Lambdasonde lampje brandt.

Gestart door 850rules, 27-07-2016 23:35:00

Vorige topic - Volgende topic

850rules

Bij mijn 850 2.5 glt brand het lampje van de  lambdasonde.
Het lampje brand als de auto op gas loopt maar ook als ik er even mee op benzine rij.
Mijn auto heeft 270.000 km gelopen dus ik heb de lamdasonde vervangen. Origineel Volvo.
Het lampje is 5 dagen uit geweest en toen sprong deze weer aan.
Heb de auto uitgelezen en kreeg de volgende codes.

113 lambdasonde bovengrens bereikt
221 adaptieve lambda-regeling deellast bovengrens
232 adaptieve lambda-regeling stationair bovengrens

Betekend dit weer dat de lambdasonde niet goed is?

Wie weet wat het probleem kan zijn?

Bedankt voor jullie hulp!

Gr. Coen

Lammert

Waarschijnlijk een vacuumlek ergens. Loop even alle vacuumslangen na. Het knietje links (van voren gezien) van het inlaatspruitstuk is berucht.

850rules

Ik heb al deze slangen vernieuw, dus ik neem aan dat daar geen lek meer zit.
Ik ga het morgen nog weer nakijken.

Als de motor koud is en ik er nog niet mee gereden heb loopt de auto wel goed stationair.
Zodra ik er mee ga rijden of start als deze warm is loopt de auto niet goed stationair meer op benzine.

Bouke

Spuit overal maar remmenreiniger oo je vacuüm traject niet te snel natuurlijk. Wel ff luisteren of de motor iets sneller gaat lopen , indien ja dan heb je daar vast een lek zitten. Werkt perfekt , rommel dan ook aan je slangen dan kan bijv. Een scheur net iet meer open gaan staan en hoor je het beter en eerder.

V70geRwin

Heb je de carterventilatie ook meegenomen bij het vervangen van alle slangen?
Kan meestal geen kwaad om deze ook preventief mee te nemen, check dan ook vooral goed het kanaal vanuit het potje je blok in naar het carter. Dit loopt onder een hoek dus even met iets flexibels er door heen voelen of deze nog open is.

Met de remmenreiniger spuiten is een goede en eenvoudige test om lekken op te sporen.
Zodra de motor via een lek de remmenreiniger op zuigt (aan de inlaatkant) zal deze iets harder gaan lopen.

Je kan ook nog een lekje hebben in je uitlaatkant (pakking, spruitstuk, alles voor de sonde zeg maar) die de meting in de war stuurt.