srs (sips) probleem

Gestart door basphil, 18-10-2016 20:28:03

Vorige topic - Volgende topic

basphil

Nadat mijn srs lampje was gaan branden ben ik even bij de dealer geweest voor hem te laten uitlezen.
Daar kwam uit dat de linker sips airbag niet mee doet.
Dus daarop heb ik samen met een kennis een dummy geplaatst onder de stoel om de sips te omzeilen.

Als we de V70 classic uit 1998 gaan uitlezen met  Brick-Diag krijgen we de volgende code.
Die luidt  X-X-X   unkown code we kunnen hem wel wissen.

Vervolgens contact weer aan en na de zelftest springt het srs lampje weer aan, weer uitlezen weer de code X-X-X.

Dus ik naar (nordic) toe daar laten uitlezen bij hun kwam het weer hetzelfde uit.
Sips airbag links defect  de dummy is daar ook doorgemeten die is goed dus er komt geen contact onder de stoel.

Weet iemand wat die code ( X-X-X ) zou kunnen betekenen?
Zou iemand het ook wel eens aan de hand hebben gehad en kan mij een hierbij een paar goede tips geven.
De garage melde het volgende om het geheel op te lossen.

Bedrading srs geheel doormeten ivm draadbreuken.
Of het licht aan de srs computer.
Is de srs comp. onderdeel van de ecu of is dit een aparte comp?

Alvast bedankt  

Groet Basphil. :eusa_think:

UserID6342

SRS heeft een aparte module, welke in je middenconsole zit onder de handrem.

basphil

Aha bedankt Dirk heb ik weer wat geleerd.
Ik denk alleen dat het antwoord op de dtc code X-X-X niet zal komen.
Hij zal naar de garage moeten om het een en ander te laten doormeten.

Sbv

is het een modeljaar 98 of mogelijk een modeljaar 99 ? Indien een modeljaar 99 dan zou het met Vida uitlezen wel werken.
Je hebt het namelijk over een dummy plaatsen. Bij een modeljaar 98 hoef je geen dummy te plaatsen maar werkt de zij airbag mechanisch middels een drukcontact

basphil

Citaat van: Sbv op 19-10-2016 16:21:25
is het een modeljaar 98 of mogelijk een modeljaar 99 ? Indien een modeljaar 99 dan zou het met Vida uitlezen wel werken.
Je hebt het namelijk over een dummy plaatsen. Bij een modeljaar 98 hoef je geen dummy te plaatsen maar werkt de zij airbag mechanisch middels een drukcontact 

Het is modeljaar 1999 maar dtc code X-X-X blijft een grote vraag.
Hij is wel te wissen maar komt meteen weer terug.

UserID6342

X-X-X is een 'unknown error', niemand kan je dus vertellen wat dit nu precies is.  of dit nu met Vida, Volfcr, Brickdiag of VCT2000 word uitgelezen....  Betekend dus gewoon in simpel Nederlands, zelf zoeken en meten...

basphil

Dat is duidelijk nu Dirk op naar de garage dan maar.

Evengoed bedankt

Sbv

Je krijgt de fout met Brickdiag maar met Brickdiag kan je een modeljaar 99 niet uitlezen naar mijn idee en dan is de foutcodes wel verklaarbaar

basphil

1999 is dus echt het overgangs jaar kwa ecu,s en daarna kwam de 2.4 met elektronische gasklephuis?
Als ik het goed begrepen heb tenminste.
Maar evengoed is dus alleen op te lossen door alles door te meten.
Aangezien de garage ook geen contact met de dummy kreeg.

cornelis-b

Het rare is dat de airbag X-X-X als code geeft maar dat de ABS weer wel is uit te lezen.
Bas we moeten anders eens de bedrading door gaan meten, ik vind het wel een heel raar iets zo van het ene op het andere moment deze storing.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Hengeveld

Klinkt als draadbreuk onder de stoel. Ik zou dummy weghalen en normaal aansluiten en dan gaan zoeken. VIDA geeft ook aan wanneer en hoe vaak de storing aanwezig is. Misschien kan iemand uit de buurt je helpen met VIDA, zodat je niet naar de dealer hoeft.

basphil

Iedergeval allemaal bedankt voor de input, ik zal als de oorzaak gevonden is laten weten wat het is (meten is weten)

basphil

En het is opgelost! :eusa_dance:

Het beruchte  groene stekkertje onder de stoel was kapot.
Nu doorgesoldeerd  en de srs fout was verdwenen.
Ondanks dat er veel over geschreven wordt ging ik daar niet van uit.
De v70 is uitgelezen bij de dealer en die wees gelijk naar de sips airbag.
Niet naar de stekker verbinding.

Toen weer zelf geprobeerd met hulp van een mede forummer.
Dummy erin en weer uitlezen daar kwam uit dat de verbinding er niet was naar de sips.( bij garage)

Zou draadbreuk  kunnen zijn of srs module?
Onlangs is het verholpen en het was gelukkig een niet te erge reparatie.
Rijdt toch beter zonder dat rode lampje.

Hengeveld

Mooi dat het opgelost is. Uitlezen zal nooit wijzen naar een stekkerverbinding, maar algemeen aangeven dat er geen verbinding is met een module. Dat impliceert dat het ook een draadbreuk of stekkerverbinding kan zijn dat de oorzaak van de storing is. Bij SRS is zelden de module kapot, maar meestal de draden of stekkers.