DIY downpipe en lambda sonde locatie

Gestart door lucass, 05-11-2016 19:42:18

Vorige topic - Volgende topic

lucass

Ik zit eraan te denken om zelf een uitlaat (en downpipe) te gaan maken, gewoon omdat me dat een leuk project lijkt.

Ooit heeft een monteur van Volvo Rutten mij eens verteld dat bij bepaalde auto's de lambda sonde een bepaalde afstand van de cilinders is geplaatst, zodat de computer weet van welke cilinder het voorbijkomende uitlaatpufje is.

Kan motronic 4.3 per individuele cilinder het mengsel lezen? Met andere woorden: Wil ik zelf een downpipe maken, moet de lambda sonde dan exact op dezelfde afstand van de cilinders zitten als bij de originele DP?

Piet

Nee, dat kan een M4.3 / M4.4 zeer zeker niet.
De sonde hoeft dan ook niet exact op dezelfde plaats te zitten, zolang hij wel voor de katalysator blijft en niet al te dicht bij de turbo zit.

classicT5

Niet te dichtbij ivm temperatuur. Omgeveerdezelfde afstand is ok, komt niet nauwkeurig.

Verhaal van die monteur is m.i leuk verzonnen, maar klopt niet, technisch niet haalbaar.

razorx

Wel een leuk project. Wil je ons op de hoogte houden?

BBS

Citaat van: lucass op 05-11-2016 19:42:18

Ooit heeft een monteur van Volvo Rutten mij eens verteld dat bij bepaalde auto's de lambda sonde een bepaalde afstand van de cilinders is geplaatst, zodat de computer weet van welke cilinder het voorbijkomende uitlaatpufje is.

;D ;D
Volvoloos....

lucass

Hehe achja...
Maarre, das goed nieuws van die lambda sonde! Ik hoopte al op de gegeven antwoorden! Ik zal jullie op de hoogte houden van dit project.

Voor mensen die ook deze ambities hebben, wat leesvoer:
http://www.ls2.com/forums/showthread.php/485713-Homemade-3-quot-turbo-back-exhaust-for-my-Volvo

MrCain

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

MrCain

Moet zeggen dat ie nu na ruim 80.000km wel wat minder glimt  ;D
Het rvs gaat na een paar keer goed warm worden ook gewoon roesten :P niet dat ie al verrot is oid maar ziet al bruin zeg maar. Maar werkt gewoon naar behoren!

En het was/is gewoon erug leuk om het zelf te maken! Ik zeg: go for it!! 

lucass

80.000km is helemaal niet verkeerd voor een zelfbaksel van 400 euro! Enne, chrome won't get you home! Hij hoeft ook niet te glimmen, anders koop je maar een VAG auto want dan kun je mooi naar poetsmeetings! :P

Ik ga het alleen niet van rvs maken maar gewoon van staal denk ik. Volgens mij werkt dat prima voor acceptabele termijn. Het wordt immers een probeersel.

UserID6342

Dat een RVS pijp bruin verkleurt is geheel normaal te noemen hoor, maar hij mag echt niet roesten als de gebruikte RVS pijp van een goede kwaliteit is. Althans die van mij roest echt niet !

Je ziet dat ook wel gebeuren bij bijvoorbeeld JT uitlaten, na 3 a 4 jaar compleet doorgerot :(

MrCain

Roesten is een groot woord => meer lichte oxidatie en verkleuring van het metaal ;)

KIM

Citaat van: classicT5 op 05-11-2016 19:47:34
Niet te dichtbij ivm temperatuur. Omgeveerdezelfde afstand is ok, komt niet nauwkeurig.

Verhaal van die monteur is m.i leuk verzonnen, maar klopt niet, technisch niet haalbaar.

Citaat van: BBS op 05-11-2016 19:56:15
Citaat van: lucass op 05-11-2016 19:42:18

http://campusblog.nl/wp-content/uploads/2015/12/broodje-aap.jpg

;D ;D

Tsja en toch gebeurt het bij moderne motoren wel. De breedband sonde wordt zo dicht mogelijk bij de kop geplaatst om cilinder selectief te kunnen regelen. Soms zit de sensor al voor de turbo.
De snelheid van de sensor is ook een reden om bij zo'n moderne motor voor een breedband sonde te kiezen.

De betreffende monteur heeft zich alleen vergist in het moment waarop dit systeem zijn intrede deed.

lucass

Kan dus wel....alleen hebben onze 850's die functie niet.