Interieurverlichting

Gestart door ivanho, 08-04-2005 21:21:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ivanho

Tja, misschien een rare vraag. Maar wat hoort er, qua verlichting, zoal te branden als ik de portieren van slot haal of open doe. ???

Ik heb een 850 uit 92. En bij mij werken alle rode instaplampies. En bij de voorportieren gaan de lampjes aan de onderkant van het dashboard afhankelijk van de geopende portier branden. De rest blijft uit. Ook bij het openen van de achterportieren brandt er niets. De kofferbakverlichting werkt wel goed.

Misschien heeft iemand ervaring met haperende binnenverlichting. Het lijkt mij logisch dat de verlichting bij de binnenspiegel ook hoort te branden.

Wie helpt me op weg.   :)

Groet,

Michel

PS: ik heb meer onderwerpen gevonden die gaan over de interieurverlichting maar kon mijn probleem zo 123 niet vinden.
Life is what happens to you while you're busy makin'  other plans

Reitse

Heb je de schakelaar bij de verlichting wel in de goede stand staan? ;)

ivanho

 ;D

Midden dacht ik zo  ::)
Life is what happens to you while you're busy makin'  other plans

denkweb

Citaat van: ivanho op 08-04-2005 21:21:50
Tja, misschien een rare vraag. Maar wat hoort er, qua verlichting, zoal te branden als ik de portieren van slot haal of open doe. ???

Ik heb een 850 uit 92. En bij mij werken alle rode instaplampies. En bij de voorportieren gaan de lampjes aan de onderkant van het dashboard afhankelijk van de geopende portier branden. De rest blijft uit. Ook bij het openen van de achterportieren brandt er niets. De kofferbakverlichting werkt wel goed.

Misschien heeft iemand ervaring met haperende binnenverlichting. Het lijkt mij logisch dat de verlichting bij de binnenspiegel ook hoort te branden.

Wie helpt me op weg.   :)

Groet,

Michel

PS: ik heb meer onderwerpen gevonden die gaan over de interieurverlichting maar kon mijn probleem zo 123 niet vinden.

Even naar buiten gelopen.
We openen een portier (linksvoor) en constateren:
lampjes ONDER het dashboard Links en Rechts gaan aan.
Interieurverlichting (Midden voor, Linksachter boven de deur en Rechtsachter boven de deur gaan aan).
Rode lampjes in de 4 portieren gaan aan.
Als ik de kofferklep (sedan) open gaat het lampje in de koffer branden. Deze kun je ook uitschakelen met een scrol-knopje dat erop zit.

Als je de schakelaar boven je binnenspiegel verzet naar Links is alle binnenverlichting (op portieren na) uit.
Als je de schakelaar in de middelste stand verzet blijft alles ten alle tijden branden.
Als je de schakelaar naar rechts verzet dan werkt alles bij het openen van de portieren.

De verlichting aan de handgrepen bij de achterportieren kunnen afzonderlijk uit/in geschakeld worden dmv een schakelaar die zich daar bevindt.

De verlichting in de portieren kunnen ook worden uitgeschakeld als bijv. de portieren langdurig (bij onderhoud?) open blijven staan, gewoon even met een sleutel, pen of schroevendraaier de pal induwen van het deurslot (net alsof de deur sluit). Door aan de handgreep te trekken schiet de pal weer terug als het nodig is.

Kortom: hopelijk heb je nu antwoord op al je vragen!  8)

thuur

Schakelaars in het plafond (boven de spiegel, achterin bij de handgrepen en van de kofferverlichting) gaan haperen na verloop van tijd i.c.m. weinig gebruik.

Goed schoonmaken heeft mij al tweemaal oplossing geboden bij 'vreemd' werkende binnenverlichting (bij 2 850's dus). Als een schakelaar gedurende meer dan 10 jaar niet gebruikt wordt, is het ook niet meer dan logisch dat de contacten vervuild raken (stof/corrosie). Kan zijn dat de gewenste stand niet meer goed werkt (had ik mijn vorige 855).


Enneuh.. Alcohol gebruiken, geen contactspray s.v.p. ;)
contactspray werkt prima de eerste keren, maar laat een residu achter wat geen stroom geleidt waardoor het probleem naar verloop van tijd verergert.


Gr 8)

ivanho

Citaat van: denkweb op 08-04-2005 21:52:59
Citaat van: ivanho op 08-04-2005 21:21:50

Even naar buiten gelopen.

Kortom: hopelijk heb je nu antwoord op al je vragen!  8)

Geweldig, bedankt voor de moeite  :D
Toch ook de stand van de schakelaar. Niet dat het nu opgelost is. Maar ik weet in ieder geval hoe die moet staan..
Life is what happens to you while you're busy makin'  other plans

ivanho

Citaat van: thuur op 08-04-2005 23:10:25
Schakelaars in het plafond (boven de spiegel, achterin bij de handgrepen en van de kofferverlichting) gaan haperen na verloop van tijd i.c.m. weinig gebruik.

Ik vond die schakelaar al verdacht. Bij het 'handmatig' schakelen van de binnenverlichting is ie al storingsgevoelig.

Dank voor je tip.


Groet,

Michel
Life is what happens to you while you're busy makin'  other plans

ivanho

pff, dakschakelaar helemaal uitelkaar gehad. Geen aanrader. De schakelaar is weer goed. En alle lampjes branden..

Een ieder bedankt voor de medewerking.  :)
Life is what happens to you while you're busy makin'  other plans

speedyT5

Citaat van: ivanho op 09-04-2005 14:32:37
pff, dakschakelaar helemaal uitelkaar gehad. Geen aanrader. De schakelaar is weer goed. En alle lampjes branden..

Een ieder bedankt voor de medewerking.  :)

Maar heb je nou alcohol gebruikt of niet??
Vind ik wel belangrijk om te weten want toen ik alcohol gebruikte werd het alleen maar waziger ::) :P

die contactspray is niet meer te zuipen vandaag de dag..
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Gerard39nl

Ik heb bij de interieur verlichtig van die extra kleine lampjes zitten, op het binnenverlichtingspaneel. Wanneer gaan deze aan? In welke stand ik wat ook zet, deze gaan nooit aan.

Christiaan

Deze bedien je met de drukknoppen links en rechts van de kantelschakelaar in het midden. En ze gaan bij mij ook aan bij het openen vd portieren. Als het dan niet werkt dan lijkt mij zo dt de lampies stuk zijn?
Christiaan

Gerard39nl

De lampjes zijn volgens mij goed, wat me opvalt is dat op de beide polen 12V staat, waar haalt hij de min dan vandaan, het zijn toch geen leds of zo?

thuur

Een LED heeft ook een min nodig hoor ;)

Het cv-relais schakelt 1 pool op min zodra de deuren van de vergrendeling gaan, of open gaan.


Gr 8)

Gerard39nl

Deze lampjes moeten dus gaan branden als er een deur open gaat? Dit zijn de lampjes met het rode glaasje er voor in het binnenverlichtingspaneel.

Het probleem lijkt dus in het relais te zitten, er gaat nl. ook niks op het binnenverlichingspaneel branden als er een deur open blijft staan bij het wegrijden, lijkt me wel zo logisch nl.

Waar zit dit relais?

thuur

Citaat van: Gerard39nl op 02-10-2005 13:53:58
Deze lampjes moeten dus gaan branden als er een deur open gaat? Dit zijn de lampjes met het rode glaasje er voor in het binnenverlichtingspaneel.

Het probleem lijkt dus in het relais te zitten, er gaat nl. ook niks op het binnenverlichingspaneel branden als er een deur open blijft staan bij het wegrijden, lijkt me wel zo logisch nl.

Waar zit dit relais?

Euhm.. nu dreigen 2 lampjes door elkaar gehaald te worden.

Je hebt de interieurverlichting: die gaat aan zodra een deur open gaat en bestaan uit 4 lampen: 2 boven de spiegel en 2 boven de achterdeuren.

Dan is er de gordelverklikker: die gaat aan zodra de auto op contact staat en de gordel niet in de houder is geklikt en deze knippert vrij snel en bestaat uit 2 kleine lampjes achter het rode lensje  vlak bij de interieurverlichting.

Als de interieurverlichting in het geheel niet werkt dan zou ik eerst de schakelaar eens een paar keer flink op en naar halen (die met aan/uit/deur-symbolen bij de lampjes zelf). Deze vervuilt door weinig gebruik.


Gr 8)