Achteras rubber vervangen - op zoek naar speciaal gereedschap

Gestart door edwinspijkerman, 05-10-2016 18:43:35

Vorige topic - Volgende topic

edwinspijkerman

Binnenkort ga ik de achteras rubbers vervangen van mijn volvo 850. Onderdelen zijn al binnen, echter mis ik nog het speciaal gereedschap voor het plaatsen/verwijderen van de achterasrubber.
Heeft iemand deze te leen/huur in de buurt van twente
(hengevelde?).

Mac850

classicT5

Hoe wwil je vervangen? Met as eronder of eronder uit?

Die tooltjes zijn niet zo sterk.

Hier op het forum kun je zat howto vinden, ook hoe je het zonder dat tooltje kunt doen. Ik heb het met gedemonteerde as gedaan en een gasbrander. Geen kracht voor nodig op die manier.

Marijn Degens

Leuk projectje! Als alternatief kan je misschien beter (is sneller en waarschijnlijk goedkoper) andere achteras bij de sloop halen?

edwinspijkerman

Was inderdaad van plan om de gehele as eronder heen te halen. Vervang dan ook meteen de silent blocks en geef de as een nieuw likje verf.
Het terugplaatsen van de rubbers kun je eenvoudig zonder tool doen?

classicT5

Tik je er zo in, althans dat was zo bij mijn as. In de gaten houden dat ze recht zitten.

As demonteren is makkelijk als je de wielen laat zitten, dan hoef je alleen de naven los te draaien (4imbus per kant). Remmen etc kun je dan ook laten zitten.

V70 400K+

Ik had een tool geleend bij de Volvo dealer. Echter de eerste zat zo vast als een huis. Vervolgens met een metaalboor, 6 geloof ik, schuin door het rubber vlak langs het metaal geboord. Dan is de spanning van het rubber en kon ik hem er redelijk gemakkelijk uit pakken.
Heb overigens wel de as er onder vandaan gepakt, maar wel de asflenzen los gedraaid zodat de draaiende delen gewoon blijven zitten.

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

NinaPaul

In de bankschroef en eruit trekken met een slagtrekker door het oog.

Met het tooltje heb ik geen ervaring.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

edwinspijkerman

De achteras is eronder weg, het inderdaad gelukt met de bankschroef in combinatie met een brander!
Nu was ik ook van plan de stofhoezen van de nivomats te vervangen, echter krijg ik het bevestigingsoog niet van de zuigerstang. Heb de zuigerstang al in de bankschroef gehad (met doek) en de as verwarmd, zonder succes.
Heeft iemand hier nog idee hoe je deze los krijgt?

Rijns_t5r

Citaat van: edwinspijkerman op 07-10-2016 20:41:11
De achteras is eronder weg, het inderdaad gelukt met de bankschroef in combinatie met een brander!
Nu was ik ook van plan de stofhoezen van de nivomats te vervangen, echter krijg ik het bevestigingsoog niet van de zuigerstang. Heb de zuigerstang al in de bankschroef gehad (met doek) en de as verwarmd, zonder succes.
Heeft iemand hier nog idee hoe je deze los krijgt?
Niet los maken,nieuwe rubber hoezen in heel heet water leggen en de ogen van de nivomats invetten en de hoezen met gepast geweld erover trekken ,zo heb ik het gedaan en de meeste hier op het forum.

Gr Robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

edwinspijkerman

Bedankt voor de tips, de achteras met nieuw likje verf, rubbers vervangen zit er weer onder! Volgende week nog even laten uitlijnen en dan is hij weer klaar!

v/db

Zit er nog verschil in de stofhoezen tussen de verlaagde en standaard nivomats?

volvobug

Citaat van: v/db op 10-06-2019 21:32:31
Zit er nog verschil in de stofhoezen tussen de verlaagde en standaard nivomats?

Ik durf te stellen van niet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.