Piep/kraak-geluid schokdemper/veer ??

Gestart door Joozt, 25-04-2005 14:54:22

Vorige topic - Volgende topic

Joozt

Roffelaars,

Mijn V70 maakt rechts achter een piepend geluid bij het nemen van kuilen/vluchtheuvels. Met name bij het stapvoets en diagonaal nemen van een drempel (veert hij helemaal uit en in denk ik) zijn de hoge piepgeluidjes  goed te horen.

Nu krijgt mijn roffel binnenkort een grote beurt en wil ik enigzins beslagen ten ijs komen. Geen zin in allerlei vervangingen terwijl er met een beetje smering (wellicht kan ik het zelf) verholpen kan worden.

Het is mijn eerste V70 maar ik herken het geluid van vroeger aangezien mijn vader verschillende Volvo's heeft gehad (incl piep). Misschien een bekend kwaaltje?

thuur

Als het geluid van binnen komt is het voor 99% zeker de sloten van de achterbank.... De komen wel eens droog te staan waardoor de meeste vreemde kriek/piep/schraap geluiden kunnen optreden.

Als het van buiten is zou ik de veerschotels een inspecteren (even zoeken op het forum, komt regelmatig ter sprake).

Gr 8)

b0nkolok

Er zijn diverse soorten piep-/kraak-/schuur- en kleppergeluiden mogelijk. Ik zelf heb er een (kraak) gevonden bij de twee deksels die de bodemplaat vormen van de achterbak. Deze moeten goed gesloten worden en de klipjes hebben een beetje vet nodig. Dat is dus binnen. Achterklepsluiting wil ook wel eens afgesteld worden. Verder zijn er kleppergeluidjes mogelijk van de binnenbeplating. Ik heb er nog één die ik tot nu toe niet (zelf) kan traceren. Ik stop nog eens een slimme jongen achterin om dat te doen.

Buitengeknars komt doorgaans van de veerschotels. Inspectie en licht invetten met consistentvet. Soms zit het helemaal bovenaan. Je ziet de rubber toppen van de schokbrekers uitkomen in de motorruimte. Ik spuit er wel eens WD40 op, maar dat verdwijnt. Vraag: wat is beter voor rubber? Poeder?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Peertje

Bij mij was het de voorspoiler/bumper die het piepende geluid maakte.
Dat is opgelost afgelopen sleuteldag in arnhem.
[size=0](D'r zijn foto's en filmpjes van)[/size]
Hé? Geen banner meer?

Joozt

Ga zeker bij de achterbank kijken/luisteren. Het geluid (hoog piepje) komt zeker van rechts achterin (boven het rechter achterwiel). Ik hoor het natuurlijk binnen omdat je het alleen hoort als je rijdt. Maar ik heb ook echt het vermoeden dat het binnen wordt veroorzaakt.

Bedankt alvast voor de zoek-tips !!!