Uitval ABS en Tractiecontrole V70

Gestart door Mesman, 20-04-2005 12:43:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mesman

Sinds enige tijd vallen regelmatig de ABS en Tractiecontrole van mijn V70 2.5T uit '98 tegelijkertijd uit, voorafgegaan door een soort van geratel onder het rempedaal. Wanneer ik toevallig op dat moment de rem intrap voel ik de tegendruk in het pedaal afnemen. Het gevolg is dat de lampjes van de ABS en Tractiecontrole gaan branden en beide systemen ook daadwerkelijk niet meer werken.
Mijn plaatselijke garage had geen idee wat er aan de hand was en reed ermee naar de Volvogarage. Daar viel hen op dat de ABS rechtsvoor vuil was (ik heb werkelijk waar geen idee wat dat inhoudt) en dat hebben ze schoongemaakt. Verder konden zij niks vinden, maar het probleem doet zich steeds vaker voor. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en hoe het probleem verholpen kan worden?

thuur

Ze hebben denk ik een ABS sensor (/stekker) schoongemaakt. Die zou je wel kunnen controleren, ik heb ook een stekkertje half eraf gereden een tijdje terug. Misschien is ie weer losgegaan of is de kabel aan het doorscheuren oid. Als je je wiel eraf haalt zie je de sensor en stekker vanzelf zitten als je goed kijkt (kabeltje volgen).

Maar het belangrijkst lijkt me dat je de storingscode uit laat lezen. Dan gaan we daarmee wel kijken waardoor deze fouten veroorzaakt worden..


Gr 8)

mehn

Citaat van: Mesman op 20-04-2005 12:43:51
Sinds enige tijd vallen regelmatig de ABS en Tractiecontrole van mijn V70 2.5T uit '98 tegelijkertijd uit, voorafgegaan door een soort van geratel onder het rempedaal.

Hmm, Mesman, V70 2.5T  ::)
Volgens mij ga jij volgende week LPI in mijn T5 bouwen  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ger!

Ik heb iets soortgelijks een maandje terug gekregen. Na het starten van de auto eventjes niets maar kort daarna gelijk de lampjes van zowel ABS als TRACS gaan branden. Ik heb hem in H.H. Waard laten uitlezen en daar gaf de ECU een defecte ABS pomp aan. De mannen daar konden een sloopunit regelen voor €450,00. Ik dacht, ik kijk wel even verder.

Al surfend op internet kwam ik voorbij Volvo ABS Repair. Het schijnt met grote regelmaat voor te komen dat zo rond de 200.000 km de elektronische regelunit van de ABS kapot gaat. Hij zit eigenlijk te dicht bij de te hete delen van de motor. Gevolg: scheuren van printplaat. Dit gaf bij mij dus waarschijnlijk de melding van een defecte ABS pomp. Doordat de elektronica kapot is communiceert het geheel niet meer goed met elkaar. Al met al kwam het geintje daar op zo rond de €200,00. Iets goedkoper, ik dacht dat gaan we eerst maar proberen. Dus, gisteren de unit gedemonteerd, vanmiddag naar Den Haag gereden en daarna gemonteerd. En wat dacht je?

Na vijftig meter rijden had de ABS ECU zichzelf gereset, en waren de lampjes uit. De afgelopen maand heb ik ze alleen maar aan gezien dus ik heb hele goede hoop dat dit het was.

Kijk hier maar eens: www.volvoabsrepair.com


Groet,
Ger!
850 R '96 aut

Ger!


Ger!


thuur

Jongens toch... Hardnekkige ABS(/TRACS) storingen verhelp je toch zelf met een soldeerbout?

Kost je een half uurtje aan tijd en een paar cent aan tin ;)


Let wel: de storing moet een bekende zijn:
-ABS pomp kaduuk
-sensorsignaal rechtsachter onregelmatig of afwezig

Dus eerst een diagnose stellen (fouten uitlezen, controleren en resetten). Pas als de dealer zou zeggen 'computer vervangen' de soldeerbout opstoken ;)


Gr 8)

Ger!

Ludo,

tijdens de sleuteldag heeft een monteur de stekker losgehaald om te kijken of daar het probleem in zat. Bij weg naar huis rijden bleek dat de stekker niet goed zat (had geen snelheidsaanwijzing) en moest ik weer terug. Nogmaals eraf en nu goed vast, hierna wel snelheidsaanwijzing maar nog steeds alarm. En vandaag na monteren gingen toch echt de alarmlampjes uit. Ook ABS werkt weer. Nog nooit rokende remmen gezien maar vandaag wel.

Overigens vertelde die meneer van ABS repair dat de ABS ECU zichzelf reset, en dat bleek dus ook zo te zijn.

Ger!

Ger!

Thuur,

ik ben niet zo handig in dat kleine prieggelwerk. Ik ben allang blij dat het euvel nu verholpen is.

Ger!

LekkeRRRR

Hoe zeker ben je daarvan Ludo?
Ik heb ook ooit zoiets ervaren en toen ik bij Hooftman was om 't zooitje te laten resetten kon Jack uitlezen met zijn leesapparaat dat er nog 1 controleloupe gemaakt zou moeten worden (van de vijf als ik me goed herinner) waarna het [adaptieve] programma het foutenregister zou resetten. (Zie ook de eerste entry in mijn weblog). Het is dus in ieder geval geen op zichzelf staand verhaal...

;)/jan

@®-

Bij mijn weten is het zo dat wanneer er een foutcode optreedt deze blijft hangen een bepaalde tijd (x aantal malen starten) wanneer het probleem weg is dat de computer dus zichzelf reset na die x aantal malen starten. Dit om te voorkomen dat je verkeerde foutcodes krijgt die opgelost zijn of zichzelf opgelost hebben.

mehn

Citaat van: mehn op 20-04-2005 14:06:12
Citaat van: Mesman op 20-04-2005 12:43:51
Sinds enige tijd vallen regelmatig de ABS en Tractiecontrole van mijn V70 2.5T uit '98 tegelijkertijd uit, voorafgegaan door een soort van geratel onder het rempedaal.
Hmm, Mesman, V70 2.5T  ::)
Volgens mij ga jij volgende week LPI in mijn T5 bouwen  ;D

Check, dat was 'm  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

#12
Citaat van: Ludo op 28-04-2005 22:52:37
Citaat van: mehn op 28-04-2005 22:37:10Check, dat was 'm  ;D
zijn probleem is inmiddels opgelost?.

Geen idee  :-[
Ik zal het maandag vragen. Ik moet nog ff terug  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jans Duiven

Ik heb mijn abs controller opgestuurd naar absrepair en ben zeer tevreden over de reparatie en het contact met Marcel.

Ik kan het iedereen aanraden en de handige soldeerboutboys moeten het zelf weten, maar ik ga niet zelf lopen klootviolen aan die controller.

Overgens blijken er wel ongeveer 24 contacten zeer matig gesoldeerd te zijn.
Marcel repareert die allemaal en uiteindelijk heb je een betere controller dan een nieuwe, die vol zit met slechte verbindingen.

Hitte van het blok en trillingen dragen er zorg voor dat je controller het op gaat geven na 200.000 km.

Groet,

Hans

elianmars

En da's toch mooi zo'n 200 euro weggegooid.....  :-* :-*