Welke velgen, waar en hoe duur?

Gestart door ewing, 18-04-2005 11:29:05

Vorige topic - Volgende topic

ewing

Voor mijn Volvo 850 2.5 20V uit 1995 ben ik zoek naar een set (4) nieuwe velgen + banden. Op dit moment zitten er 15" stalen velgen (met wieldoppen) en 195/60R15 banden (Michelin Pilots) onder. Ik ben een leek op het gebied van auto's, daarom leg ik mijn vragen/overwegingen graag aan jullie voor!

Allereerst voor wat betreft de grootte: 16 of 17 inch? Ik wil mijn auto er iets sportiever laten uitzien, maar het moet niet té worden als jullie begrijpen wat ik bedoel.

De soort velg is altijd persoonlijk, maar de Enzo H of Dezent F lijkt me wel wat. Heeft iemand van jullie deze misschien reeds onder zijn 'roffel' liggen en wil zijn/haar ervaringen met mij delen? Misschien zelfs een foto?

De banden...nu zitten er mijns inziens te smalle banden onder. Wat zijn de gangbare maten bij 16 en 17 inch velgen?

En dan de allerlaatste en - zeer - belangrijke vraag: het kostenplaatje. Bij www. velgenland.nl lijken ze een zeer scherpe prijs te vragen voor 4 wielen + banden (nieuw of 2e hands?). Heeft iemand ervaring met deze club?

Ben benieuwd naar de reacties, waarvoor ik jullie uiteraard bij deze al zeer dankbaar ben!  ;)

thuur

Hoewel 16" zeker niet klein is, maakt 17" toch een groter verschil, maar da's mijn mening ;). Houd je wel voor dat je wat comfort inlevert alnaargelang de velgmaat groeit!

Voor iedere velgmaat is een voorgeschreven maat banden. Probeer zoveel mogelijk de 'wielomtrek' gelijk te houden, hier gaat het om (je wilt geen bekeuringen voor 140 km/u als je pas 120 op je teller hebt staan ;D). De breedte is in grote mate bepaald door de velg, de marge wat hiertussen zit mag je helemaal zelf weten. Bredere banden sturen zwaarder (parkeren) en hebben meer last van aquaplanning. Oh ja, het staat ook stoerder en bij droog wegdek heb je meer grip ;)