850 T5 rookt blauw

Gestart door Weffers7, 25-09-2016 19:42:18

Vorige topic - Volgende topic

Jurijn R

Wat mijn opviel was dat er vanaf ongeveer 4000 toeren een soort ratelend geluid (bak met knikkers?) waar te nemen is

Drijfstangen?

Weffers7

Citaat van: Jurijn R op 07-11-2016 21:19:16
Wat mijn opviel was dat er vanaf ongeveer 4000 toeren een soort ratelend geluid (bak met knikkers?) waar te nemen is

Drijfstangen?

Het ratelend geluid is weg. Het kwam door mijn uitlaatspruitstuk dat een beetje los zat.

Vandaag heb ik het brandstoffilter vervangen omdat ik deze er oud uit zag zien. Wat bleek, er kwam alleen maar zwarte troep uit. Er zit nu een nieuw filter onder en een potje injectorcleaner in de tank. Laten we hopen dat het opgelost is en de foutmelding niet meer terug komt!

Weffers7

Update

Afgelopen week had mijn broertje de 850 mee naar het werk. Hij merkte op dat wanneer de turbo begon te blazen, dat er een fluit waar te nemen was. Zijn conclusie: waarschijnlijk een slang gescheurd. Het fluiten was mij ook al opgevallen, maar ik dacht dat het aan het openluchtfilter lag. Omdat hij bij een autobedrijf werkt waar ze een apparaat hebben om valse lucht op te sporen, heeft hij de auto nog een dag meegenomen. Het apparaat betreft een rookapparaat welke rook onder een druk van 1 bar in het inlaatsysteem blaast, zo kun je zien waar de rook ontsnapt. Tot zijn grote verbazing kwam er rondom het inlaat gedeelte van de turbo ontzettend veel rook vrij. Ook vanuit de turbo naar de intercooler ontsnapte rook. Zijn conclusie was dat de luchtpijp van het luchtfilter naar de turbo (waar ook de carterventilatie op uit komt) aan vervanging toe is, evenals de slang van de turbo naar de intercooler (slang van +-10cm lang).
Omdat ik toch de slangen ga vervangen, wil ik gelijk de carterventilatie en alle vacuümslangen mee pakken.

Mijn vraag is of dat door bovenstaande de storing 2-3-1 tevoorschijn kan komen?

Ik wil de onderdelen bij Estate Service bestellen omdat alleen daar de slang van het luchtfilter naar de turbo te verkrijgen is. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Zijn er dingen waar ik op moet letten bij het bestellen van de carterventilatie? Sowieso wil ik een complete set bestellen, maar zijn daar nog verschillen tussen?

V70geRwin

Je zou ook gelijk voor een siliconen setje kunnen gaan. Zowel voor de drukslangen als de vacuüm slangen.
Vacuüm slangen vervangen is erg dankbaar werk voor de loop cultuur en reactie vermogen van je motor op gaspedaal.

Voor alternatieve slangen en ook het inlaatgedeelte tussen filter en turbo:

www.do88.se
Maar ook europeantuning heeft ze ook en Joost en Pim van het forum verkopen ze ook als complete setjes.

Neem ook gelijk de slangenklemmen mee.

Voor het carterventilatie setje kan je ook bij europeantuning gelijk een hele kit kopen.

SB T-5R

Citaat van: Weffers7 op 07-11-2016 20:36:13
Later bleek ook dat de foutmelding 231 weer aanwezig was.
Het lambda lampje op het dashboard brand echter niet.

Ik ben ten einde raad en ben er onderhand klaar mee. Is er iemand die nog tips heeft?

Doet je lampje het wel? Check even of die brand op contact 2.
Hoort wel aan te gaan bij foutcode 231

De lucht lekkages die naar voren zijn gekomen zouden heel goed de oorzaak kunnen zijn van de foutcode 231 (Fuel trims te rijk / te arm)

Is ook niet vreemd na 20 jaar. Hebben ze eigenlijk allemaal.
Het beste is om gewoon je complete vacuüm te vervangen.
Meteen even alle turbo slangen los halen en op lekkage / scheuren controleren.
Bij terug monteren goed vastzetten en controleren of de slangen klemmen nog goed zijn.
Het mooiste is natuurlijk als je alles vervangt voor nieuwe.
Hoeft echter niet perse als ze gewoon goed zijn.

Verstopte carter ventilatie kan een hele goede reden zijn van olie verbruik.
Als deze nog nooit vervangen is of staat onbekend, zou ik hem altijd preventief vervangen.
Laat je niet leiden door zuigen of blazen aan de olie dop.

Estate Services is een prima plek om je onderdelen te halen.
Vergeet niet een inlaat spruitstuk pakking mee te bestellen.
Voor het mooie kun je ook de gasklep pakking vervangen.
Dit hoeft echter niet, je kunt hem ook laten zitten.
Wel belangrijk om de gasklep even goed schoon te maken.

Enne, mijn turbo fluit ook  ;)
Daar is ie voor.

SB T-5R

Citaat van: V70geRwin op 26-11-2016 20:09:13
Je zou ook gelijk voor een siliconen setje kunnen gaan. Zowel voor de drukslangen als de vacuüm slangen.
Vacuüm slangen vervangen is erg dankbaar werk voor de loop cultuur en reactie vermogen van je motor op gaspedaal.

www.do88.se
Maar ook europeantuning heeft ze ook en Joost en Pim van het forum verkopen ze ook als complete setjes.

Voor het carterventilatie setje kan je ook bij europeantuning gelijk een hele kit kopen.

Jij reageerde ook al  ;D

V70geRwin

Citaat van: SB T5-R op 26-11-2016 20:10:56
Citaat van: V70geRwin op 26-11-2016 20:09:13

www.do88.se

Jij reageerde ook al  ;D

Jij ook, met beide reacties kan hij weer aan de bak  ;D

razorx

UserID6342

Het bedrijf wat Yits net noemt is een erg fijn bedrijf met snelle levertijden en in sommige situaties ook goedkoper als op de DO88 site zelf....

Weffers7

Gister een leuk pakketje binnengekregen: carterventilatieset, vacuümslangen en de luchtbuis van het luchtfilter naar de turbo.
Vanmiddag vol goede moed begonnen met het vervangen van de carterventilatie en de andere onderdelen.
Toen het zover was om de auto te starten, viel het mij op dat de motor een stuk rustiger liep dan voorheen. Maar helaas, nadat ik een proefrit had gemaakt (ze loopt wel merkbaar anders) en de auto stationair heb laten lopen, bleek bij het uitlezen dat fout 231 weer aanwezig is.
Het viel mij op dat de fan aansloeg, wat mij niet logisch lijkt gezien de buitentemperatuur.

Ik ben eigenlijk ten einde raad en weet niet zo goed wat ik er mee moet.
De dingen die al vervangen of getest zijn:
Vervangen:
- Carterventilatie (inclusief inlaatspruitstuk pakking en gasklep pakking)
- Vacuümslangen
- Inlaatbuis
- Brandstoffilter

Getest
- Injectoren gereinigd, lekken niet
- Brandstofdrukregelaar, lekt niet
- Lambdasonde, werkt goed volgens co meter

Ter verduidelijking:
850 T5 valt in originele modus nadat deze stationair heeft gelopen. De foutcode die tevoorschijn komt is 231. Na lang rijden met storing gaat het lambda-lampje branden. Er is kwa loop van de motor geen verschil tussen met of zonder storing, alleen minder vermogen.

Wat zou het nog kunnen zijn?

razorx

Fout 231 kán ook nog door de LMM worden veroorzaakt of valse lucht.

Weffers7

Valse lucht lijkt me sterk na het vervangen van alle slangen.
Regelt een luchtmassameter ook stationair?
Misschien toch de evap klep?

razorx

De LMM bepaalt samen met het toerental de berekende load. Ik weet niet zeker of de LMM ook wat bij stationair doet.
EVAP kan idd ook nog.

Valse lucht kan ook nog via pakkingen van de spruitstukken komen. of een lek in de uitlaat. Je zal niet de eerste zijn. ;)

Weffers7

Citaat van: razorx op 01-12-2016 20:11:16
De LMM bepaalt samen met het toerental de berekende load. Ik weet niet zeker of de LMM ook wat bij stationair doet.
EVAP kan idd ook nog.

Valse lucht kan ook nog via pakkingen van de spruitstukken komen. of een lek in de uitlaat. Je zal niet de eerste zijn. ;)

Ik heb hier nog een setje uitlaat pakkingen liggen. Toch maar een keer vervangen dan..
Zijn er nog meer ideeën?

Weffers7

Mogelijk probleem gevonden!
Ik heb op het werk een vacuümpompje meegenomen en deze op de evap klep gezet. Wanneer ik begin te pompen en daar daarna mee stop, loopt de meter terug. Dat wil dus zeggen dat het klepje in klein beetje open staat en dus lucht lekt. Ook bij het op contact zetten gebeurt er niets, waar uit ik concludeer dat de magneetklep kapot is.

Is mijn redenatie juist?