V70N T5 haalt zijn vermogen niet.

Gestart door leons850, 27-08-2016 13:40:59

Vorige topic - Volgende topic

leons850

De uitlaatspruitstuk pakkingen van de V70 zijn ook lek.
Deze ga ik binnenkort vervangen, ben alleen bang dat ik dit niet meer voor de vakantie red.
Komt op een later moment wel, de lambdasonde is iets vertraagd maar die zal ik er toch pas zaterdag in zetten.

Marco, waar zit de fuel pressure sensor precies bij een vroege V70N T5?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

RoelNL

Het gaat om de N ;-) ander blok geloof ik tov de 98'er
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

leons850

Klopt, dit gaat om een V70N MY02.
Maar daar kan ik hem nog niet vinden.

Bedankt voor het mee denken Peter, weet ik in ieder geval ook dat ik beide kan bestellen. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

Citaat van: leons850 op 30-08-2016 09:58:25

Dat zal de turbodruk waarschijnlijk ook wel niet ten goede komen.
Afhankelijk van hoe lek ze zijn.

leons850

Citaat van: Piet op 30-08-2016 11:43:32

Daarom vermelde ik het ook.
Deze ga ik dus vervangen.
Als ze echt heel lek zijn drijf ik het turbine wiel gewoon niet genoeg aan, dan zal hij aan de compressor zijde niet genoeg gaan aanzuigen.

leons850

Citaat van: -D©©©L- op 31-08-2016 10:02:59
Citaat van: leons850 op 30-08-2016 12:25:14
Citaat van: Piet op 30-08-2016 11:43:32

Daarom vermelde ik het ook.
Deze ga ik dus vervangen.
Als ze echt heel lek zijn drijf ik het turbine wiel gewoon niet genoeg aan, dan zal hij aan de compressor zijde niet genoeg gaan aanzuigen.

Dat aandrijven van de turbo vind je niet weer. Maar je lambda regeling gaat wel van de kook. Lees: te rijk en op lpg dus hoge egt waardoor de lambda sonde op zijn beurt weer onzuiver gaat meten. De kat vind die hoge egt ook niet fijn.

Helder, ik verwacht eind deze week de lambdasonde binnen.
Ook heb ik uitlaatspruitstukpakkingen besteld, dus deze gaan er dit weekend ook in.
Geeft mij meteen de mogelijkheid om het turbinehuis te checken, schuine flens van mijn oude 16T ligt al klaar.
Hopelijk is het dan allemaal weer in orde.
Zondag zal ik dan eens de TCV loggen met VIDA, kan iemand mij uitleggen hoe ik dit doe? :angel:

Wat betreft de FPS, dit zit nog niet in mijn MY'02 V70. ;D

Maarten-t5

Op de vorige pagina even een foutje doorgestreept.
Ik had n fout in de conversie van de berekende egt grens voor de verrijking map gemaakt. Het blijkt dat deze grens op 950(!) graden staat. Die map doet dus zelden mee.
Het gevolg hiervan is dat hij heel lang lambda 1 blijft draaien.
Ook bij wot!
Dit zie ik ook terug in de logs die ik met mijn me7 logging routine heb gemaakt.
In de me7 volvos (of iig veel modellen) lijkt std al n wideband te zitten. In de s60t5 waar ik mee logde zat hij iig ingebouwd en kon ik m meeloggen.

Vreemde fueling strategie van volvo, maar ik heb hier eerder iets over gezien. Iets met gescheurde spruitstukken etc.:

leons850

Goed, hier ook maar even updaten.
Zoals in mijn Blog te lezen is, heb ik inmiddels uitlaatspruitstuk pakkingen vervangen, de turbo gewisseld voor een niet gereviverft model en een nieuwe lambdasonde gestoken.
Auto heeft een hoop koppel terug en rijdt weer beter, vooral ook wat zuiniger.

Maar helaas is het nog steeds niet zoals het hoort te zijn.

Citaat van: -D©©©L- op 28-08-2016 09:38:59
Hoe oud is de fps?

Me7 regelt bijna lambda tot wot.

Deze opmerking heeft mij aan het denken, maar vooral ook zoeken gezet.
Dank hiervoor Marco.
Inmiddels gevonden dat mijn auto wel een FPS heeft maar niet op de plek waar je hem verwacht (nieuwe types hebben hem op de injector rail).
Bij mijn N zit hij in de brandstofleidingen bovenop de tank geklikt.
Ook heb ik gevonden dat er een terugroep actie is geweest in warmere landen omdat de pomp flenzen kunnen scheuren en je dan een brandstoflucht ruikt en de auto daardoor moeilijker kan starten.
Laat de VIN van mijn auto daar nou precies in vallen en deze sporadisch naar benzine stinkt, vooral met volle tank.
Met de hoge temperaturen van afgelopen week was ook goed te merken dat de auto meer moeite had met starten, alsof hij brandstof te kort komt.
Dit probleem ook ooit gehad met mijn 854 10v, dit was toen verholpen door een nieuwe pomp.
Nu is het plan om binnenkort de brandstofdruk nog een keer goed te meten en vooral ook te vergelijken met wat VIDA aan geeft.
Maar zoals het er nu uit ziet lijkt het er op dat ik de pomp met de FPS ga vervangen. Zoals in het blog van Daan te zien was, ga ik dit niet bij de dealer halen want dan loop je leeg (totaal 450 euro). Originele Bosch pomp en FPS samen uit Duitsland is gewoon te koop voor een 3e  :o 155euro inc verzenden. Wanneer ik echt verschil heb in druk dan deze toch maar bestellen.

Overigens is het brandstof filter nog geen half jaar oud, meteen bij de eerste beurt vervangen en was hard nodig.
Ik vermoed dat daar ook wat slijtage/schade vandaan komt.

Daarnaast ga ik komende vrijdag bij een forum lid langs om middels een pompje de wastegate op de originele druk af te stellen, nogmaals bedankt voor het aanbod Gerald.

Input blijft wenselijk, dank daar voor.

Gerald de Groot

Zou je het hitteschildje boven de turbo wel van tevoren willen verwijderen? Dan brand ik daar mijn fikken niet meer aan  :)
V70 T5 - 2001 - Geartronic - Mistral Green

leons850

Citaat van: Gerald de Groot op 19-09-2016 19:35:18
Zou je het hitteschildje boven de turbo wel van tevoren willen verwijderen? Dan brand ik daar mijn fikken niet meer aan  :)

Die ligt al een hele poos in de schuur. :)
Dat is dus geregeld.

elianmars

leons850

Ziet er ongeveer zo uit op een classic. ;D

Bij de S70 zit hij er na 2.5 jaar ook weer op haha.

Gerald de Groot

De mijne had hem ook niet toen ik hem kocht 3 jaar geleden. Pas sinds kort zit er één op. De isolatiemat op het schutbord ziet er niet echt super meer uit, mogelijk heeft dat met het niet-aanwezige hitteschild te maken?
V70 T5 - 2001 - Geartronic - Mistral Green

leons850

Citaat van: Gerald de Groot op 19-09-2016 22:18:54
De mijne had hem ook niet toen ik hem kocht 3 jaar geleden. Pas sinds kort zit er één op. De isolatiemat op het schutbord ziet er niet echt super meer uit, mogelijk heeft dat met het niet-aanwezige hitteschild te maken?

Bij mijn N is dat een steenmarter geweest. ;)
Zat zelfs een verschrikker in toen ik hem kocht.
Zitten een paar gerepareerde draadjes in maar verder niets van te merken.
Bij mijn S70 nooit iets van gemerkt.
Zijn weinig mensen die er veel problemen mee hebben gehad.
Maar omdat de S70 nu helemaal goed is, heb ik hem er maar weer op gezet. Wanneer de N ook in orde is gaat hij er ook weer op. Het hoort zo vind ik.