Niet Volvo maar Fiat Panda 169

Gestart door ZC3rr0r, 21-09-2016 10:25:22

Vorige topic - Volgende topic

ZC3rr0r

Hoi beste roffelaars,

Na tijden niks van me te hebben laten horen (vanwege gebrek aan een Volvo) dacht ik gisteren: Ik zal de enorme kennis van het Volvo forum weer eens raadplegen. Punt is namelijk dit: Ik heb als hobby een Fiat Panda (169 uit 2007) 1.3 Multijet diesel erbij gekocht met wat issues.

Denk issues als een 100% gare turbo (lagers gaar en meerdere vinnen verbogen), verdwenen MAP sensor (schiet mij maar lek hoe het kan, maar het "sensor" gedeelte van de MAP sensor was helemaal foetsie, gewoon een los stuk plastic met een stekker eraan), magneetventiel dat soms vergeet wat te doen bij overdruk, snotgare motorsteunen, blok dat op 0w-30 loopt ipv 5w-40, lekkende keerringen aan de bak en als klap op de vuurpijl een mislukte subwooferinstallatie waarbij een of andere randdebiel dwars door de firewall in de hogedrukleiding van de airco had geboort.

Alle issues zijn inmiddels verholpen (yay!) en het ding loopt als een zonnetje - ben net terug van een zuid-noord-zuid trip door Zweden.

Waarom dan het forum raadplegen? Wel, er is nog een ding dat me tegenvalt aan de auto: De vorige eigenaar heeft hem 30mm verlaagt met een kit van TW Technix en er vervolgens 16" lichtmetaal opgegooid met 215-30-16. Comfort 0,0 zeg maar.

Ik ben van plan de originele rijhoogte te herstellen en heb inmiddels een mooi pakketje van Monroe besteld (veren voor/achter, schokbrekers rondom, schotels, stoefhoezen, aanslagrubbers: the works).

Waar ik nu echter over twijfel is of ik niet ook gelijk de draagarmen, controlrods en buitenste stuurkogels mee vervang.
Heb nog weinig tot geen speling op die dingen en economisch kan ik het ook niet verklaren, maar ergens zegt een stemmetje in mijn achterhoofd "ja, maar die armen zijn op z'n best 100.000 km oud en op z'n slechts bijna 200.000".

Wat zeggen jullie? Wel doen omdat de rest ook nieuw eronder gaat? Of ben ik nu onnodig geld aan het weggooien?
Hoor graag jullie meningen - ook al gaat het niet om een Volvo 850 :-)

RoelNL

lekker laten zoals het is. Zou ik doen omdat het nog goed is. Het is lullig als je over 10dkm als nog de armen moet doen maar ze kunnen ook nog 60dkm meegaan.
Ze nog goed maar niet nieuw, duidt er iets op waaraan je zou kunnen afleiden dat ze binnenkort vervangen moeten worden? Iets waar speling op zit zou ik wel gewoon vervangen.

Zelfde zou ik ook doen voor de andere onderdelen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

delarue

Als de auto qua weggedrag gewoon doet wat hij moet doen, dat wil zeggen als hij niet zoekerig is (lastig te zeggen nu er een goedkope verlagingsset gemonteerd is) en als hij verder geen wanklanken laat horen van de ophanging, zou ik het ook gewoon zo laten.

Wat je eventueel zou kunnen overwegen is wel de stuurkogels mee te pakken...die zijn bij die Fiats nooit zo geweldig.
En als alles toch losgaat straks en er uitgelijnd moet worden is dat geen overbodige luxe.

Check meteen even of de carrosserie niet erg getordeerd is...dat hadden de oudere Fiats namelijk vrij snel als er verlaagd werd en dit is te zijn aan kleine haarscheurtjes in de B-stijl.

Goed dat je overigens die set eronder vandaan haalt...heb in mij  Fiat-tijd zelden zulke slecht afgestemde setjes gezien!
Knetterharde vering en dito demping waardoor de carrosserie veel te hard op zijn flikker krijgt.

Succes!
Fiat Cinquecento sleeper '93 - R.I.P.
Fiat Punto Mk2a 1.2 16v '03
Audi S3 8L Quattro '00
Fiat Panda 100HP '08
Vespa PK50s bobber '84

katuut

Panda is van zichzelf al rete stug...
Chronisch last van detaildiarree

ZC3rr0r

Bedankt voor de tip delarue, ik ga mijn B-stijlen zeker checken.
En aangezien we toch gaan uitlijnen naderhand kunnen die stuurkogels er idd zondermeer bij (zijn ook maar iets van 100 kroon per stuk).

Wat betreft speling op de draagarmen kan ik met mijn koevoet niet veel beweging forceren aan de beide kanten.
Uiteraard is mij op dit moment onduidelijk in hoeverre de verlaging de slijtage van de draagarmen maskeert.
Iemand die hier ervaringen in kan delen?

@Katuut: Vertel mij wat, Noord-Zweden was alsof ik mezelf bergaf gooide in een stalen doos ipv een auto. Vandaar mijn wens die verlaging ongedaan te maken.

Sbv

Hoe is het met de andere auto's bevallen die nog wat? De subaru en de fiat 500 cabrio?

katuut

Citaat van: ZC3rr0r op 21-09-2016 18:18:03
Bedankt voor de tip delarue, ik ga mijn B-stijlen zeker checken.
En aangezien we toch gaan uitlijnen naderhand kunnen die stuurkogels er idd zondermeer bij (zijn ook maar iets van 100 kroon per stuk).

Wat betreft speling op de draagarmen kan ik met mijn koevoet niet veel beweging forceren aan de beide kanten.
Uiteraard is mij op dit moment onduidelijk in hoeverre de verlaging de slijtage van de draagarmen maskeert.
Iemand die hier ervaringen in kan delen?

@Katuut: Vertel mij wat, Noord-Zweden was alsof ik mezelf bergaf gooide in een stalen doos ipv een auto. Vandaar mijn wens die verlaging ongedaan te maken.

Kan ik me goed voorstellen!

Volgens mij zijn het verder prima wagentjes met een zeer zuinig dieseltje
Chronisch last van detaildiarree

ZC3rr0r

Citaat van: Sbv op 21-09-2016 21:14:02
Hoe is het met de andere auto's bevallen die nog wat? De subaru en de fiat 500 cabrio?

Hee Sbv, ja die bevallen nog steeds prima.

Het 500je is nog steeds enorme lol voor in de zomer, dakje openen tot 80 km/u met een druk op de knop en lekker genieten.
En wat betreft de Subaru vraag ik me af waarom ik niet eerder naar dit merk ben overgestapt. Die boxer klinkt echt enorm gaaf en het 4x4 systeem gecombineerd met de extreem hoger bodemvrijheid houd in dat ik van de winter slechts een keer mijn auto uit heb hoeven graven. Dat kon ik met de Toyota niet zeggen (of de S60 wat dat betreft).

Zijn beide ook erg betrouwbaar gebleken tot nu toe, al heeft dat ook te maken met het feit dat ze beide net over de 30.000km op de teller hebben.

Heb dit Pandatje zoals gezegd er voornamelijk voor de hobby bij. Sleutelen aan autos is en blijft een geweldige hobby en omdat ik de nieuwe autos niet aan mag raken ivm garantie enzo had ik iets nodig om me op uit te leven ;)

En ja, dan kan ik net als de gemiddelde Zweed een of andere Amerikaanse sloep gaan herstellen, maar ik heb meer met Italianen. Je ziet hier ook minder Pandas op de weg dan Corvettes om maar iets te noemen (of Mustangs, die zijn echt te populair).

Einddoel is van een financieel total lossje (een Panda diesel met 180k op de teller, een lekkend blok, kapotte airco en defecte turbo is niet bepaald verkoopbaar hier in SE) een fijn rijdende reisauto te maken.
En ja, dat is misschien wel deels ingegeven door de dorst van de Subaru ( ;) - serieus 1 op 8 [edit] net gecheckt, 1 op 12 volgens BC ).