Mijn 850 wil niet meer

Gestart door Youk, 27-09-2016 17:39:49

Vorige topic - Volgende topic

Youk

Volgens mij is ze jaloers op de 740 die ondertussen ingeschreven is en dus de weg op mag.

Een tijdje geleden tijdens een rit had ik af en toe het gevoel dat ze ineens iets harder trok zonder wisseling in gaspedaalstand.  Toen dacht ik gewoon dat het aan witte belijning op de weg lag in combinatie met de regen die toen voel, dus gewoon even kort een beetje wielspin.

Enkele dagen later zet ik de wagen uit de garage omdat ik weg moet, maar dan is het stationair toerental enorm wisselvallig.  Het zakte steeds dieper weg en dreigde om stil te vallen.  Dus maar weer vlug binnen gezet om er later naar te kijken.  De volgende keer dat ik probeerde startte ze helemaal niet meer.  Gaat wel rond, maar slaat niet aan.

Foutcodes uitgelezen en 2-2-3 kwam eruit op A2.  De idle air control valve dus, wat dus wel kan in combinatie met het niet stationair willen blijven draaien.  De valve eruit gehaald en doorgemeten, maar niets weerstand meer, dus deze zit in de onderdelenhemel.

Dan maar een nieuwe gekocht en gemonteerd, maar nog steeds wil ze niet starten.  Foutmelding kan ik resetten, maar bij de eerstvolgende startpoging komt deze terug.  Ik vrees zelfs dat ook de nieuwe valve al de geest gegeven heeft, aangezien ik ook op deze geen weerstand meer meet (voor plaatsing wel).

Op de middelste pin van de stekker staat gewoon accuspanning zoals het hoort.  De beide zijkanten geven 9,20V aan, is dit niet aan de hoge kant?  Welk onderdeel verzorgd dit voltage, misschien is dat defect?

Dus nu zit ik met de vraag wat er voor zorgt dat deze valven steeds kapot gaan.  Kunnen jullie mij soms op de goede weg helpen.

Redelijk recent had ik nog de rotor en verdeelkap vervangen samen met de nokkenassensor (later, dus betere type gestoken).  Standaard onderhoud gebeurt nog steeds bij de dealer omdat ik nog een kloppend onderhoudsboekje heb.  De extra zaken probeer ik zelf te doen.

RoelNL

Heb je alle voorwaarden voor het starten gecontroleerd?

brandstofdruk
vonk

Heb je de gasklep al eens bekeken, schoongemaakt?

De zin over je nokkenassensor begrijp ik niet goed, omdat je schrijft "later, dus beter type gestoken" er is naar mijn weten maar 1 type bij deze motoren. Of gewoon een nieuwe nokkenassensor van hetzelfde type?
Waarom heb je de sensor vervangen? Duide er iets op dat deze kapot aan het gaan was?

Wanneer was het startprobleem begonnen? Voor of na het vervangen van de sensor?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Youk

Vonk is goed
Brandstof komt aan echter heb niet de mogelijkheid om de druk te meten
Gasklep nog niet naar gekeken, eens kijken hoe ik daar het beste bij kan geraken

Wat betreft de nokkenassensor, er bestaan 2 types:

• Volvo artikelnummer: 1 383 966, te herkennen aan zwart plastic behuizing
  • Volvo artikelnummer: 9 146 108, in volledig metalen behuizing

De eerste zouden sneller stuk gaan.  Ook bij mij begon deze problemen te geven vorig jaar en heb er toen een nieuwe van het 2e type in geplaatst.

RoelNL

Ok, zo leer ik ook weer iets :eusa_dance:.

Je stationaire regelaar kap wel eens kapot gaan maar 2 zo snel achter elkaar lijkt me sterk. Volgens mij word de regelaar aangestuurd door de ECU. Je kan even kijken of je op de injector leiding de afsluiter in kan drukken als er dan benzine uitspuit hier kan je ook een metertje opzetten , moet uit mijn hoofd 3 bar zijn (als het er met gang uit komt spuit dan is het over het algemeen wel in orde). De afsluiter is een ventieltje op de kopsekant van de injectorrail vlakbij de gasklep. Er kan nog een dopje opzitten.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Youk

Yep, het afsluitertje ken ik, daar komt de benzine uit gespoten als je deze indrukt.  Het is hierdoor dat ik weet dat er benzine aankomt.  Enkel heb ik geen metertje wat ik daarop kan zetten om te kijken of de druk ook goed is.

Nog in verband met de nokkenassensor, die heb ik vervangen nadat ik toen ook wat raar gedrag vaststelde en toen met een foutmelding uitlas die wees op de nokkenassensor.

Het helemaal niet meer willen starten van de 850 nu is pas begonnen nadat ik de wagen terug in de garage had gezet omdat ik reeds wist dat er iets mis was met de stationaire regelaar.  Deed dus raar, snel weggezet, fout uitgelezen, later pogingen met nieuwe regelaar wou die niet meer starten.

Heel soms, als ik weer een tijdje niet geprobeerd heb, dan is het net of ze wil wel bij de eerste startpoging, maar daarna is het terug noppes.

classicT5

Maar wilde gok, relais 103 overbruggen. En relais bij je radiateur kan ook ellende geven.