moeilijk(er) aanslaan

Gestart door freefall, 11-09-2016 14:10:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

freefall

Een auto met een eigen wil die nu heeft besloten om moeilijk te doen bij het starten. Nooit problemen mee gehad, niet met starten en niet met aanslaan. Gisterochtend besloot meneer de auto dat het mooi geweest was, en duurde het een seconde of 5 voordat de motor liep. Mja denk je dan, kan gebeuren....rest van de dag no problems, tot hedenochtend hetzelfde euvel de kop opstak, goed starten, maar slecht aanslaan. Lijkt wel of de brandstofpomp leegloopt en hij even moet pompen tot er genoeg diesel is. Als hij eenmaal gelopen heeft heb ik er de rest van de dag geen last meer van. Iemand een idee?
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

SB T-5R

Misschien wordt het voorgloeien minder?
En daarom na een nacht stilstaan de koudste start van de dag.
Eenmaal gelopen wil het wel.

Als je het brandstof filter vervangt zonder dat je deze opnieuw vult is mijn ervaring dat de auto (na eerste keer afslaan) daarna nog wel snel wil lopen maat vrijwel meteen afslaat, en daarna paar keer slecht start.
Een leeglopende pomp (door wat voor reden dan ook) zou je daarom misschien eerder een gedrag verwachten van: starten, afslaan, slecht starten.

Wellicht zijn er forummers die wat meer ervaring hebben met onze tdi's.

Groet

triton

Heb je ook al een keer je brandstoffilter afgetapt?
Professioneel raddraaier

freefall

#3
Volgens mij zitten we qua temperatuur nog niet in de voorgloeiperiode.  Zal de pluggen eens doormeten, to be sure.

Brandstoffilter heb ik nog niet afgetapt. Denk je dat er water of zo in kan zitten?

aanvulling; gloeipluggen doorgemeten, zitten allen rond de 0.75 Ohm, dat lijkt me dan wel in orde.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Lunadust

Staat er ook 12 volt op elke aansluiting van de gloeiplug?
Dat kan door bv een draadbreuk of oxidatie ook een oorzaak zijn van minder goed aanslaan

Grote kans dat je via het brandstoffilter een luchtlekkage hebt.
Dus dat daardoor de diesel wegzakt.
Hoe lang zit je brandstoffilter erop?

Techneut, geen dichter.

freefall

brandstoffilter zit er anderhalf jaar onder, ongeveer 40.000 km. Ik ga voor de zekerheid een paar meter slang halen. Kijken of dat soelaas bied.


Ik blijf er mee zitten dat het voorgloeien pas onder de 8 graden gebeurt. Zit daar een denkfout?

Zal voor de zekerheid de spanning eens meten, maar nu even niet, eerst koffie, dan werken.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

KIM

Gloeien gebeurt altijd, alleen wordt het jou niet altijd zichtbaar gemaakt.
Zelfs als de motor loopt, wordt er nog gegloeid.

freefall

@KIM okee dan...dan zal ik daar toch eens een voltmeter tegenaan houden...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Taranis

Wanneer is de pomptiming voor het laatst gecontroleerd?

triton

Condensvorming in de tank zorgt voor water in je diesel.
Dit moet je aflaten , op water loopt hij niet zo best.
Professioneel raddraaier

freefall

@taranis pomptiming moet idd nog een keer maar die zie ik nog niet zo als schuldige. Het kwam van de een op de andere dag. Als pomptiming niet goed zou staan had ie dat m.i. al eerder moeten doen, toch?
@triton water zou dan onderin het filter moeten zitten, zal m vanavond eens af laten lopen.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Taranis

Zonder goede pomptiming zal ie nooit fatsoenlijk aanslaan  :eusa_doh: Niet voor niets schrijft Volvo voor dat de timing elke 30.000 km gecontroleerd en afgesteld dient te worden ;)

Als 't mijn auto was, begon ik met afstellen van de pomptiming en een vers brandstoffilter. Is 't probleem dan nog niet verholpen dan inderdaad zoeken naar luchtlekkages. "Onze" oude TDI's moeten met deze temperaturen ook met de hele gloei-rotzooi afgekoppeld in 1x aanslaan.

triton

Water zit inderdaad aan de onderzijde van het filter .
Pomptiming is idd belangrijk zoals Taranis zegt.
Professioneel raddraaier

freefall

Weet ik wat ik vanavond te doen heb. Slangen controleren en afspraak maken voor pomptiming...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Peultje

Eens, bij dit weer dient de auto zonder voorgloeien zonder problemen aan te slaan. Zou de oorzaak daar dan ook niet zoeken. Ook als er een gloeiplug de geest heft gegeven zou die op de andere vier toch ook aanslaan.

Ik weet niet precies hoe het bij een Volvo diesel zit maar bij mijn Fiat diesel had ik af en toe grote problemen met het starten door wat later bleek een vervuilde en daardoor vastzittende rookgasrecirculatieklep. Toen ik het rookgasrecirculatiekanaal afgeblind had was het startprobleem als door een wonder in een klap over.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8