Zijn kleppendeksels 20V en 2,3t blokken tot 1998 hetzelfde?

Gestart door ron paul, 13-11-2016 22:59:13

Vorige topic - Volgende topic

ron paul

Zijn de kleppendeksels van twintigkleppers en van de 2,3 turbo-blokken allemaal hetzelfde tot bouwjaar 1998?

V70R^2

clk-p

Mocht je nog een nieuw setje nodig hebben heb ik die eventueel nog liggen.

Johann

Citaat van: ron paul op 13-11-2016 22:59:13
Zijn de kleppendeksels van twintigkleppers en van de 2,3 turbo-blokken allemaal hetzelfde tot bouwjaar 1998?

In principe uitwisselbaar maar controleer wel de uitlijning daar de lagering van de nokkenassen een lijnboring is.
Deksel hoort dus eigenlijk bij de desbetreffende kop.

ron paul

Ja dat is dus het probleem: op de een of andere manier past het huidige kleppendeksel niet meer op de gereviseerde kop.
Opnieuw lijnboren kan niet vanwege de te kleine marges/afmetingen of zoiets van het kleppendeksel of de kop.

Nou las ik een oude reactie van Dirk342 waarin hij zei dat het verkeerd monteren voor een krom kleppendeksel kan zorgen?
Het lijkt me sterk, hoe gevoelig is zo'n kleppendeksel?
Maar is een kleppendeksel alleen als krom te herkennen door het niet willen ronddraaien van de nokkenassen?

volvobug

Kop is toch hopelijk niet aan de bovenkant gevlakt?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stefanhuijser

Kun je eens omschrijven wat je bedoelt met "niet passen"?
Je kunt het kleppendeksel namelijk niet "pas" op de kop leggen op het moment van monteren.
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

UserID6342

Citaat van: ron paul op 15-11-2016 21:29:06
Ja dat is dus het probleem: op de een of andere manier past het huidige kleppendeksel niet meer op de gereviseerde kop.
Opnieuw lijnboren kan niet vanwege de te kleine marges/afmetingen of zoiets van het kleppendeksel of de kop.

Nou las ik een oude reactie van Dirk342 waarin hij zei dat het verkeerd monteren voor een krom kleppendeksel kan zorgen?
Het lijkt me sterk, hoe gevoelig is zo'n kleppendeksel?
Maar is een kleppendeksel alleen als krom te herkennen door het niet willen ronddraaien van de nokkenassen?
Als je het kleppendeksel niet op de juiste manier monteert samen met de nokkenassen, is de kans heel groot dat je het kleppendeksel krom trekt of zelfs breekt bij het aandraaien van de bouten... Probeer het maar eens !

rappendaf

ron paul
Een goeie raad als dirk advies geeft neem dat dan aan want die man heeft heel veel ervaring met onze blokken  ga je toch je eigen ding doen dan zal je op de blaren zitten .Ik ben destijds ook wakker geschud ;D door dirk waar ik hem 28000 km later nog dankbaar voor ben .Had ik toen mijn ding gedaan was het blok nu om zeep volgens mij .M.V.G
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

ron paul

Ok het is wat snel en lomp geformuleerd door mij en ik ga er zelf niet aanzitten, maar wat ik bedoelde is:
Hoe groot is de kans dat bij juist monteren door een geoefend monteur er eens een kleppendeksel langskomt dat toch kromtrekt bij montage?
Daarom ook de vraag: is een kleppendeksel alleen als krom te herkennen door het niet willen ronddraaien van de nokkenassen?
Misschien zat er al een "slag" in het kleppendeksel? Ik weet er niet veel van, maar informatie is natuurlijk welkom.

Ik ga ervan uit dat bij een revisie een kleppendeksel alleen wordt schoongemaakt en schoongestraald, dus geen extra spanning erop ofzo.

Nee de kop is niet aan de bovenkant gevlakt.

UserID6342

Gebeurt vaker als je denkt.... Kleppendeksel dient samen gemonteerd te worden met de nokkenassen in het kleppendeksel hangend (is speciaal gereedschap voor), dus niet eerst de nokkenassen in de kop leggen en dan proberen het klepdeksel erop te leggen en aan te draaien want dat gaat hem echt niet worden. Beide nokkenassen beschermen het klepdeksel als het ware tegen krom trekken.

Als je de nokkenassen op de juiste manier inspant in het deksel en vervolgens het hele spulletje op de kop legt, dan kun je (weer met speciaal gereedschap maar is ook goed zelf te maken) met twee persjes het kleppendeksel naar de kop toe brengen, zodat de boutjes passen. Je zult door deze persjes de stoters gaan indrukken en de klepveren idem.  Daarom is het ook belangrijk dat de nokkenassen juist worden gemonteerd, anders heb je de kleppen meteen al tegen de zuiger aan zitten en druk je alles krom.

Boutjes kleppendeksel niet vaster trekken als 18 NM.

855r

Er is speciaal gereedschap voor om de kleppendeksel te monteren/demonteren.

Ik heb deze zelf gemaakt van twee oude bougies.
Het porseleingedeelte eraf slaan
Op elke bougie een stuk draadeind aan lassen.
Gat in strip boren en met twee stukken strip en een paar moeren kun je het kleppendeksel prima monteren.