Uitwisselbaarheid m56h en m56hk versnellingsbak

Gestart door volvo8vijftig, 13-10-2016 22:25:50

Vorige topic - Volgende topic

volvo8vijftig

Mijn '98 V70T5 had een defecte 5e versnelling. Heb hier een andere M56HK versnellingsbak op gezet met nieuwe olie, keerringen, koppelingsplaat, drukgroep en hydraulisch druklager. De dubbelmassa vliegwiel was nog goed en hebben we laten zitten. De "nieuwe" bak is helaas niet goed en moet er weer onder uit. Het demontagebedrijf heeft geen M56HK meer liggen maar wel een M56H. Weet iemand of deze gewoon met het dubbelmassa vliegwiel te monteren is? Het hydraulische druklager is ook een verschil met de M56H. Er zal in ieder geval een hydraulische hevel aan de buitenkant moeten komen met een normaal druklager of is dat ook over te zetten? Alvast bedankt voor alle info.

RoelNL

Op het forum is er best wat over geschreven ik weet helaas niet welke topics.

Het beste is denk ik om al de koppelings spullen   inderdaad het druklager van een 850 te kopen incl. een enkelmassa vliegwiel (sloop) ism de M56H bak die wel te vinden is op de sloop. Is ook sterker.

Om nou een hele bak aan te passen voor de koppeling spullen die je nu hebt lijkt me niet handig.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

leons850

No offence maar je gaat hier nu iemand iets adviseren te kopen terwijl je niet weet hoe het precies in elkaar zit....

Citaat van: RoelNL op 12-10-2016 13:10:25
Ik zal de volgende keer niks zeggen ;-)
Dit lijkt mij dan een beter idee.

@TS Een koppeling met dubbel massa vliegwiel etc is kwa opbouw net zo dik als een enkelmassa vliegwiel met koppeling, kun je dus gewoon over zetten, is dus niet echt ombouwen. Het druklager is wel even spannend, vaak zitten de gaatjes er niet in waar je hem mee vast zet in een model met mechanisch druklager.
Nu kost een mechanisch druklager niet zo heel erg veel maar het cilindertje en de leiding dan weer wel. Ik kan zo even geen plaatjes vinden hier van zal het daarom proberen uit te leggen.

Jouw hydraulisch druklager zit vast met een paar boutjes aan de bak.
Een bak met mechanisch druklager (vaak een 850 bak) heeft die gaten met draad er niet in zitten.
Het is bij de latere 850 bakken wel mogelijk dit er in te tappen.
Met een beetje geluk zit de cilinder er nog aan en hoef je alleen leiding (van de sloop) te halen.

Roel heeft wel gelijk wat betreft "beter".
Ik heb zelf een S70 T5 uit '98 en heb deze omgebouwd naar enkelmassa vliegwiel met 850R koppeling, tevens heb ik mijn bak ook stuk gehad dus ik heb volledige 850 bak opbouw.
Mocht je vliegwiel en koppeling op een gegeven moment ook klaar zijn dan misschien eens nadenken om inderdaad de 850 set up te plaatsen, vooral het vliegwiel is een stuk goedkoper en dubbel massa gaat vanzelf kapot. iets wat een enkel massa vliegwiel niet doet.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben zonder plaatjes, en anders gewoon blijven vragen. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

none taken.

Ze zijn even dik dat wist ik(stom) had ik alleen even moeten opschrijven, alleen gaten boren in de bak zou ik geen zin in hebben, vandaar dat ik dat schreef.

even een plaatje

volvo8vijftig

Bedankt, dit verduidelijkt al een hoop. Makkelijkste voor nu is dan denk ik om een M56H bak te nemen inclusief cilinder met hevel en een nieuw druklager. Aansluitleiding dan er bij nemen om van "nieuw" naar "oud" type te gaan. Dan kan ik 2 massa vliegwiel met nieuwe drukgroep en koppelingsplaat laten zitten. Heb ik het zo goed omschreven?

leons850

Citaat van: RoelNL op 14-10-2016 09:18:07
none taken.

Ze zijn even dik dat wist ik, alleen gaten boren in de bak zou ik geen zin in hebben, vandaar dat ik dat schreef.

even een plaatje

http://i66.tinypic.com/t5hidl.jpg

Hoeft ook niet, koppeling van de X70 gebruiken en alleen de hevel met mechanisch druklager, externe cilinder en het slangetje over zetten. die cilinder zou je eventueel nog bij een demontage auto kunnen pakken.
Heeft persoonlijk mijn voorkeur ook, kan die ook niet in de bak lek gaan. Kwa bediening maakt het weinig verschil.

Citaat van: volvo8vijftig op 14-10-2016 09:27:39
Bedankt, dit verduidelijkt al een hoop. Makkelijkste voor nu is dan denk ik om een M56H bak te nemen inclusief cilinder met hevel en een nieuw druklager. Aansluitleiding dan er bij nemen om van "nieuw" naar "oud" type te gaan. Dan kan ik 2 massa vliegwiel met nieuwe drukgroep en koppelingsplaat laten zitten. Heb ik het zo goed omschreven?

Dat heb je goed omschreven, of mazzel hebben en een bak vinden die ook hydraulisch druklager heeft. Zolang je koppeling en vliegwiel laat zitten komt het wel goed. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

volvo8vijftig

Bedankt voor de info. Hier kan ik wat mee. Als laatste: ik heb nog een goede bak (nog onder de auto) van een 850-10v. Dat is volgens mij een M56L. Zou ik daar het zelfde truckje mee kunnen doen? Alleen de overbrenging van de 5e versnelling is dan volgens mij anders en de koppelingsdiameter groter?

leons850

Citaat van: volvo8vijftig op 14-10-2016 09:45:15
Bedankt voor de info. Hier kan ik wat mee. Als laatste: ik heb nog een goede bak (nog onder de auto) van een 850-10v. Dat is volgens mij een M56L. Zou ik daar het zelfde truckje mee kunnen doen? Alleen de overbrenging van de 5e versnelling is dan volgens mij anders en de koppelingsdiameter groter?

Volvoboy heeft ook een 10v bak achter z'n T5 gehangen. Doet het prima.

RoelNL

leons850