ECC foutcodes en weinig warme lucht

Gestart door petrolhead2.5, 09-12-2016 21:48:55

Vorige topic - Volgende topic

petrolhead2.5

Goedenavond toppers,

veel de zoekfunctie gebruikt maar nog geen oplossing gevonden voor probleem met de kachel. In Juli dit jaar preventief kachelradiator vervangen. Functioneert probleemloos. Echter de laatste dagen met het koude weer lauwe lucht i.p.v. echt warm. Ook als ik de knoppen verdraai naar max (28 graden) geen echt hete lucht  wat voorheen wel 't geval was, maar beetje lauwe lucht. Overigens geen knipperende LEDS tot dan toe.

Wat heb ik gedaan geprobeerd tot nu toe:

1. Dankzij Yits (bedankt voor 't mooie how to) de ECC stelmotoren voor de kachelkleppen gedemonteerd en vanbinnen schoongemaakt; de motor rechts achter dashboardkastje, en de 2 linker motoren rechts van stuurkolom tegen de ECC tunnel aan ook gedaan, dus totaal 3 stuks.

Zoals beschreven donders goed de basispositie gefotografeerd, maar helaas na montage toch de welbekende 20 sec. knipperende LED's (daarvoor niet) en eigenlijk helaas alleen maar een verslechtering van de luchtstroom wat nog veel beroerder is geen voorruit ontwaseming/ aanjager, die was voorheen ook geen top maar nu nog veel slechter. Bovendien nog steeds lauwe lucht en niet echt warm.

2. Als ik de luchtschuif op aut. zet gaat de blower harder blazen (alsof 'ie wil verwarmen), echter geen warme lucht uit de roosters. Mijn gedachte was dat de interieursensoren (achter de handgreep) wel vervuild konden zijn --> wel dat was ook zo. Ik heb ze niet volledig gedemonteerd, maar wel kapje eraf super stofgezogen en met wattenstaafje + beetje alchohol schoongemaakt van binnen --> helaas zonder resultaat :eusa_think:

Wat verder heel typisch is & wat ik nooit heb gehad is een zwalkende temperatuurmeter soms zakt ie weg naar koud om kort daarna weer keurig op 't midden te gaan staan, omdat ik nog een nieuwe thermostaat had liggen deze gemonteerd, zonder resultaat. Temperatuurmeter KVS is bij mij op dit moment ook een verdachte (deze is slechts 3jr oud/ volvo origineel). Geen lambda lampje/ storingslampje. Ik kan alleen het storingsgeheugen niet goed uitlezen met de tester op 'mn werk (bekend probleem wegen obd 1,5). Misschien geeft de KVS sensor af en toe verkeerde waarde door?

Neemt niet weg dat ik binnenkort (off topic) KKL kabel (vag kabel) aanschaf en VOLFCR en/of brickdiag ga installeren (wordt een keer tijd).

Ik heb geen tool om de knippercode ECC uit te lezen. Kun je de kachelkleppen weer in basispositie zetten met deze tool?

Iemand nog ideeën of vergelijkbare ervaringen inzake bovenstaande? Ik ben ff de 'weg kwijt' en wil deze superfijne auto graag wee zsm op peil hebben met een lekker warm interieur.  ;) :eusa_pray:

MEN-O

Als je de knop op max temp zet, zet je de interieursensor buitenspel. en word er oneindig verwarmd. Omdat je de kachelradiator hebt vervangen én een zwalkende meter denk ik dat er lucht in het systeem zit ?!

petrolhead2.5

dat heb ik ook al zitten bedenken, maar ik ben met caravan op en neer gereden naar Italië (probleemloos) en zonder zwalkende temperatuur meter. Ik vermoed dat de lucht er inmiddels wel uit is. Nu heb ik de thermostaat vervangen, maar ook voor het vervangen van de thermostaat had ik lauwe lucht en een af en toe zwalkende temp meter.  :eusa_doh:

freefall

Lucht in het systeem lijkt me niet de oorzaak van de zwalkende temp meter. Eerder een slechte thermostaat, ook al is die nieuw. Zal niet de eerste zijn.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Hiker

(Dubbel (zie pb), maar wellicht voor anderen):

Kun je de how to van Yits posten? ik mot ook een motor vervangen.

"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

petrolhead2.5

zo, vandaag even de KVS sensor gedemonteerd en gereinigd. Ik kon er niets aan ontdekken (slechts beetje smerig aan buitenkant --> dus niet op sensor gedeelte zelf). Daarna beetje koelvloeistof bijgevuld en systeem goed ontlucht. s 'middag even proefgereden en het lijkt beter. Zwalkende temperatuur meter bleef weg, echter na even heen en weer hengelo, almelo, etc zeg maar ca. 50km in één keer veel te heet aangeven en daarna weer veel te koud (da's bij wel even wennen omdat al jarenlang de temp meter zeer stabiel blijft hoe hoog de temperatuur ook is en hoe hoog de bergen ook zijn). Thuis alles nagekeken, geen lekkages, alles netje op peil, geen borrels in 't tanke, alle slangen netjes warm, slangen naar de kachel lekker warm, etc. Typisch is ook dat bij langzaam rijden en stilstaan er lekker warme lucht uit de roosters komt het is met name op lange weg dat er koude lucht bij stroomt net of er een klep openstaat die dicht moet gaan bij rij snelheid op de snelweg. Resumerend hou ik volgende twee opties open (als er ander meningen zijn hoor ik het graag):

1. Brakke KVS temp sensor (al is deze slehcts 3 jaar oud)
2. Belangrijkste is om de ECC kleppen opnieuw op 0 te zetten d.m.w. led knippermethode / deze via het volvo voorgeschreven programma in de oorspronkelijke positie terug te zetten.
3. ik ga even op gehoor/ gevoel nakijken of de electromotoren die ik heb schoongemaakt voor de bediening van de kleppen uberhaupt wel worden aangestuurd door de ecc.

met name 2 en 3 lijken me relevant (tenzij iemand nog iets anders te binnen schiet).
Wordt vervolgd.....

petrolhead2.5

petrolhead2.5

welnu, zie hier de boosdoener. inzake bovenstaande problemen echter ca. 14 dagen geleden werd nog gekker  begon motor te heet te worden volgens de temperatuurmeter en begon 'ie KVS te lekken achter de distributie weg  :o
Ik had vandaag pas tijd om de distributie aan de kant te sleutelen. Het asje draait vrij rond in het gebroken kunststof, ik had alvast een waterpomp besteld met 7 nieuwe boutjes, pakking uiteraard en nu natuurlijk 1 pomp met een stalen schoepenwiel. 3 jaar geleden gewoon via m'n werk deze universeel distributieset met waterpomp besteld via de grossier, welnu zie maar weer dat de kunststof wp wiel regelrechte TROEP is. Heeft het 3 jaar en ca. 60.000km volgehouden. Echter 3 jaar geleden daar niet bij stil gestaan, dus zo zie je maar weer. Lekker warme lucht ook weer aanwezig. Nu alleen de kachelkleppen opnieuw inregelen daarvoor ga ik aan 't solderen  met OBD 1,5.  ;D Voor nu fijne feestdagen.

UserID6342

Mooi dat je het hebt gevonden en opgelost. Ook fijn dat je geen vervolgschade hebt !  En dat is nu ook precies de reden waarom ik altijd loop te zeiken over die goedkope imitatietroep...

petrolhead2.5

@dirk ik dacht al dat jij zal reageren het is inderdaad echt troep, je hebt er geen zak aan. Maar we roffelen weer. ;)

UserID6342

Het laatste is het belangrijkste natuurlijk ;D

)()()sT

Mooi dat het opgelost is! Ongelofelijk hè, die imi-troep.
Fijne dagen :)

petrolhead2.5

welnu, even een kleine update mbt kachel en ecc, zoals eerder gepost alles lekker warm weer door de nieuwe waterpomp. Ik kon niet wachten totdat ik OBD stekker binnen heb en kan gaan solderen, dus daarop vooruit lopend maar even met logisch denkwerk verder gezocht (die ECC ledjes en geen voorruit ontwaseming blijven met plagen) :eusa_think:, maar mede dankzij dit filmpje stukken verder gekomen.

https://www.youtube.com/watch?v=TF-wDfFQfgU&t=218s

Onlangs had ik de ECC motortjes gereinigd & terug gemonteerd, ik had echter wat twijfels en dat klopt, conclusie tot nu toe:

1. stelmotor temperatuur regeling klep links werkt (blaast ook lekker koud en lekker warm en hoort 'm verstellen)
2. stelmotor temperatuur regeling klep recht werkt (blaast ook lekker koud en lekker warm en hoort 'm verstellen)
3. stelmotor t.b.v. klepbediening vloer defroster rechts werkt het motortje WEL, echter is het kunststof asje afgebroken aan het ECC huis  :o er waren ook diverse sporen van vorige eigenaren die geprobeerd hebben dit te 'repareren'.
4. stelmotor t.b.v. klepbediening links werkt zover ik nu kan beoordelen NIET, ik ga deze morgen demonteren (geen tijd meer en te donker vanavond).

Ik heb in ieder geval ff met een slangklem en tie wrap de klep zo verstelt dat ik in ieder geval voorruit ontwaseming heb, want da's knap lastig met dit weer. Gelukkig een duidelijk aanwijsbare reden waarom e.e.a. niet werkt, wordt dus vervolgd. Ik probeer nog ff wat foto's te maken ik denk n.l. dat bovenstaand euvel bij meer roffelaars voorkomt/ gaat voorkomen.

Als ik echter door die verrekt k....tttt piep... waterpomp gewoon een warme kachel was blijven houden had ik echter nooit met m'n poten aan 't kachelhuis en de stelmotors gezeten, maar goed gezien het provesorisch gerepareerde asje was 't vanzelf wel een keer aan de beurt gekomen. Tja het is ook ruim 20 jaar oud he  ;) hobby...., ik zie 't maar als verbeteringen en updates die het roffel leven weer aangenaam maken  ;D

petrolhead2.5

welnu, probleem is opgelost. Het is weer lekker warm en een goede voorruit aanjager. Het was even uitzoeken hoe de basispositie van de stelmotoren was. Wat heb ik nu gedaan:

1. Asje van de kachelklep aan rechterkant van het kachelhuis/ verdamperhuis gerepareerd. Kit + tie wrap. Dit klinkt amateuristisch, maar hier kan eigenlijk niets aan misgaan. Anders kun je altijd nog dit gaan doen, was mij nu te veel werk en voegt weinig toe (maar is wel de beste oplossing --> vooral als je je dashboard eruit hebt !)
https://www.youtube.com/watch?v=TF-wDfFQfgU&t=14s
2. ECC motortje rechts er weer in
3. Ecc motortje links er weer in; de linkse werkte tegen. Ik heb 'm er drie keer in en uit gehaald, wegens ontbrekende aandrijving op tandwiel/ as van de kachelklep. Bij demontage van de linkermotor stond mijn ECC zo:

En het bijbehorende linkermotortje zo:

Maar als je motortje uit kachelhuis haalt valt de klep weg  :eusa_think: en als je dus je motor met in achtneming van de basispositie wil terug monteren grijpen de asjes niet meer in elkaa. dus ik heb de ECC op voorruit ontdooiing gezet. Aan het rode knopje (aan de rechterkant van kachelhuis) de klep verdraait zodat deze op max aanjager staat (even geblokkeerd met tie wrap) en toen de stelmotor teruggezet. Lijkt spannend, is het niet logisch nadenken is dit voor ieder te doen. En de asjes grijpen weer netjes in elkaar.

Zie hier rode knop/ met motor links eraf te verdraaiien tot ontwaseming:

ECC ledjes knipperen nog, echter alles funktioneert en de luchtverdeling klopt (gevoelsmatig beoordeeld), ik ben voor nu happy als m'n pakket uit china binnen is soldeer ik ff obd1,5 en ga dan kijken of ik de ECC LEDS uit kan krijgen.

Echter eerst heb ik nog wat anders..........de stuurpomp begint steeds harder te krijsen ik heb 'm nu even stil weten te houden met een fikse laag WD40, maar dat is natuurlijk slechts tijdelijk van aard. Welnu tijden lang probleemloos geroffeld en nu ff opeenstapeling van kleine ergernissen, maar goed de roffel maakt veel goed, dus we zullen 't vergeven en oplossen..... ;) ;D

Verder in ieder geval warme lucht en goede luchtverdeling, dus wat dat betreft kan deze 'op slot'.
Op verzoek kan ik de basisposities van de ECC motortje (ook het binnenwerk) wel even mailen.

maruska

ecc leds die knipperen duiden zoals verwacht op een fout.. kan van alles nog zijn.. of je moet van feestverlichting houden :)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R