Storing raammechanisme en binnenverlichting

Gestart door michielz, 25-08-2016 22:56:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michielz

Er is genoeg geschreven over kapotte deursloten en raamschakelaars maar ik loop toch tegen een vreemd probleem aan. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Enige maanden geleden ging het slot van het portier rechtsachter (V70 classic uit 2000) niet meer dicht met de centrale vergrendeling. Ik heb bij de sloop een ander slot gehaald en dit vervangen. Sindsdien werkt het slot weer prima alleen  bleef vreemd genoeg de binnenverlichting branden na het afsluiten. Op zich niet zo'n probleem. Deze zette ik sindsdien voor het afsluiten handmatig uit.
Deze week kon ik het raam in het portier rechtsachter opeens niet meer bedienen via de centrale schakelaar in het bestuurdersportier. De raamschakelaar in de achterdeur zelf werkte nog wel. Daarop heb ik alle stekkers van zowel schakelunit portier bestuurder, raamschakelaar portier rechtsachter en van het slot rechtsachter losgehaald, schoongemaakt en weer aangesloten. Het raam werkte vervolgend weer prima met alle schakelaars. Ook vond ik, bij toeval, een oplossing voor de binnenverlichting. Als ik achterste van de twee stekkers in het deurslot van het portier rechtsachter gewoon losliet, werkte alles als voorheen. De binnenverlichting ging direct na het afsluiten uit (enig verschil is dat voorheen deze nog een tien seconden bleef branden na afsluiten. Door de stekker los te halen, gaat de verlichting direct uit). Helemaal blij. Totdat vandaag het raam in het portier rechtsachter opeens niet meer omhoog wilde (met 31 graden gelukkig niet direct een probleem ;-).  Wederom alle stekkers losgehaald en aangesloten maar het raam doet niets meer.
Mijn vragen.
- Alles is begonnen met het vervangen van het slot rechtsachter. Kan het probleem met het raam rechtsachter met het slot te maken hebben? Of is dit puur toeval?
- Als het een elektronische storing is (raammotor is volgens mij nog goed), wat is dan het meest voor de hand liggend. Storing in de schakelunit in het bestuurdersportier of in de raamschakelaar of het slot van de deur rechtsachter?
- weer iemand wat precies de functie is van de twee verschillende stekkers in het deurslot? (Enige verschil dat ik bij loshalen achterste stekker merkte was dat binnenverlichting direct ipv na 10 seconden uitschakelde). En kan dit nog op een of andere manier met de raambediening verband houden?

classicT5

Verwacht twee issues, raambedieningsunit lv en microswitch slo ra (gebruikte, kan dus ook/zal ook slijtage hebben).

Zou beginnen met microswitch oplossing ra, hier zat howto te vinden. En kijken of je van iemand in de buurt een werkende raambediening lv mag lenen.

michielz

Raam is opgelost. Was iets teveel gefixeerd op de centrale unit in bestuurdersportier maar probleem bleek in de schakelaar van het achterportier zelf te zetten. Dan werkt de schakelaar op de centrale unit ook niet.