets. Daar zal intermitterend wel of geen druk zijn tot de druk een keer helemaal wegvalt.
De lagers die daar het meest last van hebben zijn dan toch de drijfstanglagers.
Ik denk dat bij Yits de pomp falende was en op het moment dat het mis is gegaan de druk helemaal is weggevallen.
En waarom dan niet alle 5 tegelijk?
Tja toen ik zonder olie kwam te staan waren er twee drijfstanglagers zowat vastgelast, 1 lager wat beschadigd en 2 totaal onbeschadigd.
Waarom? Dunno, misschien hangt het af in welk deel van de verbrandingscyclus de zuiger zich op dat moment bevint.
Verrteweg de meeste druk staat er op het drijfstanglager tijdens de compressieslag.

classicT5

Zijn er hier gevallen bekend waarbij de nokkenaslagering kapot gelopen is en de de drijf/krukaslagering niet? Heb het idee dat bij onze blokken de nokkenaslagering eigenlijk nooit problemen geeft.

Piet

Citaat van: Sbv op 31-10-2016 09:08:15
De plaat blijft hangen volgens mij. Vecht het onderling uit buiten forum om. Het wordt er niet gezelliger door

Begint nu juist te deëscaleren toch?

Er wordt nu steeds meer op normale toon gediscussieerd toch.
Er moet wel, zij het op normale wijze, verder over gediscusieerd c.q. uitgepraat kunnen worden.
Een en ander hoeft nou ook weer niet uit te monden in een soort censuur.

UserID6342

Citaat van: leons850 op 31-10-2016 08:57:02
@Dirk, Over de schade in de kop heb je gelijk, excuus.
Respect Leon, eerlijk is eerlijk !

Piet

Citaat van: leons850 op 30-10-2016 22:06:43
Ohw Piet, ik hoop dat jouw biertje net zo goed smaakte als die van mij, deze benadering bevalt mij overigens een stuk beter. ;)
No hard feelings, ik ben hooguit kritisch, maar dat is ook mijn werk.

Mij ook!
Biertje smaakte prima (goeie tap aanwezig).
No hard feelings either.
Kritiek is ook helemaal niet erg zolang die maar eerlijk is en met enig respect en wat relaxt gebracht wordt  ;)

Hans Duiven

Citaat van: Piet op 26-10-2016 23:45:26
Dan heb je mijn laatste zin in mijn reactie op hem toch niet helemaal goed begrepen.

Lees hem nog eens aandachtig door.

Het is de toon die de muziek maakt Piet.
Hou op te zeiken over andere tuners en ga uit van je eigen kracht op het tuning gebied.

Piet

Citaat van: Hans Duiven op 31-10-2016 18:04:29
Citaat van: Piet op 26-10-2016 23:45:26
Dan heb je mijn laatste zin in mijn reactie op hem toch niet helemaal goed begrepen.

Lees hem nog eens aandachtig door.

Het is de toon die de muziek maakt Piet.
Hou op te zeiken over andere tuners en ga uit van je eigen kracht op het tuning gebied.

hmm, beetje mosterd na de maaltijd?
(Het werd net een beetje rustig, hier)

Joh, dat roep ik al de hele tijd dat de toon de muziek maakt.

Uuuuhhhh, wat zeik ik precies over andere tuners dan ??
(graag met quotes, zodat ik er adquaat  op reageren kan?

Ach laat maar ook... ik heb er compleet geen zin meer in ook om op al die stomme onzin aantijgingen  te reageren.

BBS

Ik denk altijd maar zo dat mensen jaloers zijn.
Jullie hebben toch maar mooi "even" de software van de ECU weten te doorgronden en voor een grote doelgroep mooie dingen mee weten te doen.
De ECU en software bijvoorbeeld waar ik mee rijd is mijns inziens beter dan nieuw. (Maar dat zal iedereen van zijn tune vinden)

Wees trots op wat jullie bereikt hebben en daar mag je best van genieten en uitdragen vind ik.  :eusa_clap:
Volvoloos....

volvobug

Voor degenen die 'blanco' in dit topic belanden en op zoek zijn naar het antwoord, dat is hier gegeven:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81457.msg1683196.html#msg1683196

en luidt:

Citaat van: Piet op 17-07-2016 14:48:10
Verschil zit hem aleen in het compressorgedeelte.
Om een 16T naar een 18T om te bouwen heb je dus een 18T cartridge, maar ook een 18T compressorhuis nodig.
Herbruikbaar is dus alleen het turbinehuis van de 16T.

Overigens is het verschil tussen eeen 18T en 19T is niet heel groot (niet zo groot als verschil 16T /18T in ieder geval) en komt een 19T altijd nog meer dan hard zat in :)

;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

vincent-mk1

Citaat van: volvobug op 02-11-2016 09:31:08
Voor degenen die 'blanco' in dit topic belanden en op zoek zijn naar het antwoord, dat is hier gegeven:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81457.msg1683196.html#msg1683196

en luidt:

Citaat van: Piet op 17-07-2016 14:48:10
Verschil zit hem aleen in het compressorgedeelte.
Om een 16T naar een 18T om te bouwen heb je dus een 18T cartridge, maar ook een 18T compressorhuis nodig.
Herbruikbaar is dus alleen het turbinehuis van de 16T.

Overigens is het verschil tussen eeen 18T en 19T is niet heel groot (niet zo groot als verschil 16T /18T in ieder geval) en komt een 19T altijd nog meer dan hard zat in :)

;)

Je was me net voor .... :-)