Schade verhaaltje

Gestart door dopie, 20-08-2016 20:06:11

Vorige topic - Volgende topic

dopie

Even vraag over een gevalletje die ik vanmiddag heb gehad met een andere automobilist. En dat ik later er achter kwam dat er toch wat schade is aan mijn auto en vermoedelijke ook van de tegenpartij.

Situatie: Ik auto A andere partij auto B

1 A en B rijden in dezelfde richting naar een stoplicht.
2 B begint te twijfelen of ie rechts of rechtdoor wil gaan en begint te slingeren.
3 A is de rijstrook voor rechtsaf ingeslagen en heeft groen dus blijft rijden.
4 B rijd op dat moment op de strook rechtdoor.
5 A is bijna bij het stoplicht om rechtsaf te gaan.
6 B beslist op het laatste moment om toch rechts te gaan waarbij A vol in de ankers moet.
7 A kan nog maar net een botsing met B voor komen.
8 B veranderde van rijstrook zonder richting aan te geven en dat terwijl ik al met de helft van mijn auto naast hem reed.
9 A heeft hem er daarna ff op aangesproken bij het stoplicht dat volgde :evil: ;D

Bij mijn locatie aangekomen blijkt tocht dat ik op mijn linker voorkant wat zwarte vegen heb van die auto, alleen hebben we het beide niet gemerkt.

Alleen na thuiskomst heb ik de hele situatie even terug gekeken via de dashcam en zie je toch echt dat ik er tegen aanzit.

Nu is mijn vraag even van wat is het beste plan van aanpak?

GhJ

Eerst schade inventariseren en als het teveel moeite is om binnen een uurtje te repareren richting B gaan en alsnog de schadeformulieren invullen (of regelen buiten de verzekering om). Als het op de dashcam staat heb je een goede zaak in jouw voordeel. Richting aangeven moet ten alle tijde en daarom zat B helaas fout.

widebody

Artikel 54 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens :

Bestuurders, die een bijzondere manoeuvre willen uitvoeren, moeten het overige verkeer vóór laten gaan.
Bijzondere manoeuvres zijn:

-Wisselen van rijstrook (daarom altijd goed over de schouder kijken en in de 'dode hoek')

Dus partij B is fout. Dus wat hierboven vermeld word, eerst even schade bekijken en inventariseren.

Ik zou echter wel even een aantekening laten maken in het dagrapport bij de lokale Hermandad. Als de tegenpartij namelijk wel naar de politie is gegaan en aangifte heeft gedaan ben jij schuldig aan: doorrijden na een ongeval(art.7 WVW). Om jezelf even in te dekken dus even melden.

Succes!

dopie

Check dank voor de tip.