Altijd wel wat te doen.. T-5R 855 Black

Gestart door Benny850, 24-11-2016 10:48:42

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Citaat van: Benny850 op 08-12-2016 20:49:27
Vandaag als traktatie na de carterventilatie, gelijk de olie lekker ververst inclusief nieuw filter plus aluminium ringetje zoals het hoort. Is een Bosch, neem aan dat deze ook goed zijn voor onze auto's?

Heb er nu Valvoline synpower 5w40 in gedaan. Op 10w40 vond ik de klepstoters nog vrij lang hoorbaar (ongeveer 8 minuten). De oude olie was Valvoline maxlife 10w40 en dat heeft er 7000 km ingezeten. Waarvan 2 liter bij moeten vullen. Dus 1 liter op 3500 lijkt me redelijk. Misschien dat hij op 5w40 iets sneller de klepstoters kan vullen wanneer koud. Ik ga het gewoon lekker uitproberen.

Ik heb na wat topics hier doorlezen ook een half litertje ATF toegevoegd en de motor een half uurtje stationair laten draaien.
Dus nu eens afwachten of de klepstoters sneller stil zijn. Als het blok warm is tikt er niks.

Verder de wielen van voor naar achter gewisseld. Voorbanden slijten wat harder met een T-5 maar dat geeft niet, kan ik me weer orienteren op mijn volgende set banden!

Verder zit ik sinds een paar weken met een lambda lampje dat niet uit wil gaan. Heb de minpool van de accu gisteren heel de dag los gehad maar heeft zich niet gereset. Dus misschien toch ergens een probleem? Vacuumslangetjes zijn allemaal nieuw, en de lambda sonde vind ik er ook vrij fris uitzien. Zit een bijna nieuwe Ferrita op met racekat. De auto kwam pas wel door de apk (4 gassen meting dus goed). Een dag na de apk ging ineens het lampje aan...

Lekker bezig!
Welke foutcode krijg je er uit?

Benny850

Heb ik nog niet naar gekeken. Maar volgens mij kan ik hem via dat kastje naast het ruitensproeier vloeistoftankje uitlezen toch? Heb dat nog niet eerder gedaan. Weer iets om uit te puzzelen.

RoelNL

wat voor racekat?

100 cells of 200 cells?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

vincen tdi

Obd1 kun je ook resetten onder de motorkap

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Benny850

Ik dacht een 100 cells maar dan zou ik even op de factuur moeten kijken. Bij aanschaf van de auto zat hij er al onder.

Heb geprobeerd te resetten, maar dat kabeltje met dat pinnetje is afgebroken. Zal het dus moeten repareren.
Er zijn denk ik ook geen andere manier om te resetten of wel?

Het verbruik van de auto is wel gewoon normaal. Ongeveer 12 liter op 100.

leons850

Die racekat zal bij OBD 1 nix doen.
Deze hebben nog geen 2e lambda sonde dus merkt de auto niets van.

Word ergens anders in zoeken helaas.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Benny850

Ik heb de auto nu uitgelezen en krijg code 435 en 121 als ik socket A2 uitlees. Heb die wel geprobeerd te resetten maar het lambda lampje blijft branden.

Benny850

Verder lees ik bij A6 314 uit en bij A7 122.

Als ik op internet lees zou er problemen kunnen zijn met een o2 sensor, luchtmassameter, nokkenassensor en temperatuursensor.

Misschien zit er een verband in en is het maar 1 sensor of toch ergens een vacuum lek..

Benny850

Het lampje brand nog steeds. Ik heb vandaag wel de tie-wrap mod op de MAF toegepast, even kijken of dat iets gaat opleveren. Misschien reset ik ook niet goed?

Eerst alle codes uit lezen tot ze herhalen en dan 8 sec. het knopje inhouden. Lampje gaat eventjes branden en dan nog eens zo'n 8 seconde erop drukken? Lampje blijft elke keer gelijk branden als ik hem start.

Afgelopen week heb ik de RPM Defloater van Maarten gemonteerd en wat geeft dat een verschil! Na een eenvoudige installatie een stukje rijden, en het is echt een andere auto geworden..
Ik heb hem lekker sportief afgesteld en zo kun je heerlijk schakelen. Wat ik zelf een enorme verbetering vind is dat je nu snel kan schakelen op lage toeren. Eerst bleef het gas lang hangen op bijvoorbeeld 2500rpm van de 2e naar 3e gang. Ben er blij mee.

Wat er voor binnenkort op het lijstje staat is het volgende;

Bovenste motorsteunrubber vervangen door een IPD bus.
Distributieriem vervangen met een Gates kit incl. waterpomp met stalen schoepen.
Nieuwe hydraulische spanner van Aisin.
Nieuwe multiriem en multiriem spanner.
Als het mooi weer is de DAP900 eens tevoorschijn halen voor een goede polijstbeurt.

En gewoon lekker blijven rijden heb er net 300.000 op geklokt dus kan nog 'effe' mee.

Benny850

Weer even een update mensen.

Ben net nog bezig geweest met de ecu te resetten. Het is me nu gelukt om de foutcodes te verwijderen. Eerst deed ik het verkeerd als het lampje begint te branden moet je dus mee drukken op dat knopje. (Nu hoorde ik ook een soort reset geluidje vanuit de ECU) Heb alle storingen gewist, een blokje om gedaan en het Lambda lampje is uit gebleven.

Gisteren heb ik de IPD motorsteun gemonteerd en wat geeft dat een nog mooiere roffel in het interieur!

Wil binnenkort ook de koelslangen gaan vervangen. Zoiezo de onderste en bovenste van de radiateur en de expansievat slangen. De kleinere koelslangetjes van de turbo zijn destijds al gedaan.

Is het ook raadzaam om de kachelslangen te doen? En zijn deze goed te bereiken?

Zal binnenkort eens wat meer foto's maken.

Benny850

Vulk

Klinkt lekker ja! Geen dreun rond de 3000rpm?

Benny850

Dankje. Er zit inderdaad wel een dreun in rond de 3000 maar ik kan me er niet aan storen.
Sinds ik nu een IPD motorsteun bus en een rpm defloater heb is de beleving helemaal top. Als ik met de auto rij wil ik gewoon beleving horen en voelen😀

Benny850

Update met een nieuw lijstje om het overzichtelijker te maken en eventueel aan te vullen.

Vervangen:
Bougies origineel Volvo
Bougiekabels
Verdeelkap
Inlaatslangen do88
Motorsteun boven IPD
Carterventilatie
Open luchtfilter
Olievuldop
Geflusht met ATF olie (klepstoters)
Olie met filter Valvoline synpower 5W40
Rpm defloater

To do:
Distributieriem+rollen
Multiriem
Multiriemspanner
Waterpomp
Koelslangen
Verloopstuk turbo naar intercoolerbuis
Nieuwe luchtmassameter

Wat al gedaan is:
Nieuwe 15G turbo
Ferrita downpipe met racekat
Verdere uitlaat ook Ferrita
Gaskleppositiesensor
Airco condensor
Titan velgen gepoedercoat
Heb terug kunnen vinden dat er al keerringen vervangen zijn afgelopen jaren.

Futureplans:
Andere turbo 18T ??
De daarvoor nodige injectoren
Eventueel een nieuwe of andere brandstofpomp
Software aanpassen

De auto loopt nu goed zoals ik hem wil hebben, trekt goed door over het gehele gebied zonder hick-ups. Ik ga lekker door met preventief onderdelen vervangen en misschien toch eens kijken voor een turbowissel(zal niet direct zijn maar over een tijdje). Hoewel de huidige 15G nog nagenoeg nieuw is.. is het natuurlijk wel leuk om je er over in te lezen!