stationair toerental met airco aan onstabiel

Gestart door Vulk, 25-09-2016 13:34:31

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Collega's roffelaars,

het stationair toerental van mijn T-5R is vaak heel onstabiel met de airco aan. Het is niet het dipje wat je merkt als de pomp inslaat. Het toerental staat echt te schommelen.

Soms blijft het toerental snaarstrak. Het schommelen gebeurt meestal na een tijd rijden.
Met de airco uit is het stationair toerental altijd perfect.

Waar begin ik te zoeken?

UserID6342

Zie je andere topic, stationairregelaar ;D

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 25-09-2016 17:54:33
Zie je andere topic, stationairregelaar ;D

Enig idee hoe het dan komt dat het zonder airco wel goed gaat.
Ik heb het idee dat de aircopomp zwaar loopt.

KIM

Schakel dan eens flink wat verbruikers in en niet de airco.
Als de compressor echt zwaar loopt, zal je het tijdens het rijden ook als inhouden gaan voelen.

Vulk

Citaat van: KIM op 25-09-2016 22:02:00
Schakel dan eens flink wat verbruikers in en niet de airco.
Als de compressor echt zwaar loopt, zal je het tijdens het rijden ook als inhouden gaan voelen.

Ik heb nog niet met de auto gereden sindsdien, maar waar denk je dan aan?
Tijdens het rijden voel ik af en toe wel eens een hikje met de airco aan, maar vermoed dat dat normaal is.

KIM

Ik heb gehoord dat je bij een 850 met handbak normaal al duidelijk kan voelen wanneer de compressor inslaat; bij mijn AT heb ik daar niet zo'n last van.
Ik kan me voorstellen dat je het echt wel zal voelen wanneer die compressor nog zwaarder loopt

Door de airco uit te zetten en verbruikers aan te zetten laat je de dynamo zwaarder trekken aan de motor. Als het toerental dan ook fluctueert heb je de airco compressor uitgesloten.

Vulk

Citaat van: KIM op 28-09-2016 00:04:44
Ik heb gehoord dat je bij een 850 met handbak normaal al duidelijk kan voelen wanneer de compressor inslaat; bij mijn AT heb ik daar niet zo'n last van.
Ik kan me voorstellen dat je het echt wel zal voelen wanneer die compressor nog zwaarder loopt

Door de airco uit te zetten en verbruikers aan te zetten laat je de dynamo zwaarder trekken aan de motor. Als het toerental dan ook fluctueert heb je de airco compressor uitgesloten.

Vandaag even geprobeerd (aanjager, stoelverwarming, spiegelverwarming, met de elektrische stoelverstelling spelen, ...) toerental blijft volledig strak.

peteRRR

Kan je niet de stappenmotor als de auto warm is even ontkoppelen door de stekker er even uit te halen?

En eens bekijken wat tie dan doet,...is dat een mogelijkheid?

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Vulk

Citaat van: peteRRR op 30-09-2016 15:42:36
Kan je niet de stappenmotor als de auto warm is even ontkoppelen door de stekker er even uit te halen?

Groet

Uiteraard is dat een mogelijkheid, maar wat leer ik dan?

peteRRR

Citaat van: Vulk op 30-09-2016 16:13:24

Groet

Misschien dat tie dan stabiel gaat lopen en de stappenmotor ge/bezien kan worden.

Groet

Vulk

Citaat van: peteRRR op 30-09-2016 18:07:01
Citaat van: Vulk op 30-09-2016 16:13:24

Groet

Misschien dat tie dan stabiel gaat lopen en de stappenmotor ge/bezien kan worden.

Groet

Ah met de airco aan dan. Het lastige is dat hij het niet altijd doet.

Ludo

Als je de stekker eraf haalt, gaat de motor 3000 toeren stationair draaien.

peteRRR

Stappenmotor nog een keer reinigen dan?

Groet

Vulk

Citaat van: peteRRR op 30-09-2016 18:47:16
Stappenmotor nog een keer reinigen dan?

Groet

Deze middag nog even gedaan samen met de gasklep: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81154.msg1695007.html#msg1695007

Gasklep was zeer licht vervuild, de stationairregelaar is nog steeds brandschoon. Voorlopig ben ik wel nog niet gaan rijden.

razorx

De schoonheid van de stationair regelaar zegt niet veel. de klep moet heel soepel bewegen. Als je de regelaar in je hand "rolt" moet je de klep zien bewegen.