Lekkende warmtewisselaar v70 "99

Gestart door Haenzel, 13-10-2016 21:38:21

Vorige topic - Volgende topic

Haenzel

Beste medeforummers, hoor graag jullie mening over het volgende probleem:

Aan de achterzijde carterpan zit een warmtewisselaar die helaas lekt. Slecht te zien of het alleen de o-ringen zijn of de wisselaar zelf waar een lek in zit. Wat is ervaringsgewijs de meest voor de hand liggende oorzaak?

Heb een hekel aan onnodig vervangen..  ;D

elianmars

Ik heb nog niet eerder van een lekke wisselaar gehoord  :eusa_shifty:

Wibren

Van een lekke wisselaar niet, maar bij mijn T5 lekte die daar ook een beetje olie. Nieuwe O-ringen erin en de lekkage was opgelost!
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

Haenzel

Tijdens mijn google speurtocht kwam ik een gekraakte wisselaar tegen. Het leek mij echter ook aannemelijker dat het de O-ringen waren..

Bedankt!

UserID6342

Citaat van: elianmars op 13-10-2016 21:58:02
Ik heb nog niet eerder van een lekke wisselaar gehoord  :eusa_shifty:
Ik wel en ook al zat vervangen (want zijn in mijn optiek ondingen), buiten de waardeloze O-ringen kunnen ze of olie lekken, of KVS en zelfs beide... Alle smaakjes wat dat aangaat hier al gehad, vervangen stelt niets voor maar zet er dan geen originele wisselaar meer op (ook qua prijs), een gemiddelde imitatie is steviger.

Haenzel

Bedankt Dirk...werpt weer een ander licht op het probleem. Zal nog een keer beter kijken waar de olie precies vandaan komt. (Wil de V70 niet te vaak op de brug zetten. M'n collega's trekken dan misschien verkeerde conclusies...)
Overigens vind ik een wisselaar die al bijna 18 jaar dienst doet niet direct een onding hoor..    ;)
Een aftermarket komt op een euro of dertig zag ik. Normaal liever geen aftermarket maar als deze ook goed van kwaliteit zijn...
Welk merk raad je aan?

UserID6342

Ik monteer ze hier, eigenlijk standaard, van AVA en Hella en bevallen goed -zo niet beter- als de originele van Volvo. Tot nu toe in al die jaren nog nooit eentje terug gehad voor garantie o.i.d en ik schroef ze al gemiddeld 6 jaar om....

Kleine tip, draai die 4 bouten niet te strak aan (anders trekt die wisselaar gewoon krom en heb je zeker lekkage...)

Haenzel

elianmars

Citaat van: Dirk342 op 13-10-2016 23:26:36
Ik monteer ze hier, eigenlijk standaard, van AVA en Hella en bevallen goed -zo niet beter- als de originele van Volvo. Tot nu toe in al die jaren nog nooit eentje terug gehad voor garantie o.i.d en ik schroef ze al gemiddeld 6 jaar om....

Kleine tip, draai die 4 bouten niet te strak aan (anders trekt die wisselaar gewoon krom en heb je zeker lekkage...)

De wisselaars die vervangen zijn, waren toch al (veel) ouder dan 6 jaar?
Wel apart dat deze dingen dus ook al kunnen lekken. Had er niet eerder van gehoord.

UserID6342

Ja Marcel, al die wisselaars die hier vervangen zijn waren ouder als 6 jaar.