Hoeveelheid PAC olie in compleet nieuw aircosysteem?

Gestart door Miyel, 12-10-2016 20:06:53

Vorige topic - Volgende topic

Miyel

Ik heb naast een blokwissel de Complete airco installatie vervangen voor nieuw, maar met een (uitgelekte) gebruikte compressor.
Dus een nieuwe verdamper, condensor en droger. De leidingen zijn gereinigd, en de goede gebruikte compressor is volledig uitgelekt.

Nu heb ik Vida, welke aangeeft hoeveel olie moet worden toegevoegd wanneer één van de delen vervangen wordt. Over de compressor zegt men 180ml óf zoveel als er uitgelekt is (en dat heb ik niet gedaan, dus weet het niet).

Mijn garage welke het systeem gaat vullen vertrouwd de nummers niet.. Overal staat ook weer wat anders; Vida, het Forum en hun systeem..

Kan iemand hier mij vertellen hoeveel ml olie er in hoort te gaan??

(850 T-5R 1995)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

850 T5 Freak

200ml Pag olie 7ml tracer
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Miyel

Citaat van: 850 T5 Freak op 12-10-2016 21:27:14
30ml Pag olie 7ml tracer

300ml neem ik aan?? 30 gaat alleen al in de verdamper (of droger..)

Miyel

Citaat van: -D©©©L- op 12-10-2016 21:31:52
Citaat van: Miyel op 12-10-2016 20:06:53
maar met een (uitgelekte) gebruikte compressor.

zit op de compressor niet gewoon een sticker waar het op staat...

Was het maar zo'n feest! Nee, niets op de compressor kunnen vinden.. Maar ik moet ook niet weten hoeveel er in de compressor gaat, maar in het complete (nieuwe) systeem..

Hengeveld

Volgens mij gaat in een gemiddelde compressor 150ml, dus 180 klinkt niet gek. Die vul je dus van tevoren, voor montage met die hoeveelheid. Verder per nieuwe leiding normaal 15ml als vuistregel en 30ml voor condensor/verdamper/droger. Informatie van Aircotechniek Groningen. Niet specifiek Volvo, maar gemiddeld als vuistregel.

Let wel: een compressor uit laten lekken doe je door ook de pomp met de hand rond te draaien. Uitlekken zonder draaien heeft weinig nut; dan komt er zeker geen 150ml uit.
Te veel olie is ook niet goed.

HanV70

In mijn my 1999 zat op de oorspronkelijke compressor een stikker, welke aangaf / TOTAAL 200 cm3  /
Losse gegevens uit vadis voor deze auto:
Droger accumulator   90 cm3
Verdamper                 40 cm3
Condensor                 30 cm3
per slangdeel pf buis 10 cm3
Als alle delen opgeteld worden voor het hele syteem dus 200 cm3 vermoed ik

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

850 T5 Freak

Correctie, niet goed gelezen  :eusa_shifty: net even opgezocht in het originele volvo handboekje en daarin staat 200ml vermeldt

Succes!
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Miyel

Ok, de meesten komen dus zo rond de 200ml uit.. Ik had bijna 300 er in laten gieten, aangezien ik begrijp dat er 180 in een pomp zit en men altijd zegt dat de helft van de totale hoeveelheid olie in de pomp zit.. Of.. Moet ik er voor de overige delen nog wel wat bij doen?

850 T-5 Freak.. Jij werkt bij een dealer toch? Kun je wat meer info uit dit boekje delen? Foto van de pagina ofzo.. Ben benieuwd hoe dit omschreven is.

Miyel

Ok, heb buiten het topic om contact gehad met 850 t5 freak. Hij heeft me laten zien dat de totale inhoud van het airco systeem 200ml PAG olie bevat.  :eusa_clap:

Hierboven staat ergens dat het direct in de compressor gegoten moet worden.. en in Vida ook..

Dus vandaag ik een leiding los gehaald en er een slangetje zo diep mogelijk in gestopt. Via een trechtertje 20ml olie er in laten lopen.. en daar kwam 20ml olie naar buiten lopen, over het subframe op de tegels.. Kak..
Doeken er onder, slangetje nog dieper er in geprutst en weer wat olie toegevoegd.. ook dit loopt zo er uit..

Toen op internet opgezocht hoe zo'n compressor werkt, en wat blijkt.. Aan het uiteinde van de cilinders zitten Reedvalves.. No way dat je hier 200ml onder vrij verval in kunt laten lopen! Daarom moet je hem ook draaien bij het leeghalen..
Dit kan dus alleen op de werkbank, en daar ga ik niet aan beginnen.
Ik laat het via het normale serviceventiel toevoegen en dan zien we wel of de compressor het houdt.. doet ie dat niet, dan vul ik de vervanger wel op de werkbank.

UserID6342

Wat olie in de compressor doen (zodat hij niet kapot draait), naar een goede aircoboer rijden, systeem leegtrekken en meteen weer vullen incl olie....

Miyel

Ha Dirk.. Das precies wat ik ga doen.. Het is een gebruikte compressor dus een filmpje olie zit er nog wel in..
Volgens Vida olie toevoegen voor vacumeeren en afpersen.. Ik neem aan dat dat is omdat hierna het ventiel niet meer los mag..

Theostek

olie moet bij een nieuw systeem in de compressor zitten, auto starten en de airco 10 keer aan en uit zetten voor 1 minuut...50 % van de vulhoeveelheid blijft achter in de compressor.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Miyel

Top, thanks.
Wegens een olielekkage aan het blok heb ik de compressor er al moeten uit halen.. Ga dus toch proberen hem op de werkbank te vullen!
Het systeem 10x aanzetten na het afpersen/vullen neem ik aan?

Theostek

Bij afpersen met stikstof nooit de auto starten of de airco inschakelen...dat wordt een flinke knal.
Ja, na het vullen en schakel je de airco installatie 10x aan en uit in 1 minuut.

Olie vullen via de carterplug van de compressor gaat niet bij ingebouwde compressor.
Het laatste wordt de accumulator geplaatst en moet het systeem binnen 15 min, gebroken worden met stikstof (afpersen).

Vullen gebeurd altijd via de hoge druk, maar als je maar 1 servicekoppeling hebt met een accumulator, gaat dit alleen via de lage druk.
Dan moet na het vullen 15 minuten gewacht worden omdat gevuld wordt met vloeibaar koudemiddel..als dat niet wordt toegepast maakt de compressor vloeistofslag op de zuigzijde.

Het 10x aan uit zetten is ervoor dat de compressor gesmeerd wordt en de olie kan verspreiden door het systeem.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

UserID6342

Klopt helemaal en bij een 850 is het vullen standaard met lage druk dus 1 slang...