Kachelaanjager en kachelweerstand mysterie

Gestart door Evilknievel, 16-10-2016 13:52:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Evilknievel

Ik heb de Volvo vorig jaar gekocht, met een defecte kachelweerstand.
Hij werkte alleen op stand 4. Stand 1 t/m 3 deed niks.
Deze toen vervangen, type met het groene blokje, en werkte weer voor drie week.
Af en toe had ik in de bochten wat geratel bij de aanjager, deze bleek later kapot te wezen.

Toen heb ik op de sloop uit een 850 een kachelaanjager met weerstand gehaald (zelfde type).
Deze natuurlijk wel eerst in de sloopauto getest, en het werkte prima.
Alles daarna in me eigen 850 overgezet.

Maar toen heeft later de kachelweerstand weer de geest geven.
Bij Broekhuis Groningen een nieuwe weerstand gehaald, paar week later weer defect.

Nu de vraag hoe zou dit komen?
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Door bij de dealer een compleet nieuwe unit te bestellen met nieuwe weerstand?

Graag jullie advies/meningen

Evilknievel

Niemand die een idee heeft wat de storing zou kunnen zijn?

Zware belasting van de ventilator, die uit een sloopauto komt, en daardoor de kachelweerstand klapt?

Geef denk ik zelf al het antwoord maar heb graag een bevestiging, en misschien dat iemand er een andere kijk op heeft.

V70geRwin

Citaat van: Evilknievel op 25-10-2016 19:45:03
Niemand die een idee heeft wat de storing zou kunnen zijn?

Zware belasting van de ventilator, die uit een sloopauto komt, en daardoor de kachelweerstand klapt?

Geef denk ik zelf al het antwoord maar heb graag een bevestiging, en misschien dat iemand er een andere kijk op heeft.

lijkt er wel op inderdaad.
je kan ook alleen de motor vervangen.
loop ook de bekabeling even na, wellicht ligt er iets open wat af en toe sluiting maakt en de weerstand kapot trekt?

hilko73

Die weerstanden gaan het meest kapot doordat er teveel vermogen gevraagd wordt inderdaad.
Dus goed testen of de kachelmotor zelf niet veel te zwaar loopt is een goede, anders kun je weerstanden blijven vervangen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Evilknievel

Hoe kan ik dit testen?
Door het systeem eruit te halen, handmatig draaien en controleren op een vorm van weerstand?

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Evilknievel

En weer verder.

De oude kachelmotor had dusdanig veel weerstand dat deze kapot draaide, met een kapotte kachelweerstand erbij.
Recent een andere aanjager erin gezet en zojuist een andere weerstand. Alles draait weer.

Maar na alles bekeken te hebben, toch de conclusie getrokken dat er het één en ander vervangen moet gaan worden.







Dat is goed gebruikt de afgelopen 467xxx km.
Weet iemand of dit vrij makkelijk te vervangen is, of zal het hele dashboard eruit moeten?

Verder kwam ik dit afgebroken hendeltje tegen



Ik zag deze al recent voorbij komen op het forum, maar kan het niet meer terugvinden.
Wie weet waar dit voor dient, en hoe hoort dit origineel te zitten.




Thom

Dat is het armpje van de recirculatie klep ;)

Onderste deel van het armpje hoort op een vierkante as van een stel motortje te zitten, maar zo te zien is het armpje daar gebroken.

volvobug

Citaat van: Evilknievel op 13-06-2017 12:17:19
.....
Weet iemand of dit vrij makkelijk te vervangen is, of zal het hele dashboard eruit moeten?
......

Wil je het beschadigde kunststof deel van het kachelhuis vervangen, dan zal het hele dashboard er uit moeten ja. Je vervangt dan best meteen je verdamper van de airco mee als die nog niet eerder vervangen is. Kachelradiateur is optioneel, die kan achteraf ook nog makkelijk.

Maar ik denk dat het minder werk en net zo effectief is om dat gat dicht/af te plakken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.