V70 blijft wat klieren, loopt "koud" net niet helemaal lekker

Gestart door glenfiddich1983, 29-11-2016 10:33:34

Vorige topic - Volgende topic

glenfiddich1983

De uitstroompijpjes gisteren niet meer kunnen bekijken want het werd donker, maar wel het volgende geprobeerd:
- bougies vervangen door een oud setje dat ik nog had liggen.
- bekabeling van de LPG-installatie nagelopen, stekkertjes losgetrokken en overal de contactjes waar de stekkers ingedrukt worden (de 'klemmetjes' zeg maar) aangedrukt zodat de contacten zonodig verbeterd worden.
- de stekkers van de LPi computer los gehaald. Daar zat behoorlijk wat prut in, het leek voornamelijk vet/vaseline maar mogelijk ook vocht. Als het allemaal vet/vaseline was dan was het er wel bijzonder rijkelijk op gesmeerd. In ieder geval alles zo goed mogelijk schoongemaakt.
- brandstofdrukregelaar bekeken, die lekte geen benzine in het vacuumslangetje.

Het probleem is nu weer weg, maar dat zegt nog niet zo veel aangezien het sowieso soms ineens een paar dagen wegblijft en dan ineens weer terugkomt. We zullen zien.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

glenfiddich1983

Helaas, nog geen oplossing.

Uitlezen was trouwens niet gelukt, apparaat dat mijn pa heeft is OBD2 en die kon niet communiceren met de auto. In de S70 werkt hij wel, in de V70 niet.

Wat blijft er nu nog over om te bekijken?
- uitstroompijpjes (al past dat nmm niet direct bij de klachten, die bevriezing zou kortstondig moeten zijn lijkt me, en niet kilometers aan moeten houden)

- nogmaals de kabelboom nalopen, maar waar moet ik dan concreet naar kijken? Bovendien vind ik dat ook niet helemaal bij de klachten passen, bij een breuk zou je ook klachten op willekeurige momenten verwachten toch? In mijn geval zijn de klachten direct na omschakelen naar gas, dan voor een X duur (honderden meters tot tientallen kilometers), en nadat het over is komt het dezelfde rit niet meer terug.

wat verder nog?

Ben er een beetje klaar mee eigenlijk. Wil het zelf kunnen oplossen zonder dure garagebezoeken en als het me niet lukt sloop ik dit ding, levert flinke voorraad reserveonderdelen op, en koop ik een andere  :-\

Wat me wel steekt is dat de oorzaak ongetwijfeld iets lulligs is. Op benzine rijdt hij uitstekend en op gas ook op de momenten dat het probleem niet opspeelt. Het kán dus gewoonweg niet iets heel ernstigs zijn!

glenfiddich1983

Wat ikme nog bedenk: er is 1 injector vervangen omdat die kapot zou zijn, dat lijkt nu niet de oorzaak te zijn en ik heb de oude injector nog. Ik kan proberen die 'door te wisselen' met de vier andere oude injectoren.

Is het verantwoord om zelf die aanvoer- en retourleidingen van de injectoren los te halen? Of loop ik een serieus risico dat vervolgens bij terugplaatsen niet goed vast te zetten met lekkage als gevolg? Of is dat redelijk 'fool-proof'?

razorx

glenfiddich1983

Citaat van: razorx op 06-02-2017 19:38:02
Dat is makkelijk te doen. Kijk anders even in mijn weblog.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1346173.html#msg1346173

Oké, dat is dus gewoon een kwestie van dat metalen klemmetje losdraaien en naderhand de slangetjes daar weer tussen steken en vastdraaien. Moet dat nog op een bepaald moment worden aangedraaid, of gewoon zo vast mogelijk?

Testen op lekkage, had je daar een meter voor? of met een sopje ofzo?

glenfiddich1983

We zijn nu inmiddels een flinke tijd verder, en in de zomer en herfst hebben we eigenlijk geen problemen gehad. Twee maanden terug ongeveer begon de ellende echter weer, de auto reed ineens voor geen meter. Op gas niet, en op benzine ook niet. De dag erna reed hij weer beter, en de dag daar weer na onderweg naar de garage liep hij natuurlijk weer als een zonnetje. Je zult het altijd zien. Hij heeft twee weken bij de garage gestaan waar ze hem regelmatig hebben gestart om te kijken of het probleem te reproduceren was, en uiteraard was dat niet het geval. Geen foutcodes, alle waardes (lambda) netjes, he-le-maal niks aan de hand.

Aanvankelijk was de theorie dat de katalysator af en toe verstopt zou kunnen zitten. Er rammelt al wel heel lang iets in de uitlaat. Maar dat is niet te bekijken, dan zou je het ding moeten vervangen en hopen dat het de oorzaak was. Uiteindelijk vonden ze wel twee lekke LPG injectoren. Die zouden het slechte lopen op LPG kunnen verklaren, en mogelijk dat er dan op benzine nog een tijdje LPG de motor in lekt zodat hij op benzine ook nog een tijdje niet goed loopt. De injectoren waren aanwijsbaar kapot, dus die heb ik laten vervangen. Dat was een maand geleden, en nadien geen enkel probleem meer gehad.

Tot vandaag.

Auto reed prima, maar na een ferme remactie (een voorganger stond plotseling op de rem) was het bij het optrekken ineens weer horten en stoten. Dat hield even aan, overgeschakeld op benzine, en na een paar kilometer ging het weer over. Wel was het weer wat inhouden vanaf ca 2700 toeren.

Ik weet nu even niet hoe verder. Enerzijds ben ik er klaar mee, er is onevenredig veel tijd en geld in gaan zitten en kennelijk is de bodem van de put nog niet in zicht. Ik ben geneigd te zeggen: tot hier en niet verder. Anderzijds is het zonde, want qua onderhoud is de auto verder prima bij, en je gooit wel heel wat geld weg door er een punt achter te zetten. En wie weet koop ik dan een andere V70 en krijg ik precies  dezelfde reparaties vervolgens weer opnieuw.

Waar moet ik het nu zoeken? Er zijn in het afgelopen jaar in totaal 3 LPG injectoren vervangen omdat ze lek waren. Nu die andere twee domweg vervangen en hopen dat het nu weg blijft?
Of zou ik nu toch de eerder genoemde katalysator moeten verdenken? Vandaag begon de ellende wel heel duidelijk direct na een harde remactie.

KIM

Het klinkt alsof je ergens een wankel contact of kabelbreuk hebt.
Erg lastig te vinden. Geeft ie nu ook foutcodes?

glenfiddich1983

Citaat van: KIM op 20-11-2017 09:50:22
Het klinkt alsof je ergens een wankel contact of kabelbreuk hebt.
Erg lastig te vinden. Geeft ie nu ook foutcodes?

Ik heb zelf geen uitleesmogelijkheid, maar de garage vond niets.

Qua slecht contact: het lastige is dat het probleem op lpg én benzine aanwezig is, op de momenten dat het probleem speelt.

UserID6342

Kun je het oproepen als de motor loopt (maakt even niet uit op welke brandstof) en je beweegt alle kabels even ? Speciaal de sensorkabels ?

Kijken of er iets los ligt in de cat is vrij makkelijk te doen, door er even met een hamer of grote steeksleutel tegen aan te kloppen. Als er iets los in ligt hoor je dit vrij snel en meteen. Mocht dit zo zijn, is het wel raadzaam om dat op te lossen door de DP te vervangen.

glenfiddich1983

Citaat van: Dirk342 op 20-11-2017 10:23:52
Kun je het oproepen als de motor loopt (maakt even niet uit op welke brandstof) en je beweegt alle kabels even ? Speciaal de sensorkabels ?

Kijken of er iets los ligt in de cat is vrij makkelijk te doen, door er even met een hamer of grote steeksleutel tegen aan te kloppen. Als er iets los in ligt hoor je dit vrij snel en meteen. Mocht dit zo zijn, is het wel raadzaam om dat op te lossen door de DP te vervangen.

Ik heb al aan veel kabels lopen sjorren, maar het is mij en de garage gewoonweg niet gelukt om het probleem op te roepen.

Qua katalysator: ik wéét dat er wel iets los in ligt. Dat is al jaren zo, vooral bij stationair toerental hoor je het rammelen...

Ries van de Zilverschuit

Om welke auto gaat het? De 2.5T?  Is deze snel logbaar te maken? Misschien dat er dan zo wat te vinden is.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

glenfiddich1983

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 20-11-2017 12:00:40
Om welke auto gaat het? De 2.5T?  Is deze snel logbaar te maken? Misschien dat er dan zo wat te vinden is.

Nee de V70 (10V)

Ries van de Zilverschuit

Jammer, dan lukt het niet. Vreselijk irritante problemen zijn dit.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Dirk850R

zoals ik kan lezen was het probleem altijd enkel op lpg.
Later lees ik dat het probleem op beide brandstoffen is??

vroeger gebeurde het nog wel eens dat de lpi pomp soms niet ging draaien, door een slechte massa.
Leg even een extra massa bij op de algemene massa bij de gasdichte doos (kastje van de lpg tank)

Als het enkel op lpg is, zou ik zeggen uitstroompijpjes, oringen, injector.
Maar als het probleem zich voor doet, en je laat hem stationair draaien, loopt de motor dan op één cilinder minder??
Of is het enkel te voelen in slechter trekkracht?

loop even de bekabeling na die van het onderbreekrelais naar de onderbreking van de injectoren gaat, althans het onderbreekcircuit van de injectoren door lpg computer, als deze tegen de massa gaat liggen kan de injector ongecontroleerd gaan inspuiten. maar dan meestal ook weer lopen alsof er 1 cilinder niet mee doet.