Kun je het onderste blokhelft verwijderen??

Gestart door Miyel, 28-10-2016 23:04:54

Vorige topic - Volgende topic

Miyel

Ik rijdt sinds enkele weken met mijn compleet nieuw opgebouwde motorblok rond, en nu heb ik een lekkage gevonden. Hij lekt aan de voorkant van het blok, voor zover ik kan zien door de vloeibare pakking op de naad van cilinderblok. Dit is dus de naad tussen de delen waarmee je de krukas opsluit! Hierachter zit een heel breed pakkingvlak met hierachter het oliekanaal vanaf de oliepomp.. Erg vreemd dat het hier weg komt, zeker gezien de zorg die ik eraan besteedt heb..

Goed, het moet wel opgelost worden.. Nu ben ik van plan de carterpan én dit onderste blokdeel te gaan verwijderen zónder het blok uit de auto te tillen.. Ook de versnellingsbak wil ik laten zitten..
Is dit technisch mogelijk, of weet iemand een reden waarom dit niet zal gaan?

Als aanvullende info wat beelden van de (rare) lekkage;

En de andere kant van het blok, zoals de pakking er uit hoort te zien;
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

stefanhuijser

Is het niet de rubber bus tussen je carterventilatie pot en je blok die lekt?

Groet Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Miyel

Nee.. Dat was ook mijn hoop, maar daar vlak onder is het kurkdroog.

UserID6342

Helaas voor je, maar je zult het blok eruit moeten pakken, ga je anders echt niet redden. Om de hele eenvoudige reden dat je met je vliegwiel vastloopt en niet genoeg ruimte hebt om naar rechts te gaan met de krukas om 'm uit de price as van de bak te trekken.

Niet om flauw te doen ofzo, maar ik zie ook geen originele Volvo kit gemonteerd maar een of andere andere siliconenpakking.  Zou dit zelf ook nooit doen en altijd met die rode Volvo pakking werken want die dicht echt perfect af (mits goed gebruikt)

Johann

Het is wel mogelijk. Volvo heeft het zelf ook gedaan bij een hele batterij diesels waarbij door een foutje in de fabricage ook lekkage in de split zat. Of het verstandig is is een andere discussie. (Ben er zelf geen fan van..  ;) ) Daarbij ging het op P2's met een groter subframe = iets meer ruimte.

Je zou bij een dealer kunnen vragen hoe deze procedure precies doorlopen moet worden.

Zoals Dirk aangeeft Loctite 518 of de roze meuk van Volvo gebruiken. Kun je gewoon in een tube bij de dealer bestellen.
Dit goedje gaat alleen uitharden zodra de raakvlakken luchtdicht zijn afgesloten en alles wat er buiten komt blijft vloeibaar en kan ook niet in de kanalen uitharden.

Piere

Citaat van: -D©©©L- op 29-10-2016 06:32:29
Citaat van: Miyel op 28-10-2016 23:04:54

...
Goed, het moet wel opgelost worden.. Nu ben ik van plan de carterpan én dit onderste blokdeel te gaan verwijderen zónder het blok uit de auto te tillen.. Ook de versnellingsbak wil ik laten zitten..
Is dit technisch mogelijk, of weet iemand een reden waarom dit niet zal gaan?
...

Ik weet dat forumlid "Pierre" dit al eens met een 10V gedaan heeft op een avond, toen wat het voor lagerschalen met een verkeerde passing en daardoor een te lage oliedruk.
Je moet wel goed weten wat je aan het doen bent, en wat serieuze sleutelervaring is ook wel een must. Het is zeker niet "even".
Wat is zit er nu tussen ? Vlakafdichter of vloeibare pakking ?

Klopt!
Het is mogelijk, maar je moet inderdaad weten wat je doet en elke stap goed plannen.
Ik had de krukas aan distributiekant omhoog gehouden met een spanriem terwijl ik het onderblok losmaakte en toen het eraf was heb ik assteuntjes onder de krukas gezet. Je wil namelijk niet dat die teveel zakt want dan is je keerring aan de bakkant kapot.

Hetgeen wat Dirk zegt over je vliegwiel is dus helemaal geen probleem aangezien je dat laat zitten. Wat ik natuurlijk niet garandeer, is dat je keerring aan bakkant het overleeft en achterna perfect afdicht. Als je een nieuwe gemonteerd hebt toen je heel de boel hebt vernieuwd, zou die nog flexibel genoeg moeten zijn om dat aan te kunnen.

Bij mij is alles toen vrij vlot verlopen op een paar oliedruppels in m'n ogen na, maar alles was dicht en heeft niet zitten lekken tijdens de laatste kleine 100 000km :)

Succes!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

UserID6342

OK, I stand corrected ;D. Het schijnt dus wel te kunnen....  Maar idd of het verstandig is, is een tweede dan. En als ik Pierre goed begrijp nu, heeft hij het vliegwiel en krukaskeerring (bakzijde) gewoon laten zitten en er mee uitgekanteld ?

Piere

Citaat van: Dirk342 op 29-10-2016 08:39:33
OK, I stand corrected ;D. Het schijnt dus wel te kunnen....  Maar idd of het verstandig is, is een tweede dan. En als ik Pierre goed begrijp nu, heeft hij het vliegwiel en krukaskeerring (bakzijde) gewoon laten zitten en er mee uitgekanteld ?

Ik heb de krukas laten zitten waar ze zat en de lagerschalen er met een schroevendraaiertje uit kunnen duwen :)
Pakking wegschuren lukt wel met de krukas erin, je moet gewoon zorgen dat alles netjes gemaakt wordt achteraf.

Hoe zeggen jullie dat weer in Nederland? Soms ben je te bang? :P
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Boom89

Miyel,

Er bestaat een mogelijkheid om het dicht te smeren. Vanuit Volvo is er een goedje die ze bij de 5 Cilinder diesel hebben gebruikt om de 2 delen van het onderblok af te dichten.
Deze motoren gingen lekken omdat de motorsteun (de voorste) ging uitzetten als de motoren warm werden waardoor het onderblok naar beneden werd gedrukt. Ik heb gezien dat dit diverse malen werd toegepast en ze zijn toen niet meer terug gezien voor lekkage.

Je zou het is na kunnen vragen bij de dealer.

Of je haalt de boel weer uit elkaar  ;D

Het is even wat je wil. Je kan het proberen en anders daarna alsnog open maken.

Miyel

Bedankt voor de antwoorden allen! Ik heb zojuist eens een flink stuk met de hond gelopen om het te laten bezinken (en vannacht de hele nacht over de procedure gedroomd  :eusa_doh:).

Citaat van: Dirk342 op 29-10-2016 00:28:03
Niet om flauw te doen ofzo, maar ik zie ook geen originele Volvo kit gemonteerd maar een of andere andere siliconenpakking.  Zou dit zelf ook nooit doen en altijd met die rode Volvo pakking werken want die dicht echt perfect af (mits goed gebruikt)

Nee Dirk, dat is niet flauw.. Je hebt gelijk.. Ik kon mezelf er niet toe zetten om de originele Volvo tube te kopen voor €40,-  terwijl ES de Victor Reinz versie verkoopt voor 14,-. De rest zit ook wel dicht dus echt erop fitten kan ik niet, maar waarschijnlijk is het inderdaad een verkeerde besparing geweest..

Citaat van: Piere op 29-10-2016 08:33:54
Klopt!
Het is mogelijk, maar je moet inderdaad weten wat je doet en elke stap goed plannen.
Ik had de krukas aan distributiekant omhoog gehouden met een spanriem terwijl ik het onderblok losmaakte en toen het eraf was heb ik assteuntjes onder de krukas gezet. Je wil namelijk niet dat die teveel zakt want dan is je keerring aan de bakkant kapot.

Hetgeen wat Dirk zegt over je vliegwiel is dus helemaal geen probleem aangezien je dat laat zitten. Wat ik natuurlijk niet garandeer, is dat je keerring aan bakkant het overleeft en achterna perfect afdicht. Als je een nieuwe gemonteerd hebt toen je heel de boel hebt vernieuwd, zou die nog flexibel genoeg moeten zijn om dat aan te kunnen.

Bij mij is alles toen vrij vlot verlopen op een paar oliedruppels in m'n ogen na, maar alles was dicht en heeft niet zitten lekken tijdens de laatste kleine 100 000km :)

Succes!

Thanks, goeie tips! En dit was mijn idee inderdaad ook om het zo te doen. De versnellingsbak heeft in de te verwijderen delen geen pasbussen zitten dus het tussenstuk moet recht naar beneden kunnen terwijl de krukas blijft hangen in de koppeling/versnellingsbak en anderzijds ondersteund (op het subframe denk ik). Alle keerringen zijn nog maar 400Km oud, dus had al de hoop deze niet aan te hoeven raken.

Piere, Heb jij de bovenkant van het blok nog in een motorsteun gehangen? Ik zit e.e.a. te bekijken, maar alle 3 de motorstuenen zullen er wel af moeten?

Citaat van: Boom89 op 29-10-2016 09:17:12
Miyel,

Er bestaat een mogelijkheid om het dicht te smeren. Vanuit Volvo is er een goedje die ze bij de 5 Cilinder diesel hebben gebruikt om de 2 delen van het onderblok af te dichten.
Deze motoren gingen lekken omdat de motorsteun (de voorste) ging uitzetten als de motoren warm werden waardoor het onderblok naar beneden werd gedrukt. Ik heb gezien dat dit diverse malen werd toegepast en ze zijn toen niet meer terug gezien voor lekkage.

Je zou het is na kunnen vragen bij de dealer.
Ok, nu ben ik alleen niet zo'n fan van smeerseltjes op mijn mooie blok, maar ik moet toch een dure groene tube zøtte bestellen bij de dealer dus kan dit wel even navragen!
Ik kan er deze week toch nog niet aan beginnen, heb de auto nu even nodig.

Conclusie; ik ga het wel zo doen, althans, proberen.. Ik ben nu eenmaal een "eigenwiezen droadneagel"  ;D
Gaat het niet lukken, moet het blok er toch maar uit. Heb ik het in ieder geval geprobeerd..

Boom89

Citaat van: Piere op 29-10-2016 08:33:54
Klopt!

Zoals hierboven beschreven was optie 2 voordat de Volvo kwam met het ''dichtsmeren''. (optie 1 motor uitbouwen :eusa_wall:)

Ik snap heel goed dat je geen smeersels op je nieuwe blok wil kwakken :D MAAR het spul dat gebruikt wordt om de lekkage te stoppen is doorzichtig en kan dus niet waargenomen worden.

Jaja ik hoor mensen al denken hoe kan je dan weten wat je hebt gesmeerd! (aftekenen en het spul min 7x gebruiken met tussen poses van 1 min droogtijd).

Is wellicht te proberen schilt een dagje sleutelen ;D

Miyel

Citaat van: Boom89 op 29-10-2016 11:48:36
Is wellicht te proberen schilt een dagje sleutelen ;D

op die plek er bij komen is ook al een dagje sleutelen hoor! Alle hulpaggregaten er uit bouwen, daarachter moet je zijn namelijk..
De lekkage is maar miniem maar komt wel vanuit een oliedrukkanaal, werkt dat spul daar ook tegen?

Nordschleife850R

Citaat van: stefanhuijser op 28-10-2016 23:10:02
Is het niet de rubber bus tussen je carterventilatie pot en je blok die lekt?

Zelf had ik hier nog even aandacht aan besteed! Heb ook ooit eens olie lekkage gehad en dacht toen ook dat het tussen de delen weg kwam. Zag geen spoor van olie, maar toch was het o-ringetje van de turbo olie retour niet goed!

mvg Emiel

Miyel

Nou, ik ben begonnen met het loshalen vanaf de onderkant. Zojuist de carterpan los gemaakt.

Citaat van: Miyel op 29-10-2016 11:14:58
Citaat van: Dirk342 op 29-10-2016 00:28:03

Nee Dirk, dat is niet flauw.. Je hebt gelijk.. Ik kon mezelf er niet toe zetten om de originele Volvo tube te kopen voor €40,-  terwijl ES de Victor Reinz versie verkoopt voor 14,-. De rest zit ook wel dicht dus echt erop fitten kan ik niet, maar waarschijnlijk is het inderdaad een verkeerde besparing geweest..

En bovenstaande blijkt. De vloeibare pakking zit natuurlijk ook op het carterpan vlak, en werkt normaal als een lijm en de carterpan moet dan met gereedschap losgemaakt worden. Nu draaide ik de laatste bout los en daarmee viel de carterpan ook meteen los van het blok. De blauwe vloeibare pakking is alleen aan de buitenste rand nog wat van terug te vinden en daar niet uitgehard.
Daar waar het wel uitgehard hoort te zijn is er niets van terug te vinden!

Dus, wees gewaarschuwd.. alle opmerkingen om Originele pakking te gebruiken is geen onzin!

En weer door...

peteRRR

Zit de rest van de vloeibare-pakking dan niet op het onderblok,..of is dat verdwenen?

Groet

Edit:zat het even terug te lezen,..pakking moet dan grotendeels opgelost zijn vanwege verkeerde uitharding.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla