cv ketel van slag ?

Gestart door Sbv, 12-08-2016 07:42:45

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

De dag begon slecht vandaag. Ik dacht uit bed en dan even lekker onder de douche, helaas vrijwel koud water...
Op naar de CV ketel, geen foutcodes zo te zien wel viel me op dat de druk erg laag was, 0,8 bar. Dit was een aantal dagen eerder nog 1,5 a 1,6 bar........... :eusa_think: :eusa_think:

Nu heb ik eergisteren de waterleiding in huis dicht gezet ivm vervanging buiten kraan en een andere kraan bij het bad. Hierdoor is bijna hele leiding systeem leeg geweest.

Mis ik wat ? Ik dacht dat het cv systeem een gesloten systeem was wat los staat van de watervoorziening in huis.

Een dikke maand geleden ook al eens storing gehad aan de cv ketel ook geen warm water en toen bleek dat de centrale regelunit overleden was. Na vervanging alles weer zoals het was.
CV ketel is een Daalderop combi ketel

UserID6342

Een combiketel heeft idd een gesloten cv systeem (staat los van de koudwatervoorziening in huis) en als je een te lage druk hebt zal dit eerder door een lekkage in het verwarmingssysteem komen of door een gaar expansievat.  Bij te weinig waterdruk zal de ketel het koud water dus niet verwarmen omdat o.a. de 3-wegklep niet open gedrukt kan worden door deze lage waterdruk.  

Als je hem opnieuw op de juiste druk zet / ketel vult, hoelang houd hij deze dan vast ?

Sbv

Vanochtend de ketel wel gevuld. Water was iets warmer na die tijd. Heb vrouwlief gevraagd om straks eens te testen, ben zelf aan het werk nu.

Lek expansievat kwam ik net ook al tegen op internet. Straks even informeren hoe hoog de druk is.

Ik kan alleen de relatie niet leggen met water even aftappen in huis om 2 kranen te vervangen en lage druk in de CV ? toeval ?

Chris

Citaat van: Dirk342 op 12-08-2016 07:54:14
Een combiketel heeft idd een gesloten cv systeem (staat los van de koudwatervoorziening in huis) en als je een te lage druk hebt zal dit eerder door een lekkage in het verwarmingssysteem komen of door een gaar expansievat.  Bij te weinig waterdruk zal de ketel het koud water dus niet verwarmen omdat o.a. de 3-wegklep niet open gedrukt kan worden door deze lage waterdruk.  

Als je hem opnieuw op de juiste druk zet / ketel vult, hoelang houd hij deze dan vast ?

Maar dan zou de ketel toch in storing moeten gaan lijkt me?

Ik had in mijn oude woning vaak gedoe met de waterdruk omdat ik als gevolg van een te lage waterdruk op de waterleiding waardoor ik eigenlijk onvoldoende kon bijvullen. Als het echt te laag werd ging de ketel in storing, tot die tijd bleef hij water prima verwarmen ook al was de druk erg laag...

Lunadust

Geberk aan water in de cv en een  overschot in de S...

Ik zie een complot.   :eusa_whistle:
Techneut, geen dichter.

Sbv

Citaat van: Lunadust op 12-08-2016 08:17:15

Ik zie de link ook ;D De S is weer leeg dus dan zou de CV ketel het nu weer moeten doen

KIM

Je douchewater is geen onderdeel van het gesloten systeem.
Het kan dat je boiler leeg is geweest want die zorgt voor het eerste warme water.

Lunadust

Citaat van: Sbv op 12-08-2016 08:18:29
Citaat van: Lunadust op 12-08-2016 08:17:15

Ik zie de link ook ;D De S is weer leeg dus dan zou de CV ketel het nu weer moeten doen

Douche ze lieverd  ;D
Alle problemen zijn opgelost.
Techneut, geen dichter.

Chris

Citaat van: KIM op 12-08-2016 08:18:37
Je douchewater is geen onderdeel van het gesloten systeem.
Het kan dat je boiler leeg is geweest want die zorgt voor het eerste warme water.

Die gedachte had ik ook. De druk die je afleest op de ketel is ook de druk in het CV systeem, staat los van je waterverwaming. Dus als het aan de druk van het CV deel zou liggen zou de ketel naar mijn mening in storing moeten staan. En boilers gaan ook best vaak kapot helaas.

Lunadust

Als mijn ketel geen waterdruk heeft op het verwarmingsgedeelte dan gaat ie in storing, dan is er ook geen warm tapwater.
(Vaillant)
Techneut, geen dichter.

KIM

Maar dan heb je dus foutcodes.

Sbv

Ik had dus vanochtend geen foutcodes enkel lage waterdruk in cv systeem en geen warm douche water natuurlijk

dielie850

Hebben dit ook gehad oorzaak was een lekke radiator.
Ketel weer op druk afvullen en de termostaat op 25/30 graden zetten en alle verwarmingen open zetten en dan na een half uurtje of uurtje controleren eventueel nog de radiatoren ontluchten en als het goed is moet je dan weer een goed werkende ketel hebben ;)

peteRRR

Na het vullen van de ketel ook alle radiatoren ontluchten om alle lucht uit het gesloten systeem te halen.

Groet

Edit:dacht van boven na beneden in de woning
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Sbv

Kreeg net door dat de druk 1,4 bar was. Boiler stond blijkbaar uit, deze is nu aangezet en er komt wel warm water uit. Eerst nog wat lucht bellen en daarna wel warm/heet water
Expansie vat lijkt niet lek. Op basis van kloppen beneden en boven zit er duidelijk verschil in geluid. Beneden vol, bovenin lucht(gas). geen uitwendige lekkage kunnen ontdekken bij de radiatoren. Ontluchten moet nog gebeuren, eerst op zoek naar sleuteltje. Die ligt ergens in huis