Warmloper Groene dop

Gestart door Ludo, 20-08-2016 18:26:26

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Al minstens 1250 keer bekeken, maar twijfel of de groene dop wel zo scheef op het expansievat staat.
Hoort het zo, of moet dit naar de kliko?.

Vanmiddag de kachelradiator geploft.
Ik was zo'n 10km van bij Thuur vandaan, kon ook niet stoppen op de A2, dus maar doorgereden en verderop omgekeerd.
Bij Thuur vastgesteld dat de kachelradiator gesneuveld was.
Gelukkig had hij nog een exemplaar liggen.  :D

Echter de terugweg naar huis weer rook onder de motorkap vandaan, olietemperatuur +150°.
Ben niet meer gestopt onderweg, bij thuiskomst zag ik dat de dop lekte.

peteRRR

De dop hoor netjes vlak op het vaatje te zitten. ;)

Groet

Edit:

Deze is nog overtuigende ;D

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Ludo

Oke, dan is het vaatje dus duidelijk vervomd.

arjen850

Bouwt hij druk op Ludo?

Ludo

Er zat inderdaad veel druk op als ik de dop wilde loshalen.
Water zat er niet meer in, of alleszins niet veel, er ging ±6.5 liter in.

:eusa_think:

leons850

150 graden olietemp is ook niet best. :o
Zoals Peter zegt, dop hoort netjes vlak te liggen.
Nieuw vaatje en dop bestellen dus.
Ik hoop dat je verder geen schade hebt.... :eusa_think:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

arjen850

Citaat van: Ludo op 21-08-2016 08:39:29
Er zat inderdaad veel druk op als ik de dop wilde loshalen.
Water zat er niet meer in, of alleszins niet veel, er ging ±6.5 liter in.

:eusa_think:

Dat is de volledige inhoud. Hoop niet de boel naar de fillisteinen is.

KIM

Oei dat klinkt niet fijn Ludo.
150 graden olietemperatuur is natuurlijk het gevolg van die missende 6,5 l. Ik hoop echt dat je niks hebt.

Of het de dop is of het vaatje kun je wellicht met de dop los zien. Als die wel vlak is, zit de dop er scheef op.

Ludo

Een andere dop die ik had liggen zit ook scheef, zal dus het vaatje wel zijn.
Morgen beide nieuw bestellen.

Ik bereid me al voor op het ergste.  :'(

elianmars

Even klein beetje off topic, ik heb in onze afgelopen vakantie tijdens langzaam rijden in de Pyreneeën olietemperatuur van 125 graden gehad met de V. Sensor zit in aftapplug.
Is de koeling dan niet goed genoeg, of is deze temperatuur normaal in deze situatie?

Zodra er rijwindkoeling was, zakte de temperatuur.

classicT5

125 graden onder warme condities is vrij normaal mi.i.

@ludo, hoop dat het meevalt. Voor de zekerheid compressie meten?

de Boeing

Ai, hopen dat het mee valt, wat zei de watertemperatuurmeter in het dashboard? rood?

want ik heb mijn imi waterpomp ook ooit stuk gehad, en daarmee toen wel nog naar huis gereden (ong 10km waarbij ik telkens stopte om af te koelen als de temp sensor in het rood ging, heeft toen geen verdere gevolgen gehad...)

gero

Citaat van: elianmars op 21-08-2016 12:04:12
Even klein beetje off topic, ik heb in onze afgelopen vakantie tijdens langzaam rijden in de Pyreneeën olietemperatuur van 125 graden gehad met de V. Sensor zit in aftapplug.
Is de koeling dan niet goed genoeg, of is deze temperatuur normaal in deze situatie?

Zodra er rijwindkoeling was, zakte de temperatuur.

Gisteren nog een rit gemaakt van 300 km, continue 140 km/h , gaf de olie tempereratuur tegen de 120 graden aan,
Temperatuursensor zit wel in het oliepeilstokhouder , temperatuur wordt daar wel warmer gemeten dan in het carter, volgens mij.
Als ik weer gewoon 80 km/h rijdt dan gaat de temperatuur weer naar de 100 graden.

V70R^2

koelvloeistof hoort bij rijden (50 tot 250km/h) niet over de 100 graden te gaan (thermostaat is 100% open bij 100 graden), file is minder koeling, de fan springt dan aan bij 107 graden.

Overigens kan het prima zijn dat de koelvloeistof en olietemp in de bergen 120 graden wordt (zeker met een Turbo/AWD/automaat), opzich niet heel erg, maar zorg ervoor dat die snel omlaag kan (eventueel stoppen en motor stationair laten lopen, airco uit, fan zal dan blijven draaien tot de koelvloeistof 95 graden is).

Waar je meet zal ook veel uit maken ja, bij mij is afhankelijk van de meetlocatie (sensor in de carterplug of sensor diep in de olie in de carterpan) er ook een verschil van 20 graden (100 danwel 120 graden). Waarschijnlijk is het motorblok zelf gloeiendheet na een tijdje en wordt de sensor warmer als deze niet diep genoeg zit.

peteRRR

Tis te hopen dat het idd allemaal goed is gebleven :eusa_pray:

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla