houston, we've got a problem.......

Gestart door blauweroffel, 03-09-2016 16:42:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blauweroffel

Vandaag even de 5 penbobines van de Rode vervangen, toch een klusje van niets, toch? Na 350.000 km mogen er nieuwe in.

Deksel verwijderd en de eerste bobines eruit:



Is al de olie die ik zie liggen afkomstig vanonder de olie vuldop? (vergane rubberring) Ik hoop het.

dus meteen maar even schoonmaken....maar al die kabels zitten in de weg, dus ook losmaken.
En meteen even dat vierkante ding bovenop in de hoek (nog net zichtbaar rechts boven op de foto), want de stekker die daarin verdwijnt, krijg ik er niet af

Eb komt het: bij het verwijderen van de 4e bout gaat het fout: deze verdwijnt in de beschermbak van de distributie......... :eusa_wall: :eusa_wall:

Hoe krijg ik die bout terug? Is die plastic kap er makkelijk af te halen en hoe doe ja dat? Met een magneetpen krijg ik de bout niet te pakken, ik vermoed dat deze helemaal onderin de bak ligt.

wie weet raad??

BR

Miyel

Die zal inderdaad onderin liggen.. als je hem niet kan zien en vissen lukt niet, kun je het beste je voorwiel er af halen en de wielkuip wegklappen. Hiervoor zit er een speciale vouwrand in zodat je bij de krukaspoelie kunt.

Zorg je bij het verwijderen van de solenoid (vierkante kastje) ook voor een nieuwe pakking? Deze gaat misschien kapot en dit ding werkt op oliedruk, dus kans op lekkage aanwezig.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Robinjo

Misschien een inkoppertje maar NIET starten voordat je dat boutje in je handen hebt!!

volvobug

Die plastic kap waar jij naar vraagt heeft aan de zijkant 1 bevestigingsbout in een dieper liggende holte in de kap. Dopje 12 meen ik. Na verwijdering bout kap recht omhoog trekken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

aan de onderkant van de krukas zit ook nog een half maanvormig afdekkapje wat bevestigd zit met 2 schroeven
op de onder staande foto zie je rechts van de krukas de 2 schroeven nog zitten (maar het kapje is hier al verwijderd):



of nr 7 op dit plaatje:


met een beetje geluk dus helemaal onderin...

blauweroffel

#5
Ok, jongens dank.
Heeft even geduurd, maar we kregen de "aanbieding" van vrienden om vanavond te komen bbq  :eusa_dance:, er was nl nog wat overgebleven van vorige week.
Dus heb ik de motorklep omlaag geduwd, morgen vroeg verder.

Uiteraard laat ik het uit mijn hoofd om de auto te starten voordat ik die bout terug heb. (maar toch dank voor de waarschuwing)
Bedankt voor de tip over de "selenoid "pakking": , ik had m er al weer opgeschroefd.
Zal morgen nog meer foto's maken.

Klopt het iig dat al die olie daar ligt omdat de ring van de vuldop aan vervanging toe is?

BR

Lammert

Dat laatste punt zou heel goed kunnen. Nieuwe rubber ring onder je dop en ff olie deppen.

Miyel

Artikel 1275379 - Afdichtring olievuldop - Dealer €4,86, Estateservices €0,92.
Artikel 30731212 - Pakking Solenoid VVT - Dealer €8,07, Estateservices €6,53.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

blauweroffel

Citaat van: Miyel op 04-09-2016 11:37:44
Artikel 1275379 - Afdichtring olievuldop - Dealer €4,86, Estateservices €0,92.
Artikel 30731212 - Pakking Solenoid VVT - Dealer €8,07, Estateservices €6,53.


Super, dank!!

BR

blauweroffel

#9
Zoekt en gij zult vinden



Met dank aan het forum.
Het loshalen van de distributiekap gaat makkelijker als je het olieresevoir van de stuurbekrachtingingspomp even weghaalt.
Met moertje 10 zo los.

Het aansluiten van de bobines nog een een klein foutje gemaakt: aansluiting  1 en 2  verwisseld. Zo, nou dan loopt ie echt slecht..........
Maar opgelost. Nu mml weer uit zien te krijgen.

BR

volvobug

Boutje gevonden zo te zien :D.

De spanrol van de distributieriem moet bijgesteld worden, staat nu te strak.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

blauweroffel

Citaat van: volvobug op 04-09-2016 19:13:28
Boutje gevonden zo te zien :D.

De spanrol van de distributieriem moet bijgesteld worden, staat nu te strak.

Hoe zie je dat?
Want ik vond m vrij los zitten, tussen beide poelies bovenaan kon ik m aardig indrukken.
Maar.......ik ben volkomen leek op dit gebied :eusa_shifty:

BR

volvobug

Citaat van: blauweroffel op 04-09-2016 23:30:39
Citaat van: volvobug op 04-09-2016 19:13:28
Boutje gevonden zo te zien :D.

De spanrol van de distributieriem moet bijgesteld worden, staat nu te strak.

Hoe zie je dat?
Want ik vond m vrij los zitten, tussen beide poelies bovenaan kon ik m aardig indrukken.
Maar.......ik ben volkomen leek op dit gebied :eusa_shifty:

BR

Tja, hoe leg ik dat eens uit? Achter de rol zit een vaste plaat met twee omhoogstaande lipjes en daartussen een omgebogen lip. Noem dit even de wijzerplaat. Dan zit tussen de rol en wijzerplaat de wijzer, die meebeweegt met de afstelling van de rol. De wijzer moet dan bij normale temperatuur tegenover de omgebogen lip op de wijzerplaat staan.
Beter even opzoeken en nalezen in Vadis/Vida, maar het is een algemeen principe voor mechanische spanrollen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Ruud heeft gelijk bij een originele riem.  De spanner bij Volvo moet je eigenlijk op temperatuur afstellen.  Maar als er een imi riem omheen hangt, die geschikt is voor meerdere auto's, zal deze vaak 1 of 2 tandjes meer hebben als de originele riem. Dan moet de spanner dus strakker staan zoals nu en ga je het temperatuurprincipe voorbij.

Nooit zo maar de spanner even een stuk terugdraaien dus en eerst goed alles controleren en tandjes tellen.

de Boeing

Weet jij hoeveel tandjes een originele riem heeft, Dirk? Want ik heb mijn nieuwe riem (gates) naast de oude gehouden maar die had er evenveel...

Wel mooi dat het schroefje daar lag, had op een lastigere plek kunnen eindigen...

even wat plaatjes bij het temp. verhaal van de spanner:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?160962-Timing-belt-replacement-how-to
(staat ook gewoon in Vida)

Misschien wel nog even opmerken dat het standpunt waaruit deze foto is gemaakt bijdraagt aan een iets vertekend beeld. Als je 'rechter' (zeg vanaf het midden van de 2 nokkenas tandwielen) naar de spanner kijkt zal deze iets minder naar rechts lijken te staan (al denk ik dat hij dan nog steeds buiten zijn limiet staat...)